Gå til innhold

Når hunden er hjemme!? Hva da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden går morgen tur, ettermiddags tur, og kvelds tur.
Stor variasjon, fra noen kortere turer, til veldig lange turer, til en tur i skogen, til en vanlig gå hit og dit tur, tur i hundeparken ol.

Så er det jo dette med mental aktivisering, at dette er like, om ikke viktigere enn fysisk mosjon.

Prøver så godt jeg kan, nesten ved hver ettermiddags tur og legge inn trening: kommandoer, hoppe over ting, nese-på-pinnen, innkalling ol.
MEN, når vi kommer inn, altså hunden (valpen) kan fint legge seg ned og bare sove, den er ikke særlig villmann i hus, men jeg merker til tider at det kommer et sukk og blir stirret på med dådyr øyne, og da kjenner jeg at jeg får dårlig samvittighet. Tenker at han kjeder seg, og lager kanskje en liten leke, som feks en flaske med hull, og godbiter inni.
Kan jo ikke lage det hver bidige dag, eller gang han virker ut til og kjede seg...blir litt ensformig.

Hva gjør dere i hjemmet når det kommer til mental aktivisering?
Hva sliter hundene mest ut?

Anonymous poster hash: 1cbf4...b57
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk er utrolig lønnsomt! Hold hunden f.eks på kjøkkenet mens du gjemmer godbiter rundt om i stua og valpen finne de. Mye ros følger selvfølgelig med. Vi bruker også å legge godbiter under en skål det må jobbes litt med for å få snudd.

Ellers er det også greit å ikke ha for høyt tempo for valpen. Den har godt av å lære seg å roe ned og at det ikke alltid skjer noe. :)

• Liker 2
Skrevet

Roligtrening er også viktig.

Ellers driver vi litt på med søk og triks her i gården, men akkurat som barn har også hunder godt av å få ta det med ro og at de ikke er i fokus konstant.

Skrevet

Hunden går morgen tur, ettermiddags tur, og kvelds tur.

Stor variasjon, fra noen kortere turer, til veldig lange turer, til en tur i skogen, til en vanlig gå hit og dit tur, tur i hundeparken ol.

Så er det jo dette med mental aktivisering, at dette er like, om ikke viktigere enn fysisk mosjon.

Prøver så godt jeg kan, nesten ved hver ettermiddags tur og legge inn trening: kommandoer, hoppe over ting, nese-på-pinnen, innkalling ol.

MEN, når vi kommer inn, altså hunden (valpen) kan fint legge seg ned og bare sove, den er ikke særlig villmann i hus,

Kan det ikke være at den er trøtt av alle turene?

Anonymous poster hash: 7bfb6...fc4

Skrevet

Søk er utrolig lønnsomt! Hold hunden f.eks på kjøkkenet mens du gjemmer godbiter rundt om i stua og valpen finne de. Mye ros følger selvfølgelig med. Vi bruker også å legge godbiter under en skål det må jobbes litt med for å få snudd.

Ellers er det også greit å ikke ha for høyt tempo for valpen. Den har godt av å lære seg å roe ned og at det ikke alltid skjer noe. :)

Vi prøvde det med valpen vår, men virker ikke som han helt forstår. Hvordan bygger man opp forståelse for dette?

Skrevet

Søk gjør vi ikke ofte her inne. Så kanskje jeg skal begynne med det. Bruker gjøre det ute, kom ikke på at det kan gjøres inne også :)
Den er rolig, heldigvis, og har forstått at når det er rolig, så er det rolig. Den "krever" heldigvis ikke mye, eller ofte når den er inne. Om den blir "rastløs", så er den ganske flink til og legge seg ned når den forstår at det ikke skjer noe.

Vet ikke om det er meg, eller at jeg kanskje føler den ikke får nok. Er blitt så mye fokus på dette med mental stimulering, så føler jo at dette er noe jeg MÅ gjøre 24/7.

Og ang turer, dette er en hunde rase som "krever" mye. Sier "krever", for jeg tror det er litt hva du gjør det til. Er en trekk/jakt hund. Men det skal jo sant sies, at jeg ikke har kapasitet til og være i fjellet og drive trekk og spor søk hver dag, så jeg prøver og få hunden til og bli vant til at det vanligvis vil bli "vanlige" turer, og at de mer krevende turene kommer maks 3-4 ganger i uken om mulig, og ellers når det er ekstra tid. Tror dere dette blir en bra ordning for hunden?

Gjest Inggolf
Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å lære hunden til at når vi er hjemme, da slapper vi av og ikke gjør så mye.

Det er du som former hunden din, og om du gir den oppmerksomhet eller starter med søking hver gang det ser ut til at den kjeder seg litt så kommer du ikke til å gjøre annet når du er hjemme...

Mitt tips er heller å sørge for å kjøpe inn noen nye leker med jevne mellomrom og lær hunden til å leke selvstendig med disse lekene selv :Nikke:

Om hunden vet at "hjemme slapper vi av og jeg kan leke litt hvis jeg vil, og når vi kommer ut så kan vi eeeeendelig leke sammen!" så tror jeg at du slipper å tenke og styre med dette med at hunden ser ut til å kjeder seg.

• Liker 1
Skrevet

Husk at valper trenger å sove masse, de trenger også å slappe av når de er våkne. En tur gir masse inntrykk på en valp, både lukt, mennesker, andre hunder, fysisk trim osv....

Tror det er viktig å ikke overstimulere en valp. Hvis valpen ligger rolig og bare kikker opp på deg så kan du legge deg på gulvet ved siden av den. Vi gjorde, og gjør det enda (hunden vår er 4 år), og den liker veldig godt at vi ligger attmed den:)

• Liker 2
Skrevet

16 - 20 timers søvn i døgnet er det valper (avhengig av alder) skal ha...

Alle hunder "krever" mye. Det er ingen grunn til å overaktivisere en valp. Den må også få lov å slappe litt av...

Skrevet

Hvis dere har gulv til det kan du jo vise den hva leverpostei er, få noen til å holde den igjen og gni leverpostei på gulvet her og der, også lage striper (leverpostei spor til en annen type godbit?). Skjønner den ingenting da må den være utrolig lite matmotivert! :P Trenger ikke være mye leverpostei heller, bare slik at det lukter litt og kan sleikes litt på.

Ellers så har vi ute en vannbalje med ca 20 cm dypt vann (startet på bare litt og hadde i mer og mer vann) som jeg slapp pølse og ostebiter i. Det var stas å "dykke" etter godbiter og er definitvt det enda. Flytende godbiter er også gøy for de "spretter" unna når han plasker.

Hvis det er en hund som ikke jafser alt i seg kan du legge godis i en dorull og brette den innover på sidene så valpen må jobbe for å få det ut.

Omvent lokking http://springerprikk.blogspot.no/2013/02/omvendt-lokking.html er en genial øvelse å lære inn og kan hjelpe deg masse med trening i andre ting senere i hundelivet.

Møte løs med andre hunder er også mental trening. Hunden må kommunisere, tenke selv og ressonere. Møte andre hunder i bånd er nyttesløst. De får ikke brukt språket sitt og det blir bare knøvel og overivrige/stressa hunder av det. Du kan ta hunden min da. 9 mnd gammel kunne han flyge løs på tur i 2 timer (i følge med meg så klart!) og fortsatt være klar til fart og moro når vi kom hjem. 30 min møte med annen hund så lå han langflat i hvertfall to timer etterpå. Vær forsiktig med små valper (under 5 mnd), der burde lek med løs hund ikke overstige 15 min for at den ikke skal bli helt kjørt og stressa.

Ellers så finnes det masse på google hvis du søker på "mentaltrening" og slikt. :)

Skrevet

Hvis dere har gulv til det kan du jo vise den hva leverpostei er, få noen til å holde den igjen og gni leverpostei på gulvet her og der, også lage striper (leverpostei spor til en annen type godbit?). Skjønner den ingenting da må den være utrolig lite matmotivert! :P Trenger ikke være mye leverpostei heller, bare slik at det lukter litt og kan sleikes litt på.

Ellers så har vi ute en vannbalje med ca 20 cm dypt vann (startet på bare litt og hadde i mer og mer vann) som jeg slapp pølse og ostebiter i. Det var stas å "dykke" etter godbiter og er definitvt det enda. Flytende godbiter er også gøy for de "spretter" unna når han plasker.

Hvis det er en hund som ikke jafser alt i seg kan du legge godis i en dorull og brette den innover på sidene så valpen må jobbe for å få det ut.

Omvent lokking http://springerprikk.blogspot.no/2013/02/omvendt-lokking.html er en genial øvelse å lære inn og kan hjelpe deg masse med trening i andre ting senere i hundelivet.

Møte løs med andre hunder er også mental trening. Hunden må kommunisere, tenke selv og ressonere. Møte andre hunder i bånd er nyttesløst. De får ikke brukt språket sitt og det blir bare knøvel og overivrige/stressa hunder av det. Du kan ta hunden min da. 9 mnd gammel kunne han flyge løs på tur i 2 timer (i følge med meg så klart!) og fortsatt være klar til fart og moro når vi kom hjem. 30 min møte med annen hund så lå han langflat i hvertfall to timer etterpå. Vær forsiktig med små valper (under 5 mnd), der burde lek med løs hund ikke overstige 15 min for at den ikke skal bli helt kjørt og stressa.

Ellers så finnes det masse på google hvis du søker på "mentaltrening" og slikt. :)

Hehe, leverpostei er en stor HIT. Men her hjemme brukes det i enten kong, eller et hult kraft ben. Fryser det over natten, så det er litt vanskeligere og få ut. Vann og godbiter er også i bruk, dog jeg fryser store bokser med vann og godbiter, slik at det må gnages for og få noe godt. Så skal prøve det som du gjør, dykke etter godbiter. Men tipset ditt om leverpostei på gulvet, tror jeg står over det ;) Ikke så lyst og ofre gulvet for en leverpostei boks!

Lager også variasjoner av melkekartonger, flasker, bokser etc slik som med dorull :)

Pleier og gå i hundeparken som ligger i nærheten, andre valper, eldre hunder, mye morro, merker han er sliten etterpå. Ellers så er vi ute i terreng, øver på og hoppe over trær som er fella, hoppe opp på stener, hoppe gjennom ting, søke godbiter ol :)

Omvent lokking har jeg hørt masse om, men har ærlig ikke vært innom og lest enda, tenker jeg leser om det i morgen. Takk for tipset!

Ser jo det nå når dere svarer at jeg ikke er helt ute på vidda. Så kanskje det bare er jeg som må få bort tankene om at hunden MÅ aktiveres hele tiden den er våken! Henger nok litt igjen fra møte med eier og hund i går. Hun pratet så høyt om alt hunden hennes fikk gjøre, hvor aktiv den var, og jeg fikk inntrykk av at jeg var en "dårlig eier". Men tror ikke hunden mangler noe :)

Skrevet

Hørt at et stort SUKK er tegn på at hunden slapper av.Men så kan en jo diskutere det.

Min sukker for begge deler.Avslappning og når han synes det er på tide med no'

Ro-trening er viktig.De fleste valper må hjelpes til å lære å være rolig ,samt forstå at en kan slappe av.

Søk sliter ut hodet mer enn kroppen og er en fin treningsmetode

• Liker 1
Gjest Hyssingen
Skrevet

Det var dette jeg skulle skrive, så jeg bare siterer denne.

Skrevet

Vi prøvde det med valpen vår, men virker ikke som han helt forstår. Hvordan bygger man opp forståelse for dette?

Sakte men sikker trening. Bruk Google og du finner uendelige metoder å velge i. Noen raser tar det lettere enn andre. :)

Skrevet

Valp trenger ro. Av og til må den ha hjelp til å finne roen. Ut fra det aktivitetsnivået dere legger inn er jeg rimelig sikker på at det ikke er understimulans på gang. Vil anbefale dere å satse litt på rotrening/passivitetstrening.

Husk at mesteparten av trening er mental trening. Kommandoer, innkalling, lydighetstrening etc. Mange sier at de ikke skjønner hvordan de skal klare å gi valpen nok mental trening, og uten å vite det gjør det de i massevis gjennom å trene hunden på kommandoer. Mange er nok låst i tanken på at mental trening er å gå på godbit-søk, kong med godbiter etc. Min erfaring er at trening på innkalling er vel så bra, og trolig bedre, trening enn det ovennevnte. Etter en halvtimes trening på innkalling er det som regel rett inn i horisontalen for vår lille frøken......

Anonymous poster hash: 2f33e...05c
Skrevet

Valp trenger ro. Av og til må den ha hjelp til å finne roen. Ut fra det aktivitetsnivået dere legger inn er jeg rimelig sikker på at det ikke er understimulans på gang. Vil anbefale dere å satse litt på rotrening/passivitetstrening.

Husk at mesteparten av trening er mental trening. Kommandoer, innkalling, lydighetstrening etc. Mange sier at de ikke skjønner hvordan de skal klare å gi valpen nok mental trening, og uten å vite det gjør det de i massevis gjennom å trene hunden på kommandoer. Mange er nok låst i tanken på at mental trening er å gå på godbit-søk, kong med godbiter etc. Min erfaring er at trening på innkalling er vel så bra, og trolig bedre, trening enn det ovennevnte. Etter en halvtimes trening på innkalling er det som regel rett inn i horisontalen for vår lille frøken......

Anonymous poster hash: 2f33e...05c

Åh, nei...den får ikke for mye. Ser det høres ut som om valpen er i action hele tiden. Det er den ikke. Nå har den sovet fra 22.00 i går, frem til nå, og er rolig og avslappet frem til den skal ut.

Så valpen ER rolig. :)

Tenkte mer på "leker" innen mental stimulering, tips og råd om dette. Følte det jeg brukte som mental stimulering var noe gått ut på dato :P Vi pleier og trene på innkalling, kommandoer, søk etc, når vi er ute, og inne så får den slappet mye av, men når jeg merker valpen "kjeder" seg, så har jeg liksom ikke så mange eksempler på mental trening enn de jeg allerede bruker :)

Men, er jo kommet opp en del nå da, takk!

Skrevet

Når jeg er usikker på om den kjeder seg eller bare ligger og sukker litt for seg selv av en annen grunn, så får den et bein. Kjeder den seg gnager den, er den egentlig sliten lar han det være :)

Anonymous poster hash: 0c39d...2bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...