AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Hei, kan noen hjelpe meg å lage en "minimumsliste" over hva man trenger av babyutstyr? Situasjonen er slik at jeg har nettopp funnet ut at jeg er høygravid (ønsker ikke en diskusjon om det, men gikk altså på p-piller, hadde blødninger og hadde ingen mistanke. Men alt løser seg og nå gleder jeg meg til å få en liten jente. Situasjonen kom bare veldig brått på). Har ikke fått samlet opp noe babyutstyr, så må på hasteshopping! Kunne derfor trengt en liten sjekkliste slik at jeg får handlet fornuftig Takker for all hjelp på forskudd! Anonymous poster hash: 9a221...7a0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Stellebord Seng Klær Sengetøy og dyne+pledd kan være greit Vaskekluter og gulpekluter Bleier Anonymous poster hash: 9f26e...68a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 - Seng med madrass og dyne, laken og dynetrekk (eventuelt kan hun sove i vogn den første tiden hvis du kjøper det) - Bilstol - Stellematte, bleier, gaskluter eller engangskluter (Mesoft eller vidi, fås på apoteket) - Vogn eller bæresjal så du får fraktet babyen rundt - Litt klær til babyen Til deg selv kan det være greit å kjøpe ammeinnlegg og bind til renselsen.Anonymous poster hash: ec48e...e2a
Gjest Badebuksa Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 (endret) Badebuksas hasteliste består av: Bleier Kluter Stellebord og stellepute Dyne/sovepose til baby Tepper, gjerne helsetepper Babyklær (bodyer og strømpebukser om ikke annet) Luer! Bir kaldt fremover. Sokker Hvor god tid har du? Vogn er kjekt å ha, men ikke bare bare å kjøpe om man ikke er rik eller heldig. Seng kan være kjekt å ha, men samsoving funker for mange (ikke meg) det og, og er en kjapp løsning. Endret 17. august 2013 av Badebuksa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Ammeinnlegg av ull så du ikke får brysbetennelse, mange får det selv om det ikke er vinter. For å slippe å vaske de så ofte så bruk engangsammeinnlegg inni. Sinksalve til babyen sin rumpe Smekker, noen babyer gulper mye Det jeg kommer på i farten bortsett fra det som er nevnt allerede av andre. Lykke til! Anonymous poster hash: 82113...69f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Til lykke! vi har en overraskelsesbaby i slekta, ble ikke oppdaga før fødsel var i gang, så det skjer oftere enn en tror - bare så du vet at du er ikke alene bilstol - om du har bil stellebord er ikke nødvendig sånn med en gang, men ei stellepute er smart å ha vogn er heller ikke nødvendig med en gang, men kjøper du vogn så kan vogndelen tas av hjulene og brukes som seng inne i den første tiden - lett å bare med fra stua til soverom er den også, om babyen sover par sett med ullbody + strømpebukse, trenger ikke mere til inneklær (og du får antakelig klær i gaver) ulldress + lue/votter/sokker - for å frakte baby hjem i, og vil trengs utover høst/vinter bleier, sinksalve, gulpekluter myke flanellskluter til vask mild babysåpe/olje til bad Du trenger egentlig ikke all verden sånn med en gang. Bedre å kjøpe inn litt etterhvert som man ser hva en trenger Det kommer til å gå helt fint Anonymous poster hash: 6c051...8e4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 Jeg har planlagt følgende som "must have before birth" liste: - Vogn+vognpose(det blir kaldt etterhvert). - Seng med NY madrass(senga kan være brukt, madrass skal alltid være nytt)+stellebord/matte eller hvaenn. Ikea scorer godt også matchet mot dyre alternativer. - Spedbarnsdyne og sengetøy - Ting til amming; både "selvamming" samt litt MME på lur i tilfelle den ikke vil ta pupp eller tar for lite og det er midt på natten. Når du handler litt babytøy ville jeg lagt med ammeBH da spileBH kan tette melkegangene og gi deg brystbetennelse - så for meg er det must. - Noen sett med klær, ikke mye - de vokser fort ut av det(jeg kjøper 62 og bretter opp buksebena om det er litt for stort, så varer det litt lengre enn et par uker). Klær her betyr stort sett bodyer, strømpebukser og et par mye sett med joggebukse/heldress eller noe sånt. - Et par pakker med bleier+stelleutstyr(kremer og våtserviett, kluter) - Badebalje(må ikke ha asap, men om du har tid så slipper du ut de første dagene på handling) - Termometer+snørrsuger Du trenger basicly en tur på barnebutikk med vogner etc, en tur på klesbutikk med babytøy og en tur på apotek til "må ha her og nå". Du kan også prøve å kjøpe mest mulig på nett så du slipper farte så rundt. Jeg har også kjøpt bæresjal(eller sele om man vil) som passer til spedbarn i tilfelle den gråter mye og roer seg fort med sjal, men det er jo ikke et must overhodet. Om du har noen uker på deg ville jeg forsøkt å tenke gjennom "hva vil jeg ha på sikt", istedet for å krisehandle masse greier som du egentlig ikke får brukt på vinterstid osv - det blir fort dyrt og kjipt. Anonymous poster hash: 7cfa6...770
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Forøvrig kommer ikke jeg til å kjøpe bilstol da vi ikke kjører bil, vi bor svært sentralt og tenker at vi bestiller taxi med babysete til hjemturen fra sykehuset. Første året kommer vi nok ikke til å ha behov overhodet, så bilstol venter vi med til vi ser et behov. Hadde vi hatt bil hadde vi selvsagt kjøpt Anonymous poster hash: 7cfa6...770
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 Hvorfor skal TS kjøpe ny barnevogn? Det finnes da helt kurrante på finn.no Anonymous poster hash: 9f26e...68a
Gjest Badebuksa Skrevet 17. august 2013 #10 Skrevet 17. august 2013 Hvorfor skal TS kjøpe ny barnevogn? Det finnes da helt kurrante på finn.no Anonymous poster hash: 9f26e...68a det er nok noen av dem, men da skal en rense godt. Ny madrass hadde vel vært lurt og, særlig om vogna er godt brukt. Men kanskje ikke så lett å få tak i.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #11 Skrevet 17. august 2013 Tusen takk for råd alle sammen! Har termin den 20. september, altså ca 1 måned på meg (pluss-minus en uke, er vanskelig og sette termin når man er kommet så langt på vei). Har ganske god tid, men er litt stresset siden det er så mye annet enn shopping som også må fikses! Har heldigvis god støtte rundt meg. Hvor mange bodyer, strømpebukser, sokker, smekker, kluter ol. tror dere jeg trenger sånn ca? Har ivrige bestemødre og tanter som har startet strikkingen, så ulltøy er det siste det blir mangel på, hehe Bor ikke i en storby så tror jeg må bestille en del! Noen nettbutikker å anbefale som ikke har så lang leveringstid? TS Anonymous poster hash: 9a221...7a0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #12 Skrevet 17. august 2013 Så herlig, kan tenke meg det ble fart på strikkepinner ja! Til ulltøy så er nøstebarn.no kjappe på å levere, og har veldig gode klær. Anonymous poster hash: 6c051...8e4
Sola^ Skrevet 18. august 2013 #13 Skrevet 18. august 2013 Ulempen med nøstebarn er at det bør vaskes for hand. Viss du på førehand veit at du ikkje kjem til å vaske klær for hand så hadde eg valgt noko i superwash ull som kan vaskes i maskina.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #14 Skrevet 18. august 2013 Tusen takk for råd alle sammen! Har termin den 20. september, altså ca 1 måned på meg (pluss-minus en uke, er vanskelig og sette termin når man er kommet så langt på vei). Har ganske god tid, men er litt stresset siden det er så mye annet enn shopping som også må fikses! Har heldigvis god støtte rundt meg. Hvor mange bodyer, strømpebukser, sokker, smekker, kluter ol. tror dere jeg trenger sånn ca? Har ivrige bestemødre og tanter som har startet strikkingen, så ulltøy er det siste det blir mangel på, hehe Bor ikke i en storby så tror jeg må bestille en del! Noen nettbutikker å anbefale som ikke har så lang leveringstid? TS Anonymous poster hash: 9a221...7a0 Jeg er ganske sikker på at både babyshop og barnas hus/jollyroom er greie på levering. Men barnevogn tar 3 uker, vognpose likeså - så ring hver butikk for å høre om det er vanlig med forsinkelser på den modellen du ser deg ut. Jeg ville selvsagt også sett om det er noe på Finn i nærområdet ditt. Du kan ikke regne med å få kjøpt vogn på dagen, så det ville jeg bestilt asap. Om du ikke går for vognpose med en gang trenger du vogndyne/en dress den kan ligge i. Klær finnes på HM - jeg ville kjøpt bare noen få standardsett. Kjøper du ting som kan brettes opp i ben/armer så holder det en stund. Jeg går for ullbodyer, men så føder jeg midt på kaldeste vinter. Jeg ville også tatt en tur på biblioteket for å låne litt fødsels/mammabøker(eller bare lese på nett, men ikke lest blogger osv - bare "medisinske", man kan få angst av mindre ) - og lest litt på ammehjelpen for å lære om tips og triks(jeg kan selv ingenting, så for meg er det nødvendig for å slippe å stresse når babyen først er der, at jeg iallefall har fått noen grunnleggende ting jeg kan forholde meg til ifht sugeteknikk osv). Det finnes masse på Finn, og om du ikke bor ekstremt usentralt er kanskje det raskest og minst like bra(brukt babytøy er spesielt bra faktisk) - men som sagt; madrassen må du ha nytt pga risiko for krybbedød. Ikea har jo og hjemlevering på endel ting, men det blir nok totalt sett billigere å bestille fra babybutikkene på nett da jeg mener de har faste relativt lave fraktpriser(jollyroom har iallefall det tror jeg). Anonymous poster hash: 7cfa6...770
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå