AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Del Skrevet 17. august 2013 Har vært vikar en del på en skole, og har nå blitt fast ansatt der. Er lærerutdannet og har alt formelt i orden, men første gang jeg skal jobbe 100% som lærer. Da jeg var vikar ble det mye av "les s.20-26 i boka og svar på oppgaver som vi så snakker om i fellesskap" etc.Men nå når jeg selv har ansvaret, vil jeg selvsagt lage gode undervisningsopplegg som elevene vil synes er både spennende og lærerike. Har fagene norsk og engelsk på ungdomsskolen. Er det noen som har noen gode erfaringer med spesielle undervisningsopplegg de ønsker å dele ? I engelsk har jeg f.eks. tenkt på å lage et opplegg hvor elevene i forbindelse med the English speaking world får late som om de skal på reise i et engelskspråklig land og da får i oppgave å beskrive reisen; hvor mye den vil koste, når vil de reise, varighet på reisen, hvilke severdigheter vil de se og hvorfor, hvilke fraser er nyttige å kunne når de kjøper seg mat og handler i butikker på turen etc.- og så presentere dette for meg og klassen. I norsk tenker jeg å ha lesesirkel hvor elever som har lest samme bok, får ulike oppgaver i gruppen og finner nye ord og uttrykk i teksten, beskriver hovedpersonene og de viktige bipersonene, dramatiserer favorittepisoder i boken, prøver å finne likheter mellom boken og noe annet de har lest etc. Har noen andre forslag til prosjekter også, men, i det daglige kan man jo ikke alltid ha prosjekter og fremføringer -det må og være noe som er mer lærerstyrt og som involverer hele klassen samtidig i felles, samtidig læring. Det er her jeg føler jeg mangler en del ideer. Skal f.eks. begynne med lyrikk og etter hvert novellesjangeren. Tips til måter å jobbe på i klasserommet som ikke blir bare "les og svar på oppgaver" men som engasjerer elevene mer? Håper på svar. :-) Anonymous poster hash: fe668...18a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/765995-fast-ansatt-l%C3%A6rer-tips-til-variert-og-l%C3%A6rerik-undervisning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest halebein Skrevet 17. august 2013 #2 Del Skrevet 17. august 2013 Anbefaler boka "engelsk i 10c" av Anne Karin Korsvoll. Leser den hver sommer før jeg begynner skoleåret. Lita lett og motiverende bok, med gode undervisningsopplegg/didaktiske metoder i engelsk. Ellers sier du ingenting om læreverk dere bruker, men hos oss bruker vi "Kontekst" i norsk, og der er lærerveiledningen full av tips. I engelsk bruker vi "crossroads" men der synes jeg ikke lærerveiledningen er all verdens. Men den boka jeg nevnte i starten er bare super! Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/765995-fast-ansatt-l%C3%A6rer-tips-til-variert-og-l%C3%A6rerik-undervisning/#findComment-13120111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #3 Del Skrevet 17. august 2013 Anbefaler boka "engelsk i 10c" av Anne Karin Korsvoll. Leser den hver sommer før jeg begynner skoleåret. Lita lett og motiverende bok, med gode undervisningsopplegg/didaktiske metoder i engelsk. Ellers sier du ingenting om læreverk dere bruker, men hos oss bruker vi "Kontekst" i norsk, og der er lærerveiledningen full av tips. I engelsk bruker vi "crossroads" men der synes jeg ikke lærerveiledningen er all verdens. Men den boka jeg nevnte i starten er bare super! Takk for tips, skal få tak i den boken. :-) Vi bruker også "Kontekst" i norsk, og synes og at veiledningen er god men den er ikke kjempenyttig i forhold til tips til opplegg synes jeg. Bruker "Key English" i engelsk. Læreverket er litt kjedelig, så tenker at jeg må bruke en del andre kilder og fokusere mer på kompetansemål. Anonymous poster hash: fe668...18a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/765995-fast-ansatt-l%C3%A6rer-tips-til-variert-og-l%C3%A6rerik-undervisning/#findComment-13120261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå