Gå til innhold

Pengegave fra foreldre (= 0,5G), men...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

O'allvitende kvinneguide. Er det noen her som kan besvare et juridisk spørsmål knytta til den pengegaven en kan få fra foreldre? I utgangspunktet kan man få en halv G fra hver forelder (pr. 1.1.13: kr. 41 056). Dette kommer naturligvis godt med, da jeg skal prøve å komme meg ut på boligmarkedet. Saken er imidlertid den at min mor ikke har noen inntekt at all, og har ikke anledning til å være behjelpelig. Min far, derimot, mottar en helt ok alderspensjon og har spart opp slik at han ønsker å hjelpe mer. Er det da mulig å "gå rundt" lovverket ved at far gir en tilsvarende pengegave til mor (her er det ingen restriksjoner på hva som er tillat), for så at mor gir denne videre til meg, som sin tilsvarende pengegave? Teknisk sett får jeg jo da en halv G av hver forelder :P

Ikke at jeg har noe ønske om å bryte regelverket. Samtidig trur jeg ikke hensikten med regelverket er å hindre arbeiderklasseungdom med lavinntektsforeldre mulighet til å komme seg på boligmarkedet. Hensikten er vel snarere å hindre de som har aller mest å presse prisene opp ved å gi de uhindret evne til å overby både hverandre og de som har mindre fra før av... Støtter mao. regelverket, men ser at det slår litt skjevt ut mtp. dets hensikter...

Anonymous poster hash: dfd9d...9a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dine foreldre gift? Har de fellesformue så regnes det vel for å komme fra begge selv om alt kommer fra din fars konto. Er de ikke gift kan du kun få 1/2 G fra hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...