Gjest M Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Jeg bor med moren min, stefar og lillesøster (halvsøster). Moren min og stefaren min er foreldrene til lillesøster, så det er jo helt klart at det er favoritten til stefar. Men jeg har alltid følt meg så uønsket av han. Det virker som om han aldri ville ha noe med meg å gjøre. Han kjøpte en iPad til lillesøsteren min som er 8 år men har aldri kjøpt noe sånn til meg. Han har en jobb der han tjener nesten 1million i året, mens mamma tjener langt under 200 000. Når jeg spør han om å få noe på butikken eller få penger til kino sier han at jeg må spørre moren min. Jeg har aldri fått et blad av han på butikken men søsteren min får det nesten hver uke. Om vi er på senteret får nesten alltid søsteren min en leke i lekebutikken. Det han kjøper til meg er mat, og da mener jeg ikke et ostehorn/bolle noe ''ekstra'', men vanlig middag, frokost o.s.v til å spise hjemme. Han kjøper selvfølgelig ikke bolle til søsteren min når jeg er med, da får ingen, men hun kommer alltid hjem med is, bolle, slush når jeg ikke har vært med. Og jeg er for stor for leker på lekebutikken, så det kan han alltid kjøpe til lillesøster. Er ikke han en del av familien min når de er gift? Det føles ikke som om jeg er en del av familien, og tingene jeg skrev var bare noen få eksempler. Min egen far har jeg ikke sett siden jeg var 4 år.
Euphemia Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 Uff, så leit. Har du snakket med moren din om dette? Jeg tenker at dette er noe hun må ta opp med din stefar. Da han valgte henne, valgte han også deg. 20
Imsdal Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Så utrolig leit du burde ta det opp med moren din , hvor gammel er du?
Miss moneypenny Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 For en utrolig ufin oppførsel av stefaren din! Enig med at du burde snakke med moren din om dette, og jeg lurer også på hvor gammel du er, hvis du vil svare på det
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Din mors valg. Han er i sin fulle rett til å gjøre som han vil. Hun lar ham forskjellsbehandle dere, og du har ingen rettigheter i forhold til ham, uansett hvor mye moral man ønsker å legge i det.
Euphemia Skrevet 18. august 2013 #6 Skrevet 18. august 2013 Din mors valg. Han er i sin fulle rett til å gjøre som han vil. Hun lar ham forskjellsbehandle dere, og du har ingen rettigheter i forhold til ham, uansett hvor mye moral man ønsker å legge i det. Nu vel. Jeg kjenner ikke jusen her, men du ser vel at dette er et barn det dreier seg om? Selvsagt har h*n rett til å bli behandlet godt av ansvarspersoner i livet sitt. Jeg tenker at mor må ta tak her. 10
Gjest M Skrevet 18. august 2013 #7 Skrevet 18. august 2013 Jeg blir snart 16 år. Jeg er jo ikke i slekt med stefaren min så han kan ikke like meg like godt som sin egen unge. Moren min gir meg noen ganger penger til å gå på kino med venner men hun sier ofte hun har dårlig råd. Jeg vil ikke mase på moren min om å få ting på butikken for jeg får dårlig samvittighet, men det med at stefar ikke bruker tid eller penger på meg kan hun ikke gjøre noe med. Hun sier bare at da kan hun betale for meg viss han skal være sånn. De kan jo heller ikke skille seg bare på grunn av det. Jeg er jo snart voksen og kan flytte ut. Jeg synes ikke dette er moren min sin feil. Jeg har ikke lyst å gjøre hun lei seg eller skylde på hun. Så det er jo egentlig ikke noe jeg kan gjøre.
Ragnarokr Skrevet 18. august 2013 #8 Skrevet 18. august 2013 Om du ikke har gjort det enda, synes jeg du burde ta dette opp med moren din. Hadde det på akkurat samme måte som deg, mamma som tjente under 100 000, og "pappa" som tjente mye mer. Brødrene mine (egentlig halvbrødre) fikk alltid ting av han, mens jeg måtte spørre mamma.
Euphemia Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 Hei TS. Din mor har ansvar for ditt velbefinnende. Det gjelder både når det gjelder det materielle og det følelsesmessige. Du skal ikke være redd for å gjøre henne lei seg, du skal kunne gå til henne med bekymringer eller vonde følelser og så er det hennes jobb å støtte deg. Jeg skjønner at du ikke vil skape problemer, men det er ikke det du gjør ved å snakke med mor om det som er vanskelig. Husk at hun er voksen og (bør) har de verktøyene som trengs for å gjøre ting bedre for deg. Varme tanker til deg. 9
Silfen Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Og likevel vil aldri TS få noe stipend fra lånekassen på vgs. Så kan man lure på hvor rettferdigheten er. 21
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #11 Skrevet 18. august 2013 AKKURAT som jeg hadde det men nå er det slutt mellom de, å jeg og min eks stefar hater hverandre som pesten mamma prøvde å få det bedre, å det gjorde jeg å. men ga opp. gad for en drittsekk! liten sjangs for at det blir bedre. kjenner typen Anonymous poster hash: 46e9d...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #12 Skrevet 18. august 2013 Og likevel vil aldri TS få noe stipend fra lånekassen på vgs. Så kan man lure på hvor rettferdigheten er. Det kan hun faktisk få, så lenge moren ikke er gift med stefaren. Jeg fikk stipend, fordi mamma ikke var gift med min stefar, og da hadde ikke han noe forsørgerplikt for meg. Blir de gift, så blir automatisk stefar en av forsørgerene... Om det er slik den dag i dag derimot, det vet jeg ikke!? Anonymous poster hash: fa587...446
Silfen Skrevet 18. august 2013 #13 Skrevet 18. august 2013 Nå er TSs mor gift med denne egoisten, men staten tar likevel ikke hensyn til slik forskjellsbehandling fra drittsekker. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #14 Skrevet 18. august 2013 Dette er IKKE din stefar sin skyld. Jeg hadde ikke betalt for utgifter til et barn som ikke var mitt selv. Fordi det skal mor og barnebidraget til far dekke. Blir for dumt at du legger skylden på din stefar, som ikke har noe med det å gjøre. At han har "mye" penger er irrelevant. Han er gjerrig ja, men det er det. Anonymous poster hash: 1b9d3...ad5 3
Silfen Skrevet 18. august 2013 #15 Skrevet 18. august 2013 Klart det er hans skyld. Når han giftet seg med moren fikk han FORSØRGERPLIKT for de barn som er under samme tak. Han gir faen i dette, noe som går ut over TS på alle mulige måter. 16
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. august 2013 #17 Skrevet 18. august 2013 For en drittsekk han er! Hadde jeg vært stemor og hatt min egen unge i tillegg, hadde det ikke vært snakk om forskjellsbehandling. 6
agg Skrevet 18. august 2013 #18 Skrevet 18. august 2013 Klart det er hans skyld. Når han giftet seg med moren fikk han FORSØRGERPLIKT for de barn som er under samme tak. Han gir faen i dette, noe som går ut over TS på alle mulige måter. Men litt kynisk sagt, så innebærer vel ikke forsørgerplikten så mye mer enn det nødvendige? Som mat, tak over hodet osv.. Med det sagt, synes jeg også han er en drittsekk som behandler barna ulikt. 2
Silfen Skrevet 18. august 2013 #19 Skrevet 18. august 2013 Men litt kynisk sagt, så innebærer vel ikke forsørgerplikten så mye mer enn det nødvendige? Som mat, tak over hodet osv.. Med det sagt, synes jeg også han er en drittsekk som behandler barna ulikt. Det gjelder daglig forsørgelse og skolegang. Så kan man jo diskutere hva som er daglig forsørgelse. Har han betalt for klær, evt. medisinsk nødvendige greier som tannbehanding og briller, frisør, mat selvsagt etc? Men når man har barn så er det også ting som bursdager, trening, utstyr som sykkel, ski etc. Til og med hos NAV er dette medregnet dersom man f.eks. får sosialstønad. Så jeg regner med at dersom man skal flisespikke, så inngår også dette inn under forsørgelsesplikten. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #20 Skrevet 18. august 2013 http://www.gulesider.no/f/dagbladet-d%C3%B8rsalg:84670282?search_word=jobb+ungdom skaff deg jobb og tjen penger til eget forbruk selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå