Gå til innhold

Samme fat til rått og tilberedt kjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Mamma pleier å bruke samme fat til å oppbevare kjøttet før og etter grilling. Hun legger f.eks rå hamburgere, koteletter osv. på et fat, for så å legge det som blir igjen av det grillede kjøttet tilbake på det samme fatet etterpå. Så setter hun det i kjøleskapet og bruker restene dagen etter.

Jeg har ikke lyst til å spise disse restene da jeg synes der virker uhygienisk, (kjøttsaften fra det rå kjøttet kommer jo over på det ferdig stekte kjøttet) men hun mener jeg er kresen og pirkete.

Hvem har rett her? Hilsen tenåring :-)

Anonymous poster hash: f93eb...be2

Gjest Badebuksa
Skrevet

Du har rett :) hvorfor tviler du på det?

• Liker 1
Skrevet

Griller hun kjøttet og bruker fatet med saft fra rått kjøtt som serveringsfat? Det ville ikke jeg likt.
Men om hun kun legger rester på fatet, som likevel skal varmes opp igjen - det kunne gått greit for meg. Men ville ikke gjrt det selv. Er veldig forsiktig med å ikke få råttkjøtt på stekt kjøtt, og å vaske kjøttkniven før jeg evt skjærer i salaten.. Liker ikke ecoli!

Gjest gjest17
Skrevet

Helt klart feil! Det er direkte helsefarlig!

Skrevet

En ting jeg pleier å gjøre, for å begrense oppvasken, er å legge det rå kjøttet på plastfolie på samme fat. Så kan fatet (uten plastfolie, selvsagt) brukes til det ferdig grillede kjøttet etterpå. :)

Poenget er altså at ja, du har rett. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt klart feil! Det er direkte helsefarlig!

For en overdrivelse! Det øker sjansen for at man får i seg skadelige bakterier, men direkte helsefarlig er det heller ikke. Spist carpaccio eller annet rått kjøtt før? Er ikke noe verre det.

Endret av Inx
  • Liker 4
Gjest gjest17
Skrevet

For en overdrivelse! Det øker sjansen for at man får i seg skadelige bakterier, men direkte helsefarlig er det heller ikke. Spist carpaccio eller annet rått kjøtt før? Er ikke noe verre det.

Carpaccio har vært fryst.

Skrevet

Carpaccio har vært fryst.

Bakterier overlever frysing

Skrevet

Det er likevel en grunn til at restauranter kan servere carpaccio men ikke bruke samme arbeidsrom for rått og stekt mat.

Anonymous poster hash: 276f7...640

Skrevet

Du har rett! :)

Jeg bruker gjerne samme fatet - men det er innom varmt vann og såpe mens kjøttet ligger på grillen ;)

Anonymous poster hash: 270ce...99a
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Da var det som jeg trodde.

Skrevet

Det kommer an på kjøttet. Biff kan man jo servere nesten rå, mens fjærkre må være ordentlig stekt, farlig å spise rått.

Prinsippet er det samme, vask underlag og redskaper etter at du har håndtert rått kjøtt.

Anonymous poster hash: 05247...851

Skrevet

I prinsippet har du jo rett, men jeg synes likevel det er i overkant hysterisk. I andre land enn Norge hadde jeg vært like hysterisk som deg, men i Norge er det svært liten sjanse for at du skal bli smittet av noe - hverken fra kjøtt eller fugl.

Anonymous poster hash: a9425...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...