Gjest Svampebob1 Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Jeg har begynt å lytte litt til klassisk musikk av typen som stimulerer fantasien min litt. Jeg har laget følgende spilleliste: http://open.spotify.com/user/onanman/playlist/2IWaCgfKgsP9dFwy56ZHJq Er det noen som har noen tips til flere låter jeg kan putte inn her? :-)
Gjest_idag Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 Vivaldi - De 4 årstider Beethoven -5e symfoni Tchaikovsky - 1812 overturen (anbefales m/kanoner) Händel - Zadok the priest (Champions League hymnen) Händel - Dronningen av Sabas inntog Mozart - Eine kleine nächtmusik J.Strauss -Flaggermus overturen Wagner - Valkyrierittet Wagner - Tännhauser overturen
Gjest Svampebob1 Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Vivaldi - De 4 årstider Beethoven -5e symfoni Tchaikovsky - 1812 overturen (anbefales m/kanoner) Händel - Zadok the priest (Champions League hymnen) Händel - Dronningen av Sabas inntog Mozart - Eine kleine nächtmusik J.Strauss -Flaggermus overturen Wagner - Valkyrierittet Wagner - Tännhauser overturen Takker og bukker! :-)
Meridian Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Denne syns jeg er ganske fengende - barock'n'roll http://www.youtube.com/watch?v=A9QQQ0CU3CE
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Jeg har ikke Spotify så jeg får ikke sett listen din, så jeg får gi noen tips på generell bakgrunn. Du vil nok ha oppdaget at de fleste konserter har både rolige og hurtige deler. Det lønner seg altså å hoppe litt innad i en konsert for å se om det er nok futt i de hurtige satsene. En annen ting å huske på er å sjekke forskjellige innspillinger. Noen av stykkene jeg nevner nedenfor kan bli fryktelig kjedelige på enkelte innspillinger. Nesten alle albumene til Il Giardino Armonico har spor som det er skikkelig fart i - de er kjent for å rocke opp barokke stykker. Anbefaler sterkt La Casa del Diavolo. Her er et utdrag: http://www.youtube.com/watch?v=EcwiL7yf3Hw Et annet flott stykke med Il Giardino Armonico, ukjent komponist for mange, Gemanini - begynnelsen er rolig, men det tar seg raskt opp: Ellers har du selvsagt Bachs Brandenburgkonserter Favoritten min over alle favoritter, er imidlertid en Concerto Grosso av Vivaldi: Hvis det ikke må være orkestermusikk, så er jo cembalo flott. Prøv Domenico Scarlattis cembalosonater, som i begynnelsen her: Du bør også sjekke ut Bachs veltempererte klaver og Glenn Goulds innspillinger. Eller denne karen: Hvis du får nok av barokk er det masse fart i Stravinsky, for eksempel Vårofferet, og Shostakovich, Pianokonsert nr. 2 (2. satsen er rolig, men utrolig vakker) Anonymous poster hash: 99590...39f 1
Leopanter Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Liszt - Hungarian rhapsody no. 2 (and while you're at it, søk opp denne sangen pluss Tom and Jerry på Youtube!) 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Fantasia Disney-film! Anonymous poster hash: 99590...39f
Gjest Sakone Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Selv foretrekker jeg komponiserter fra 1800 tallet og ut, spesielt slutten av 1800 tallet og tidlig 1900 tallet. Verker av Rachmaninov, Prokofiev, Shostakovich, Scriabin, Ravel osv. Kanskje Jazzsuitene til Shostakovich kan være en fin start ^^ 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Og selvsagt Chopins Pianokonsert nr 2 og Etyde Opus 10 Nr 5 Anonymous poster hash: 99590...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå