Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil prøve å gå ned noen kg, uten alt for store forandringer, som går utover familien. Men det viktigste er kansje å ikke gå mer opp...

Vil det være mulig med en slik dagsmeny?

Frokost 1 brødskive m/gulost og paprika 1 glass juice

Lunch Omelett av 2 egg med ost, skinke og paprika

Middag ca 150 g kjøtt/kylling 1-2 poteter og grønnsaker

kveldsmat 1 youghurt og frukt

Vil dette fungere, når jeg kutter ut snop og bare drikker ett glass juice om dagen og resten vann??

Andre innspill??

Anonymous poster hash: 67c4d...19d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut hvor mange kalorier det er. Det er det som avgjør.

Anonymous poster hash: f4b72...af9
Skrevet

Enig med AB over, men i utgangspunktet ville jeg gjort noen andre endringer også; Kutt ut juice, å drikke kalorier er i utgangspunktet unødvendig. Drikk vann, kaffe og te. Jeg ville droppet brødet, men det er fordi jeg selv har hatt veldig god effekt av et moderat lavkarbokosthold der jeg har kuttet fullstendig på brød, (mel), poteter, ris og pasta. Sukkerfritt kosthold, bortsett fra at jeg bruker det som krydder dersom jeg lager middag (altså i tomatsauser osv.) Moderat med frukt. Ikke yoghurt tilsatt smak, den inneholder også mye sukker.

Masse grønnsaker, gode proteinkilder, gode fettkilder - jeg spiser både animalsk fett og fett fra nøtter, avocado osv og melkefett.

Anonymous poster hash: 945c3...25e
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Juice og yoghurt inneholder vel en del sukker, så ville vært forsiktig med det.

Også kan du jo lage deg smoothies. Da får du i deg mye vitaminer og næring uten masse tilsatt sukker.

Skrevet

Ville også kuttet ut juicen. Yoghurten kan du kanskje bytte ut med en skyr? En del sunnere enn vanlig yoghurt proppet full av sukker. Syns også at frokosten din var litt liten.

Skrevet

Folk er ute og kritisere og skal rette på deg, men de kommer ikke med greie råd og kompetansenivået på svarene du har fått er hårreisende dårlig da de ikke tar hensyn til deg og din situasjon og utgangspunkt i det hele tatt - det må nødvendigvis vektlegges i et svar om det skal tas seriøst.

Nå kjenner ikke jeg din situasjon og ditt utgangspunkt, dog er jeg veldig godt kjent med hva som er normalt å spise og ikke minst hva som kan være slankende og ikke... Det må gjengen her være blottet for siden de vil stramme inn og gi deg strammere tøyler noen av dem...

Vell, det du beskriver her kan være en kjempeforbedring i forhold til det du hadde tidligere (det vet jeg intet om da jeg som kjent ikke vet hvilke og hvor store forandringer du har gjort - ser bare at du vil luke bort mye av snopet og det overflødige og regner med at du har tatt grep hva gjelder normale matvaner også...

Selvfølgelig vil de endringene prege deg positivt og utgjøre endringer for deg. Ikke hør på dem som vil ta fra deg yoghurten og Gudene vet hva, for du kan ha gjort mer enn gode nok forandringer og mitt tips er at dersom du skal endre noe så la det være til vaner som gjør at du kan spise mer mat. Mange slanker seg nemlig med suksess ved å spise mer enn hva du rapporterer her, da blir det hårreisende med tiltak for å stramme inn til det ekstreme.

Aldri glem at en vellykket diett og slankesuksess også inneholder matvaner med tomme kalorier og også matvaner som ikke er sunne, også direkte fetende matvaner som is, brus og sjokolade kan være en del av slankesuksess. Jeg vil uttrykke meg slik at fetende matvaner bør være en del av en vellykket diett, om ikke inntar man et regime man på sikt vil misstrives i. Så spis mange av tingene de skriker høyt om at du skal la være du, i trygghet om at du kan ha gjort mer enn gode nok forandringer.

Å etterstrebe noe mer optimalt blir bare å gjøre deg selv en bjørnetjeneste.

Skrevet

*snip*

Kan du ikke svare uten å kritisere andre?

TS:

Å kutte ut snop og slikt til vanlig er veldig smart. Vanlig yoghurt med smak er imidlertid som snop å regne hvis man ser på sukkerinnhold, så jeg ville heller valgt naturell yoghurt og tilsatt frukt og bær (og gjerne nøtter). Et glass juice er helt ok, men da bør det være et lite glass (1-1,5 dl), også dette pga sukkerinnhold.

Jeg synes ellers det ser fornuftig ut. Jeg ville nok valgt å spise litt mer til frokost, men det er jo ikke alle som er frokostmennesker slik som jeg ;)

Anonymous poster hash: 7111f...13d

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Det juice glasset er selvsagt ett lite kjøkkenglass (1.5-2 dl?)

Drikker hverken kaffe, te eller melk, og synes vann til alle måltider er litt kjipt, da jeg egentlig ikke liker det heller...

Men hadde det ikke gjort utslag på vekta, kunne jeg godt ha drukket 2L juice om dagen...

Og yoghurten er vel en slags "overlevelses" greie.... Jeg sliter enormt med sukkeravhengihet og tvangsspising. Så den yougurten på kvelden er som regel det som redder meg fra sjokoladen...

Yoghurt er da bedre enn sjokolade?? Selv om det er sukker, er det jo en del andre stoffer som er bedre enn i sjokolade??

Lavkarbo kunne jeg aldri klart å gjennomføre, men jeg prøver å kutte litt i mengdene, derfor kunn 1 brødskive, 1 potet osv... Men hadde ikke klart meg uten!

men skal se om jeg klarer å regne ut kalorimengden...

Mvh TS

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Hei TS :) hvis du absolutt skal spise yoghurt, kan jeg foreslå sukkerfri yoghurt? De inneholder rundt 100 kalorier, inneholder en rekke kunstige stoffer, men du får tilfredsstille søtsuget.

Gjest Nanne70
Skrevet

Takk for svar!

Det juice glasset er selvsagt ett lite kjøkkenglass (1.5-2 dl?)

Drikker hverken kaffe, te eller melk, og synes vann til alle måltider er litt kjipt, da jeg egentlig ikke liker det heller...

Men hadde det ikke gjort utslag på vekta, kunne jeg godt ha drukket 2L juice om dagen...

Og yoghurten er vel en slags "overlevelses" greie.... Jeg sliter enormt med sukkeravhengihet og tvangsspising. Så den yougurten på kvelden er som regel det som redder meg fra sjokoladen...

Yoghurt er da bedre enn sjokolade?? Selv om det er sukker, er det jo en del andre stoffer som er bedre enn i sjokolade??

Lavkarbo kunne jeg aldri klart å gjennomføre, men jeg prøver å kutte litt i mengdene, derfor kunn 1 brødskive, 1 potet osv... Men hadde ikke klart meg uten!

men skal se om jeg klarer å regne ut kalorimengden...

Mvh TS

Ettersom du strever med sukkeravhengighet og tvangsspising, tror jeg for det første at det kan være greit å kutte ut sukker i størst mulig grad i alle fall en periode, og for det andre bør du sørge for å få i deg nok mat, slik at du ikke går sulten.

En god start kan, som en over her nevner, være å beregne det omtrentlige dagsbehovet ditt av kalorier, det kan du gjøre her. Da har du et utgangspunkt.

Det er fullt mulig å kutte ned endel på karbohydratene i kosten uten å spise lavkarbo, og det er jo først og fremst de raske karbohydratene man i alle tilfelle bør unngå. Spesielt viktig for deg som er sukkeravhengig.

Du kan godt spise både brød og potet, prøv å holde deg til ett brødmåltid om dagen, og èn potet til middag. Spis tynne skiver brød med masse pålegg, og spis mer grønnsaker til middag. Brødet bør være av en type som påvirker blodsukkeret minst mulig. Ingers Rugbrød er bra, og jeg har lest flere steder at surdeigsbrød kan være noe å prøve. (Det er i alle fall både godt og mettende :))

Har du mulighet til å lage juice selv, så kan du jo lage juice som inneholder grønnsaker også, ikke bare frukt.

Spis mest mulig rent kjøtt, fisk og fugl, ikke farse/blandingsprodukter. Karbonadedeig er et hederlig unntak her. Mye grønnsaker er viktig, og bruk gjerne litt fett sammen med grønnsakene, det er godt og sunt og hjelper kroppen å ta opp vitaminene. Bra pålegg er ost (ikke lett), kjøttpålegg av rent kjøtt, fiskepålegg, egg. Egg er bra og næringsrik mat uansett kosthold og kan varieres på mange måter.

Igjen, pga sukkeravhengigheten, kan du prøve å begrense fruktinntaket litt også, bare for å se hvordan det funker. Spis bær og grønnsaker i stedet.

Når det gjelder yoghurt, er det viktigste at du unngår typene med mye sukker i. Yoghurt er selvfølgelig bedre enn sjokolade, men tenk litt på at alt tilsatt sukker kan være med på å øke sukkersuget ditt. Lettyoghurt er jeg skeptisk til, men du bestemmer selv. Skyr er et bedre alternativ, men vær obs på at det inneholder søtningsmiddel. Tyrkisk yoghurt med 10% fett er bedre.Du trenger ikke store mengden for at det skal mette. Hiv opp litt bær og kanel eller litt frukt hvis du synes smaken blir for syrlig. Du kan også prøve med en halv neve mandler eller valnøtter når søtsuget blir for ille, hvis du liker det. Nøtter er fulle av sunt fett og andre næringsstoffer, og gir litt "snacksfølelse" som kan bidra til å lette suget. De inneholder også mye kalorier, så du bør ikke spise store mengder når du skal ned i vekt.

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men ønsker deg uansett masse lykke til :)

Skrevet

Hvordan spiser du ellers? Altså, hvordan er ditt kosthold til vanlig, ved vektoppgang?

Noen enkle retningslinjer for et sunnere kosthold kan være:

- Kutt ut sukkeret (godteri, sjokolade, kjeks, boller), og erstatt dette med frukt.

- Kutt ned på lyst mel. Spis grove bakervarer.

- Spis mer proteiner, det gjør deg mettere.

- Spis mer grønnsaker.

- Forsiktig med fete sauser, og ellers fet mat.

Hvis du tar noen grep, er det ikke så vanskelig å gå ned i vekt. Hvis du derimot er en av dem som har svært vanskelig for å ta av deg, kan det hende du må være enda strengere med deg selv. Det er litt vanskelig å gi deg råd når jeg ikke vet hva du spiser som gjør at du går opp i vekt.

Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på hvordan du opplever sukkeravhengigheten? Jeg spiste sjokolade hver dag selv, jeg bare måtte ha noe etter middag. Så bestemte jeg meg for å gå ned i vekt (3-4 kg), og da kunne det jo ikke være snakk om å spise på den måten. Jeg kuttet det bare ut en periode. Det var beinhardt den første uken, jeg var så ekstreeemt sjesken. Men det gikk, og nå sjesker jeg sjelden på sukker/sjokolade. Hvis jeg kan, så tror jeg du kan også.

Skrevet

Hvis du ikke har noe i mot kunstig søtningsstoffer, så har Yoplait 0%-youghurtene bare litt over 50kcal pr beger!

Skrevet

Behold yoghurten din du, om den redder deg fra sjokoladen så er det en kjempeforbedring fra tidligdre. Du har byttet ut noe veldig kaloririkt med noe mye bedre - ergo har du blitt flinkere og gjort bra forandringer.

Et vellykket slankeprogram trenger ikke og er aldri perfekte, snarere tvert imot innebærer suksess som regel usunnheter og feiltrinn også. Du må sammenligne deg selv med det du hadde, og jeg ser at du har gjort mange positive forandringef og er bevisst. Stå på viddre og stram inn om du trenger det, og motsatt kan du spise mer kaloririkt dersom det blir rom for det...

Bruk tid og se hvor forandringene fører deg før du eventuelt justerer.

Gjest *kokos*
Skrevet

Et sukkerfritt tips fra meg er sukrin. Jeg elsker søtt, men naturell/tyrkisk yoghurt med sukrin og bær (bruker frosne), eller ei blanding av 4-korn og sojaflak(helsekost) med melk og sukrin tilfredsstiller all søthunger hos meg. Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...