AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Jeg drømmer om nytt og større hus.. Bor i en av Norges dyreste (om ikke den dyreste?) byene i Norge, har en enebolig som har steget en del i verdi og vil anta at vi sitter med en egenkapital på rundt 2,8 millioner i huset om det selges nå... Skal vi opp i størrelse må vi nok sannsynligvis ut med rundt 7 millioner.. Vi må dermed ha lån på rundt 4 millioner. Har årsinntekt på på rett over en million.. Mener selv vi kan klare et lån på rundt 4 mill uten store problemer men mannen er usikker... Vi har ingen andre lån og mannen stiger jevnt og trutt i lønn... Hva tror dere? Er det mulig å få låne x 4 av inntekten og er det galskap??? Anonymous poster hash: 53a26...e22
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 Ingen svarer nei.. Jaja.. Men nå er det ikke bare en drøm men en realitet, har vært i kontakt med en bank som er villig til å gi oss MER enn 4 mill i lån... Nå er mannen overbevist så da er det bare å shine huset for salg (tar litt tid med 2 små i hus) og se etter drømmeboligen Anonymous poster hash: 53a26...e22
Gjest Jessica-Oslo Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Lykke til med boligdrømmen deres
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Absolutt ingen problemer. Er i ganske lik situasjonen, tjener litt mer, men får i tillegg ca 4,7 i lån. Kunne fått minst en ekstra million av banken, men gidder ikke å bo oss ihjel heller :-) Anonymous poster hash: cfe00...d4b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Pass på jobben deres da . Mister en av dere inntekten er dere i alvorlig deep shit. 4 millioner er MYE penger å ha i minus. Anonymous poster hash: e6330...e04
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Pass på jobben deres da . Mister en av dere inntekten er dere i alvorlig deep shit. 4 millioner er MYE penger å ha i minus.Anonymous poster hash: e6330...e04 For 2 personer er ikke dette mye. Mister en av de jobben, vil de feks kunne betale kun renter en tid, som er ca, 10000kr i måneden etter skattefradrag. Mister begge jobbene er det nok litt verre.. Så derfor, betal ned lånet til en behagelig nivå. Anonymous poster hash: cfe00...d4b
Pengebingen Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Normalt sett kritiserer jeg de som vil ha 4 mill i lån, fordi det ofte er mange ganger egen inntekt. Men her er det annerledes, dere tjener jo godt. Fint å se at du vet at 4 mill er mye i lån, for som flere sier, det blir intet annet enn spennende ved tap av en eller begge inntekter for en periode eller fast. Derfor kan det være lurt å sjekke at dere økonomisk klarer dere også dersom begge er uheldige, blir uføre el. og dere går ned til 66% av inntil 6 G inntekt. 6 G utgjør nå 511470, dvs at dere maks får 66% av 1022940 kroner dersom dere må på uføretrygd. Dersom økonomien fortsatt er så romslig som dere ønsker etter å ha betalt renter (regn med høyere rente!) og avdrag på lånet selv med tap av inntekt, så er det vel ikke så mye å bekymre seg for. Se litt på hva det vil gjøre med økonomien deres, og om det er det dere vil prioritere. Og grunnen til at jeg synes dette er ok er selvsagt at dere har nesten 3 mill i EK. Det betyr en lånegrad på 57%, noe som både gir de beste lånebetingelser og selvsagt gjør det mulig å selge ved behov. men kjipt å måtte selge drømmehuset, så jeg ville gått for regnestykket over. Sjekk at dere klarer det selv om begge havner på NAV enten for en periode eller for alltid (uføre f.eks). For man vet aldri når en idiot kjører inn i bilen deres og gjør dere arbeidsuføre for livet. Fælt, I know, men det skjer faktisk. Da er det godt å vite at dere fortsatt har råd til huset og samtidig ha en økonomi dere kan leve med Umulig for andre å si om det er galskap eller ikke, for det avhenger jo mye av hvor mange andre utgifter dere har, om dere har endel sparepenger stående og generelt hvordan økonomien ellers ser ut. Fasitsvaret vet jo bare dere. Banken har selvsagt sitt å si, men det er dere som må bestemme deres prioriteringer. En tinger at man kan få lånet, en annen er om man egentlig vil ha det. En siste tanke: kanskje finnes det drømmehus til 6 mill også? Vips, 1 million spart! Du vant akkurat 1 million i lotto 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Normalt sett kritiserer jeg de som vil ha 4 mill i lån, fordi det ofte er mange ganger egen inntekt. Men her er det annerledes, dere tjener jo godt. Fint å se at du vet at 4 mill er mye i lån, for som flere sier, det blir intet annet enn spennende ved tap av en eller begge inntekter for en periode eller fast. Derfor kan det være lurt å sjekke at dere økonomisk klarer dere også dersom begge er uheldige, blir uføre el. og dere går ned til 66% av inntil 6 G inntekt. 6 G utgjør nå 511470, dvs at dere maks får 66% av 1022940 kroner dersom dere må på uføretrygd. Dersom økonomien fortsatt er så romslig som dere ønsker etter å ha betalt renter (regn med høyere rente!) og avdrag på lånet selv med tap av inntekt, så er det vel ikke så mye å bekymre seg for. Se litt på hva det vil gjøre med økonomien deres, og om det er det dere vil prioritere. Og grunnen til at jeg synes dette er ok er selvsagt at dere har nesten 3 mill i EK. Det betyr en lånegrad på 57%, noe som både gir de beste lånebetingelser og selvsagt gjør det mulig å selge ved behov. men kjipt å måtte selge drømmehuset, så jeg ville gått for regnestykket over. Sjekk at dere klarer det selv om begge havner på NAV enten for en periode eller for alltid (uføre f.eks). For man vet aldri når en idiot kjører inn i bilen deres og gjør dere arbeidsuføre for livet. Fælt, I know, men det skjer faktisk. Da er det godt å vite at dere fortsatt har råd til huset og samtidig ha en økonomi dere kan leve med Umulig for andre å si om det er galskap eller ikke, for det avhenger jo mye av hvor mange andre utgifter dere har, om dere har endel sparepenger stående og generelt hvordan økonomien ellers ser ut. Fasitsvaret vet jo bare dere. Banken har selvsagt sitt å si, men det er dere som må bestemme deres prioriteringer. En tinger at man kan få lånet, en annen er om man egentlig vil ha det. En siste tanke: kanskje finnes det drømmehus til 6 mill også? Vips, 1 million spart! Du vant akkurat 1 million i lotto Tusen takk for dyptgående svar - ja det er jo nettopp det vi tenker - det er en ting å få et lån - noe annet er om vi virkelig vil ha det. Vi leter selvsagt etter "billigst mulig" hus, men dessverre er husprisene sånn her at det er markant mye mer å velge i og standarden og størrelsen stiger kraftig om man går opp mot 7 millioner i pris... Føler vi har god råd og vil klare oss greit men ønsker jo ikke å bo oss i hjel.. Vi får se hva det blir til, lurt å tenke på det med lavere inntekt - begge har trygge jobber og liten sannsynlighet for at det blir en endring der (heller forhåpentligvis muligheten til at jeg kan øke min inntekt) men helsa er jo noe man ikke kan styre. Jeg har uføreforsikring privat og mannen har en via jobben så tror vi er nokså godt sikret der..... Vi får se hva det blir til, dukker drømmehuset opp til rett pris er vi klare og kan slå til iallefall! Anonymous poster hash: 53a26...e22 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå