AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Siden det er så mye navnedebatter her på KG ble jeg plutselig usikker angående navnevalget til min datter som kommer om to måneder. Jeg har lyst å gi henne navnet Aleftina etter min oldermor, men vet ikke om det vil belaste henne senere i livet. I tillegg er jeg i begynnelsen av 20-årene så vet ikke om navnet blir automatisk stemplet som "unge mødre navn". De jeg har snakket med av mine nærmeste om navnet er positivt innstilt siden det er en fin historie bak navnet, men jeg vil gjerne høre hva som slår dere når dere hører navnet Aleftina. Hjemme blir vi å bruke kortformen Alya mye.Anonymous poster hash: 98e74...15c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Alef..? Hebraisk? Anonymous poster hash: 839bf...f13
Gjest Iben Skjold-Hansen Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 Siden det er så mye navnedebatter her på KG ble jeg plutselig usikker angående navnevalget til min datter som kommer om to måneder. Jeg har lyst å gi henne navnet Aleftina etter min oldermor, men vet ikke om det vil belaste henne senere i livet. I tillegg er jeg i begynnelsen av 20-årene så vet ikke om navnet blir automatisk stemplet som "unge mødre navn". De jeg har snakket med av mine nærmeste om navnet er positivt innstilt siden det er en fin historie bak navnet, men jeg vil gjerne høre hva som slår dere når dere hører navnet Aleftina. Hjemme blir vi å bruke kortformen Alya mye.Anonymous poster hash: 98e74...15c Aleftina er et arabisk navn. Har du en ikke-norsk bakgrunn? I så fall er det jo greit fra et rent smaksperspektiv, selv om Aleftina sikkert er et navn noen vil stusse over og av den grunnen kan være noe upraktisk. Alternativt kan du gi henne to eller tre fornavn så hun har litt å velge mellom.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Dritstygt!Anonymous poster hash: adbf6...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Personlig liker jeg det ikke, men typisk "unge mødre" vil jeg ikke si det er. Om dere har en kulturell bakgrunn til grunne for navnet ville jeg ikke reagert. Om dere er helnorske og bare synes det er fint, derimot, ville jeg lurt litt på hva i alle dager dere tenkte på. Urettferdig, ja, men det er bare min mening. Anonymous poster hash: 694ad...1a6
Gjest Riskjeks Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Synes kallenavnet var omtrent hundre hakk verre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 Ts her. Det er jeg som har et ikke-norskt bakgrunn av oss, selv om både jeg og mine foreldre er født og oppvokst i Norge. Barnefar er norsk og jeg ser ikke spesielt "eksotisk" ut heller. Blir så usikker, både jeg og mannen er fornøyd med navnevalget, men er så redd for at det blir belastende for jenta. Det passer sammen med etternavnet som også har 4 stavelser, så tror ikke vi blir å ha flere fornavn eller mellomnavn i tillegg så det ikle blir så langt.Anonymous poster hash: 98e74...15c
Lipstick Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Jeg liker det Så deilig at noen tør å velge litt annerledes. Alle kan ikke hete Nora eller Emma 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 Det er et viktig og godt spørsmål du stiller, TS. Tenk på: et utenlandsk fornavn vil gi henne enten en identitet som utenlandsk eller en forakt for sitt eget navn. http://www.youtube.com/watch?v=GHujXewEcAw (0:50 og frem) Gir du henne et norsk navn vil hun alltid føle at hun "hører til" her og miste sin utenlandske identitet. Gir du henne et norsk fornavn og et hebraisk? arabisk? mellomnavn vil hun kunne velge selv. Eller omvendt, norsk mellomnavn og ja. Bare en tanke... Anonymous poster hash: 839bf...f13 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Jeg ville prøvd å finne et navn fra ditt land som høres litt mindre fremmed ut. Kanskje tatt det du har nå og omgjort det litt? Anonymous poster hash: 694ad...1a6
Gjest Ozelot Skrevet 18. august 2013 #11 Skrevet 18. august 2013 Nei, det navnet synes jeg ikke noe om
Melodiana Skrevet 18. august 2013 #12 Skrevet 18. august 2013 Er ikke det et russisk navn også? På russisk er det AleVtine (Alevtina) da. Fint navn.
Melodiana Skrevet 18. august 2013 #13 Skrevet 18. august 2013 I navneboka står det at dette navnet er en versjon av latinsk Valentine og betyr "sterk".
Gjest Ciegus Skrevet 18. august 2013 #14 Skrevet 18. august 2013 Synes det er et greit navn, og Tina er jo også et mulig kallenavn hun kan bruke hvis hun ønsker det. Belastende er det jo ikke, selv om enkelte nordmenn ikke vil mene at det er et pent navn.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #15 Skrevet 18. august 2013 Jeg synes det er et flott navn og flott at du velger å kalle opp etter noen i familien. Sånn sett er det jo ikke et "unge mødre"-navn. Men ikke kall henne Alya. Det er mer "unge mødre", gir assosiasjoner til Aylar og glamourmodeller og er overhodet ikke norsk. Anonymous poster hash: cd22c...635
Silfen Skrevet 18. august 2013 #16 Skrevet 18. august 2013 Jeg får lyst å si Alfetina. Blir litt som OlaConny. Men det er jo ikke stygt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå