AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Mulig dette burde vært i juleforumet, , siden det går på familieforhold velger jeg å legge det her. I en diskusjon med svigers kom det frem et utsagn jeg reagerte på. Kort forklart, jeg fikk høre at det var UVANLIG å blande familier på julaften (alle andre anledninger var det derimot helt i orden). Bakgrunnen for dette var at jeg luftet muligheten for å samle både min og mannens familie på julaften. Det ville da dreid seg om en liten håndfull mennesker mer enn vanlig. Men sånt gjør man visst ikke, fikk jeg da beskjed om. Julaften tilhørte familien. Er det flere enn meg som reagerer på det utsagnet? Jeg har vokst opp med at de fleste har vært velkomne, ofte begge sett besteforeldre feks. Er det virkelig så uvanlig å blande familier? Anonymous poster hash: f0cf8...060
Missy1 Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 Jeg syns ikke det er uvanlig. Nå har ikke jeg feiret jul med min familie og min manns familie samlet, men jeg har feiret jul hos min manns mor og stefar. Da var det meg, min mann, mitt barn (min manns stebarn), svigermor, hennes mann, og hans barn. En god blanding der, ser ikke noe rart med det. Vi er jo en stor familie
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Men: dere er jo en familie nå. Du og din mann. Og det vil jo også si at deres familier forsåvidt er i familie? Det hørtes veldig rart ut. Jula er en tid for å samle de man er glad i. Enkelt og greit. Hadde det vært meg, og jeg skulle hatt jul hos meg hadde jeg invitert alle, så kunne de velge selv om de ville eller ei.Anonymous poster hash: 30275...9b5 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Jeg er som sagt vant med at alle er velkomne hos oss, det er derfor jeg syns utsagnet var merkelig. Men det kan se ut til at julaften kan bli en hard nøtt i årene fremover. Anonymous poster hash: f0cf8...060
Mumsen86 Skrevet 18. august 2013 #6 Skrevet 18. august 2013 Jeg synes det er helt naturlig å blande sammen familier til julefeiring. Foreldrene mine er skilt og har "nye" familier på hver side. Jeg har til og med opplevd at begge mine foreldre med tilhørende familiemedlemmer har feiret jul sammen, flere ganger også. Hos oss er alle velkomne. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #7 Skrevet 18. august 2013 jeg synes det er helt normalt jeg, og veldig praktisk! Etter at vi fikk barn, har det vært myye lettere for oss å invitere begge familiene hit på julaften så alle besteforeldrene fikk mulighet til å være med barnebarna. Dessuten er det mye lettere å ha dem hjeme, når de skal legges osv i stedet for å stresse hjem tidlig, eller overnatte hos andre... Så så lenge foreldrene går overens synes jeg det bare er koselig! Selv om vi da blir 15 til middag i stedet for 6 om vi bare hadde invitert min familie... Anonymous poster hash: 8d853...e9a
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #8 Skrevet 18. august 2013 Jepp, jula er en familiehøytid, og når du og mannen gifter og evt får barn lager dere en ny familie. Hva mener svigers? At dere skal dele dere på julaften? Anonymous poster hash: dd844...db4
Hedda-78 Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 I mitt hus inviterer jeg hvem jeg vil. Hvis jeg har lyst til å invitere både min familie og min manns familie, så gjør jeg det. De inviterte har da ingenting med hvem jeg inviterer til mitt eget hjem. Hvis noen ikke har lyst til å komme, så er det helt i orden. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Jepp, jula er en familiehøytid, og når du og mannen gifter og evt får barn lager dere en ny familie. Hva mener svigers? At dere skal dele dere på julaften?Anonymous poster hash: dd844...db4 Vi har barn og det er etter at barn kom at det ble et problem. Tidligere delte vi oss eller dro frem og tilbake, men det passer ikke med en liten en. Det er pga den lille at vi nå ønsker å samle alle hos oss, inkludert begge sett besteforeldre, men det er visst helt utenkelig for svigers. Der er det viktigere å holde på tradisjoner enn å feire sammen alle sammen. Anonymous poster hash: f0cf8...060
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #11 Skrevet 18. august 2013 Vi har invitert fra begge sider et par ganger, men opplevd at det blir litt kleint, siden familiene er sjelden sammen, så de ikke kjenner hverandre så godt. På julaften skal det være avslappet stemning, så vi har droppet det. Hadde de kjent hverandre bedre, og følt seg mer komfortable/avslappet sammen, ville jeg ikke sett noen grunn til ikke å blande de to familiene. Anonymous poster hash: c32b6...4ab 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #12 Skrevet 18. august 2013 Hvis det ikke er flere søsken hos noen av dere, så burde det jo kunne gå, men det er ikke alltid forskjellige familier passer så godt sammen. I tillegg vil de få stresset med ekstra gaver til noen en ikke kjenner så godt. Hos oss har det vært mine og hans annen hver jul, siden vi har hvert vårt søsken som vi deler besteforeldre med. Jeg hadde ikkke bedt svigers julaften, siden det er motvilje der. Da hadde jeg heller bedt de en av de andre dagene i jula. Anonymous poster hash: ff325...990
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #13 Skrevet 18. august 2013 Som gammelt skilsmissebarn er jeg vant til annenhver jul, og det har jeg videreført også etter at jeg stiftet egen familie. Altså ett år med mine, ett år med hans. Familiene er veldig forskjellige og med helt forskjellig syn på hva som er jul. De er sjelden sammen ellers, og det ville nok bare blitt kleint å feire jul sammen med begge. I tillegg er det et praktisk spørsmål, min mann har diger familie og det ville blitt utrolig trangt med alle. Da har vi det heller koselig og romslig med en familie om gangen. Men jeg ville ikke uttalt at det er "uvanlig" å samle familien i jula, jeg har da ingen greie på hva som er vanligst å gjøre... Anonymous poster hash: 127e4...57d 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #14 Skrevet 18. august 2013 Vi har feiret jul annen hvert år hos svigers og mamma/pappa. Men i år har vi tenkt å invitere sviger til oss. Dette har litt med at svigerfar ikke klarer å holde seg edru utover kvelden. Vet ikke om vi og skal invitere mamma, pappa, min søster og hennes gutt. Svigers bor ikke så langt herfra, men mine har ca 45 minutter å kjøre. Vi får se utover høsten hva de sier. Men ser ikke noe problem med å invitere alle. Vi er jo en familie Anonymous poster hash: 0754b...98b
stripen Skrevet 18. august 2013 #15 Skrevet 18. august 2013 Vi har alltid feiret jul sammen med begge sider når vi har vært hos oss. Når dere giftet dere ble jo hans familie din, og omvendt, og hans foreldre er også besteforeldre til barnet deres. Det er jo vanlig å invitere alle samlet når barnet har bursdag, så hvorfor ikke på julaften også? Etter hvert blir jo alle kjent med hverandre, i mer eller mindre grad. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #16 Skrevet 18. august 2013 Vi har alltid feiret jul sammen med begge sider når vi har vært hos oss. Når dere giftet dere ble jo hans familie din, og omvendt, og hans foreldre er også besteforeldre til barnet deres. Det er jo vanlig å invitere alle samlet når barnet har bursdag, så hvorfor ikke på julaften også? Etter hvert blir jo alle kjent med hverandre, i mer eller mindre grad. Jo, men det er jo flere familiemedlemmer som også skal hensyntas. Min søster og hennes mann og barn ser jo ikke på min svigerfamilie som sin. De treffer dem en gang i året, i bursdag, og kjenner ikke hverandre. De synes det er kunstig og kleint å feire familiejul med mine sviger, samtidig som de gjerne vil feire jul med våre felles foreldre. Da blir det enklere å dele seg, synes jeg, så er mine foreldre annenhver jul hos meg og søsteren, og svigerforeldrene mine hos oss når ikke mine foreldre er der. Anonymous poster hash: c32b6...4ab 1
Sugerøret Skrevet 18. august 2013 #17 Skrevet 18. august 2013 Synes det høres hyggelig ut ,å samle "alle" til jul. Da blir en jo bedre kjent med hverandre også! Her nytter det dessverre ikke. Sure gamle gretne ****** som nekter.
-stina Skrevet 18. august 2013 #18 Skrevet 18. august 2013 Mitt inntrykk er at det er mest vanlig å feire jul med foreldre og svigerforeldre annenhver gang. Enig i at det fort kan bli kleint hvis familiene sjelden er sammen og ikke kjenner hverandre så godt. Noen familier har jo også sine egne juletradisjoner som de ikke vil gi avkall på, og da kan det bli vanskelig å skulle tilpasse seg en annen familie. Men kommer alle godt overens så må det jo være en super løsning å invitere begge og ha en skikkelig storfamilejul. 5
stripen Skrevet 18. august 2013 #19 Skrevet 18. august 2013 Jo, men det er jo flere familiemedlemmer som også skal hensyntas. Min søster og hennes mann og barn ser jo ikke på min svigerfamilie som sin. De treffer dem en gang i året, i bursdag, og kjenner ikke hverandre. De synes det er kunstig og kleint å feire familiejul med mine sviger, samtidig som de gjerne vil feire jul med våre felles foreldre. Da blir det enklere å dele seg, synes jeg, så er mine foreldre annenhver jul hos meg og søsteren, og svigerforeldrene mine hos oss når ikke mine foreldre er der. Anonymous poster hash: c32b6...4ab Nå tenkte jeg i hovedsak på besteforeldre, siden ts skrev at det visstnok ikke var vanlig å blande selv dem. Vi har blandet onkler og tanter fra begge sider, og begge har hatt med barn uten problem. I mine øyne blir det for dumt å ikke kunne invitere svigerforeldre fordi at man også har invitert sin nevø med foreldre.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #20 Skrevet 18. august 2013 Nå tenkte jeg i hovedsak på besteforeldre, siden ts skrev at det visstnok ikke var vanlig å blande selv dem. Vi har blandet onkler og tanter fra begge sider, og begge har hatt med barn uten problem. I mine øyne blir det for dumt å ikke kunne invitere svigerforeldre fordi at man også har invitert sin nevø med foreldre. Eh, ja? Og mine svigerforeldre er barnas besteforeldre, sammen med min og min søsters felles foreldre.. Altså, det blir jo unaturlig for flere enn besteforeldregenerasjonen når man blander familier. Anonymous poster hash: c32b6...4ab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå