Gjest Madam Felle Skrevet 22. april 2004 #1 Skrevet 22. april 2004 Jeg holder på å bli gal, for jeg finner ikke feilen. Håper det er noen som kan hjelpe meg litt. Hva er feil?: <FONT COLOR="#111111" SIZE=3 FACE=ARIAL,HELVETICA><CENTER><H2>VELKOMMEN TIL MADAMMEN SIN HJEMMESIDE</H2></CENTER>
Arkana Skrevet 22. april 2004 #2 Skrevet 22. april 2004 Det må stå " " rundt navnet på fontene og også rundt størrelsen, og så må du ha </font> på slutten.
Gjest Madam Felle Skrevet 22. april 2004 #3 Skrevet 22. april 2004 som dette?: FONT COLOR="#111111" SIZE="3" FACE="ARIAL,HELVETICA"><CENTER><H2>VELKOMMEN TIL MADAMMEN SIN HJEMMESIDE</H2></CENTER></font>
Arwen Skrevet 22. april 2004 #6 Skrevet 22. april 2004 prøv dette: <FONT COLOR="#111111" SIZE="3" ><FACE="ARIAL","HELVETICA"><CENTER><H2>VELKOMMEN TIL MADAMMEN SIN HJEMMESIDE</H2></CENTER></font>
Arkana Skrevet 22. april 2004 #7 Skrevet 22. april 2004 Du må vel skrive center-tagen slik <p align="center">tekst </p>
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #9 Skrevet 22. april 2004 rettelse <div align="center"> midtstilt skrift </div>
Crazee Skrevet 22. april 2004 #10 Skrevet 22. april 2004 Kva er feilen då? Vert gal font brukt, eller gal storleik? Eller får du ikkje sentrert det? Elles er dette ein utmerka kandidat for CSS. For å visa korleis det kan gjerast: I <head>...</head> skriv du følgjande, dersom det er snakk om at du kan ha ulike formatteringar av h2-overskriftene: <style type="text/css"> .sentrert { text-align: center; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 1.3em; color: #111111; } </style> Det som trengst forklarast her er vel font-size: Teksten skal vera 1.3 gongar større enn vanleg tekst. Pass på: Ingen mellomrom mellom tal og eining (em). Når du skal bruke dette: <h2 class="sentrert">overskrift</h2> Og det var det. Du sparar nok ikkje så mykje om du berre brukar dette ein gong, men om du brukar det fleire gongar hjelper det på. Dessutan likar nye nettlesarar dette betre. Dersom du skal bruke denne typen overskrifter på fleire sider, noko som gjerne blir gjort, kan du lagra det som står MELLOM <style>...</style> i ei eiga css-fil, t.d. "madamfelle.css" I HEAD brukar du deretter (i staden for <style></style>) <link rel="stylesheet" href="madamfelle.css" type="text/css"> Det kan lønna seg stort å gjera det på denne måten - og dersom du seinare finn ut at du vil bruka ein annan font, farge, bakgrunnsfarge (på overskrifta) eller noko anna - så endrar du kun i den eine CSS-fila, og det blir oppdatert alla plassar. (Dessutan er ikkje <font> og <center> lengre lov å bruka i nye versjonar av HTML.)
Arwen Skrevet 22. april 2004 #11 Skrevet 22. april 2004 Huff, har prøvd å lære meg css men synes det er så innviklet. Skjønner jo at jeg må det snart.. :-? Er visst gammeldags allerede jeg.
Grooo Skrevet 22. april 2004 #12 Skrevet 22. april 2004 Center-taggen kan fint skrives <center>...</center> så det er nok noe annet som er galt. Forsøk å ta bort en del om gangen og finn ut når det funker og når det ikke gjør det. Eller lær deg css
chandler Skrevet 22. april 2004 #13 Skrevet 22. april 2004 Jeg lurer faktisk på hva som faktisk er problemet? Har bare sett kommentarer på at det ikke virker, men jeg vet ikke hva som er det faktiske problemet. Har du dette liggende ute på nettet et sted så vi kan se hvordan det ser ut der? Endret: Jippi. Min 100. post :D
Catzy Skrevet 22. april 2004 #14 Skrevet 22. april 2004 Ser ut til at du kjører med både <font etellerannet> og <h2>, som er en tag som en nettleser vil kjenne igjen. Da er det mulig at <h2> overstyrer <font>-settingene dine. Hvis du ikke har satt at <h2> skal ha et spesielt utseende, så vil den mest sannsynlig bli litt større og bli bold. Kjør på med style sheets, slik som Crazee foreslår. Hun vet hva hun driver med. Catzy
Grooo Skrevet 23. april 2004 #15 Skrevet 23. april 2004 Ah... Catzy har ett godt poeng! Man bruker vel ikke <H*> og <font> samtidig?
Veslejenta Skrevet 23. april 2004 #17 Skrevet 23. april 2004 Det blir som catzy skriver. Den taggen som står nærmest innholdet, overstyrer det som står lengre ute. Så hvis du for eksempel flytter h2-tagen lenger ut(utenfor font), så vil du se at den ikke har noe å si i det hele tatt, siden font-tagen har med både størrelse og skrifttype.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå