loffen Skrevet 17. august 2013 #1 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Hvor kommer det fra at folk skriver 'til dagen' i stedet for om dagen? F.eks: Å løpe en mil til dagen? Å ta tre tabletter til dagen? Jeg synes det høres helt fryktelig ut! Det heter vel å ta tre tabletter om dagen/daglig? Til dagen.. ja værsågod dagen, dette er til deg. ps: I ordboken er 'til dagen' kun brukt til å forklare à jour. edit; feil link Endret 17. august 2013 av loffen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #2 Del Skrevet 17. august 2013 Tror det kanskje kommer av at man blander det inn fra "til daglig". Anonymous poster hash: 3f1fb...ffa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 17. august 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 17. august 2013 Tror det kanskje kommer av at man blander det inn fra "til daglig". Anonymous poster hash: 3f1fb...ffa Men da tror jeg ikke betydningen bli helt den samme. Til daglig for meg er i hvert fall mer 'hverdagslig'. At man kan bruke jeans til daglig, men ikke til pent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ploff Skrevet 17. august 2013 #4 Del Skrevet 17. august 2013 (endret) Østfoldsdialekt? Har iallfall merket meg at fotballfrue skriver dette ofte, og hun er vel fra Sarpsborg? Endret 17. august 2013 av Ploff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #5 Del Skrevet 17. august 2013 Men da tror jeg ikke betydningen bli helt den samme. Til daglig for meg er i hvert fall mer 'hverdagslig'. At man kan bruke jeans til daglig, men ikke til pent? Kanskje… Uttrykk med lignende ord eller betydninger kan jo blandes etter hvert. Noen bruker nok "om dagen" og "til daglig" om hverandre, og noen blander bare ordene der igjen. Anonymous poster hash: 3f1fb...ffa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 17. august 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 17. august 2013 Østfoldsdialekt? Har iallfall merket meg at fotballfrue skriver dette ofte, og hun er vel fra Sarpsborg? Tror ikke det. Jeg bor i Østfold selv, og kjenner ingen som bruker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 17. august 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 17. august 2013 Kanskje… Uttrykk med lignende ord eller betydninger kan jo blandes etter hvert. Noen bruker nok "om dagen" og "til daglig" om hverandre, og noen blander bare ordene der igjen. Anonymous poster hash: 3f1fb...ffa Ja, det kan være. Men det er ikke riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. august 2013 #8 Del Skrevet 18. august 2013 Tror ikke det. Jeg bor i Østfold selv, og kjenner ingen som bruker det. Jeg bor også i Østfold og har heller aldri hørt noen si det. Noe i samme gate, som jeg har lest, er å være på besøk til noen. Det er på Vestlandet, har jeg inntrykk av. Jeg kommer ikke på flere eksempler akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 18. august 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg bor også i Østfold og har heller aldri hørt noen si det. Noe i samme gate, som jeg har lest, er å være på besøk til noen. Det er på Vestlandet, har jeg inntrykk av. Jeg kommer ikke på flere eksempler akkurat nå. Ja det er også rart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #10 Del Skrevet 19. august 2013 Har også lagt merke til det der, ser det stadig oftere, smitter det? Og en annen greie; til istedet for jo/dess. Til mer jeg løper, til sprekere blir jeg. Hvor kommer det fra? Anonymous poster hash: d1046...daf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 19. august 2013 #11 Del Skrevet 19. august 2013 Dialekt og uvanar, tippar eg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #12 Del Skrevet 19. august 2013 Einig med Alt godt. Og det høyres heilt feil ut i mitt hovud. Anonymous poster hash: ab623...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 19. august 2013 Forfatter #13 Del Skrevet 19. august 2013 Har også lagt merke til det der, ser det stadig oftere, smitter det? Og en annen greie; til istedet for jo/dess. Til mer jeg løper, til sprekere blir jeg. Hvor kommer det fra? Anonymous poster hash: d1046...daf Å nei! Uff det var også ille. Synes også det er en uting at folk skriver på dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 19. august 2013 #14 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Synes "for dagen" er like ille.. Å løpe 10 km for dagen DET ER JO HELT FEIL, MENNESKE! Edit: Fjernet "at" Endret 19. august 2013 av RompeRusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 19. august 2013 #15 Del Skrevet 19. august 2013 Synes at "for dagen" er like ille.. Å løpe 10 km for dagen DET ER JO HELT FEIL, MENNESKE! Det har du rett i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 19. august 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 19. august 2013 Ja, herlighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 19. august 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Lærer de ikke noe på skolen lenger? Endret 19. august 2013 av loffen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 19. august 2013 #18 Del Skrevet 19. august 2013 Av og til så lurer jeg på om skolene bare dropper hele norskundervisningen. Forventer ikke at alle skal kunne skrive perfekt og som guder til enhver tid, jeg har da langt ifra et over gjennomsnittlig språk selv. Men basic rettskrivingsregler som komma foran men, stor bokstav etter punktum (punktsetting i det hele tatt), preposisjoner og lignende bør faktisk være et minimunskrav i skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 19. august 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 19. august 2013 Helt enig! Jeg tror mye kommer av at mange ikke leser! Da mener jeg ikke VG eller Dagbladet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 19. august 2013 #20 Del Skrevet 19. august 2013 Snakker om?! Vg og DB har jo driiiitbra språk, lærer sjempemye likschom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå