Gå til innhold

Hvis dere skulle selge bolig - hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere sitter på en innskuddsbolig i borettslag. Markedet har vært tregt på disse leilighetene, og du vet blant annet at naboen din med lik leilighet brukte 6 måneder på å få solgt. Da til nesten 150 000,- under takst.

Nå har du lagt ut din bolig, 1 måned etter naboens salg.

Det er lite respons på visning med 2-3 interessenter på listen.

Allerede dagen etter visning kommer det inn et bud, 115.000 under takten din.

Ville du avfeid det totalt, satset på ny visning, eller forsøkt deg med et motbud - dog noe lavt?

Anonymous poster hash: 64623...106
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange faktorer som spiller inn. Først av alt om du må selge? Hvordan er leiemarkedet, er det en mulighet? Hvordan var standarden / beliggenheten til naboleiligheten i forhold til din? Hvorfor er taksten på leiligheten din satt høye enn det leilighetene i området går for? Er taksten urimelig høy?

Vanskelig å si hva jeg ville gjort

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ventet dersom du kunne det. Men taksten er en ting og hva du gav for den er en annen ting. Regner med at du tjener på det og ikke går i minus ? Da er det vel opp til deg hvor "grådig" du er og hvor mye du faktisk trenger å få for den.

Anonymous poster hash: d6323...471
Skrevet

Spørs litt, men med stor sannsynlighet hadde jeg solgt.

Anonymous poster hash: 4d187...32f

Skrevet

Kommer ikke til å tjene på den..

Har allerede flyttet ut, den står tom nå, men med møbler på visning så de vet ikke det.

Husleien må vi jo betale selv frem til den blir solgt.. den er på ca 7 000,- mnd. Om 6 mnd vil den være ca 8 500,- og kanskje enda vanskeligere å få solgt?

Leiemarkedet er en mulighet. Det er lov å leie ut i maks 3 år. Men som sagt er det høye felleskostnader her allerede, så inntektene er minimale.

Naboen hadde samme type beliggenhet. Kanskje med litt bedre utsikt da han ligger noe høyere.

Man vil jo gjerne ha is i magen - men samtidig ikke bli sittende på den like lenge som naboen, mens månedskostnadene flyr.. ahh! For et regnestykke!

Skrevet

Hvordan er budet ditt i kroner i forhold til naboens salgspris? Hvis nabo har samme beliggenhet, men i en høyere etasje vil nok hans leilighet være mer verdt enn din. Så jeg ville vurdert budet opp mot hans salgspris. Men uten å kjenne markedet er det umulig å si hva jeg ville gjort. Men er markedet tregt heller jeg nok mot salg

Skrevet

Jeg ville også ha solgt.

Anonymous poster hash: 1efaa...b09
Skrevet

Da er det lett, bare å selge. Mulig forhandle til f.eks 100 under, og håpe på det beste

Anonymous poster hash: 4d187...32f

Skrevet

Kommer litt ann på hva du har i lån, jeg ville nok kanskje ha solgt dersom du ikke går i minus. Det kan skje at du har ny visning og ingen interesserte, ikke får solgt i det hele tatt og uansett må gå ned i pris om noen måneder.

Skrevet

Naboen ligger bedre til ja. Den gikk da for 170 000,- mer enn det budet jeg har fått å gruble på. Men jeg har forståelse for at den er mer verdt, og synes samtidig det er skremmende at det tok 6 måneder å få den solgt.

Har ikke spesielt med lån på leiligheten, men må ut med husleien til borettslaget månedlig.

Skrevet

hm, man kan regne 100 000 kr mer pr etasje, selvfølgelig med variasjoner. Så hvis det bare er en etasje i forskjell burde du kunne få mer.

Men hvis ikke får solgt på seks måneder så har du brukt 42 000 på husleie, og da kan du ikke selge til mer enn 73 000 under takst for å komme likt ut med dette budet. Pluss at husleieøkningen vil virke negativt inn på hva folk er villig til å betale.

Skrevet

Jeg ville kommet med et motbud. Det er ikke sannsynlig at budgiveren har tilbudt max.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville solgt - under forutsetning om en meget rask overtakelse :-)

Skrevet

Jeg ville solgt!

Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg hadde også solgt. Muligens forsøkt med et motbud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...