Gå til innhold

Oppskrifter med tunfisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele gode oppskrifter med tunfisk? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åpne boksen. Hell ut innholdet og rop på pus!

Jeg liker ikke tunfisk og bruker det kun til katten min. Men en venn som jeg har laget tunfisk til. Jeg brukte hermetisk med olje. Blandet den sammen majones, frisk basilikum og oregano, presset over masse sitron, nykvernet pepper. Skikkelig ekkel masse som tydeligvis smakte godt på en baguett eller en skive ferskt brød.

Skrevet

Nå liker ikke jeg tunfisk, så jeg har ikke prøvd disse oppskriftene selv, men kanskje kan de inspirere deg likevel?

Dansk tunfiskterte

100 g smør

125 g hvetemel

50 g revet ost

½ ts grovt salt

185 g tunfisk i vann

½ purre i tynne ringer

3 dl vann

½ ts grovt salt

50 g revet ost

2 egg

1,5 dl crème fraîche

2 ts hvetemel

1 ts tørket basilikum

1 ts grovt salt

pepper

Smuldre smør i melet. Tilsett ost og salt og bland sammen. Trykk deigen ut i en 22 cm smurt springform. La stå i kjøleskap minst ½ time. Prikk bunnen med gaffel og forstek ved 200 grader i ca 10 minutter.

Sil av tunfisken. Forvell purren i lettsaltet vann ca 2 minutter. Bland ost, egg, crème fraîche, mel, basilikum, salt og pepper. Vend tunfisken i blandingen og fordel i forstekt bunn. Stek ved 200 grader i ca 30 minutter, midt i ovnen.

Pasta m/tunfisk (4 pers.)

4 porsjoner pasta

6 tomater

1 purre

3 ss olivenolje

2 ss tomatpuré

2 hvitløksbåter

salt/pepper

frisk oregano

2 bokser tunfisk i olje

2 ss kapers

en håndfull sorte oliven

Kok pastaen etter anvisning på pakken. Flå tomatene og skjær dem i terninger. Fres tynne purreringer og tomatbiter i olje. Tilsett tomatpuré, presset hvitløk og krydder. La småkoke et par minutter. La tunfisken renne godt av seg og vend den inn i sausen sammen med kapers og oliven. La alt bli gjennomvarmt før servering.

Sesam- og sennepspanert tunfisk m/auberginemos (4 pers.)

600 g fersk tunfiskfilet

salt/pepper

1 dl Dijon-sennep

3 ss sesamfrø

2 ss olivenolje

1 stor aubergine

1 dl olivenolje

2 finhakkede hvitløksfedd

søtpoteter

Skjær tunfisken slik at det blir lange "pølser". Smør på salt, pepper og sennep. Rull filetene i sesamfrøene. Stek dem gylne på alle sider. Legg på fat og sett i fryseren i 10 minutter. Oppbevares i romtemperatur til servering.

Legg auberginen i varm panne og stek på alle sider i ca 20 minutter, til den har falt sammen. Avkjøl og skrap ut innholdet som blandes med olje, hvitløk, salt og pepper. Skjær tunfisken i skiver og server med auberginemosen og stekte søtpoteter.

Tuna Melt (2 pers.)

½ dl majones

1 hakket stilk selleri

2 ss bostonagurk

1 boks tunfisk i vann

½ ts sitronsaft

ørlige hvitløkspulver

½ ts salt

½ ts pepper

4 skiver ristet brød

4 rause osteskiver, gjerne cheddar eller sveitser

Rør sammen majones, selleri, agurk, tunfisk, sitron, hvitløkspulver, salt og pepper. Fordel røren på 2 av de ristede brødskivene. Ha en raus osteskive over. Stekes på ovnsplate ca 3 minutter til osten smelter. Legg en ristet skive over og skjær hver sandwich i to på skrå.

Skrevet
Åpne boksen. Hell ut innholdet og rop på pus!

:ler::ler::ler:

Skrevet

Pasta med tunfisk

2 personer

Ingredienser:

200 g båndpasta

2 bokser tunfisk

1 beger lettrømme

1 boks sjampinjong

1 løk

2 fedd hvitløk

basilikum

pepper

Fremgangsmåte:

Kok opp pasta som anvist på pakken. Hakk løken, skjær sjampinjongen i skiver. Fres løken blank i olje med sopp og press hvitløk over. Stek dette sammen med tunfisken. Rør inn rømme, smak til med krydder og kok raskt opp uten lokk.

Tunfisksalat

Ingredienser:

1 grovhakket tomat

100 g ruscolasalat

50 g tunfisk

1 ss persille

¼ rød løk

Fremgangsmåte:

Bland alle ingrediensene sammen. Serveres med brød.

Skrevet

Glemte det nesten; kjøp pitabrød og fyll det med tunfisk, salat, mais, agurk og paprika. nam! :sikle:

Skrevet

Pleier å lage det som Lilleputt skrev ovenfor,bare at jeg har ris ved siden av,siden jeg ikke er så veldig glad i pasta

Skrevet

Mmm, så mye godt..

Tusen takk :)

Gjest Ethereal
Skrevet

Tunfisk er godt på pizza! Lag tynn bunn med litt oregano blandet inn i deigen. Forstek på høy varme. Dekk deretter bunnen med tomatpure, løk i ringer, cherrytomater i skiver, tunfisk (i vann eller olje, helles av) svarte oliven, og litt mozzarella.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...