AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Hei! Har fått vite at jeg er 4 uker på vei. Frem til ei uke siden har jeg vært på grøftefylla tre ganger og snust og røykt masse. Kan dette ha skadet fosteret? 😞 Jeg ante jo ikke at jeg var gravid. Anonymous poster hash: 75230...f7d
ara Skrevet 17. august 2013 #2 Skrevet 17. august 2013 Det er sånn som kan skje. Om du skal beholde så slutt med både røyk, alkohol og snus også bekymrer du deg ikke noe mer... Du får ikke gjort noe med det nå uansett 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #3 Skrevet 17. august 2013 4 uker på vei siden siste menstruasjon? da trenger du sannsynligvis ikke bekymre deg så mye, du og fosteret har nok ikke delt blod så veldig lenge. Det går uansett som regel bra, men lurt å kutte ut alt slikt nå. Lykke til Anonymous poster hash: 8ac4b...4ae
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #4 Skrevet 17. august 2013 Hvis hun blir fødd med hjernefeil så vil du alltid se på henne og angre på at du drakk. Hvis hun utvikles seint vil du alltid huske på at det var fordi du drakk. Hvis du har ødelagt hennes liv vil du for evig og alltid hate deg selv. Men håper det går bra. Kos deg! Anonymous poster hash: 9c139...68b 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 17. august 2013 #5 Skrevet 17. august 2013 Hvis hun blir fødd med hjernefeil så vil du alltid se på henne og angre på at du drakk. Hvis hun utvikles seint vil du alltid huske på at det var fordi du drakk. Hvis du har ødelagt hennes liv vil du for evig og alltid hate deg selv. Men håper det går bra. Kos deg! Anonymous poster hash: 9c139...68b å prisen for koseligste innlegg går til.....
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #6 Skrevet 17. august 2013 Så tidlig er ikke du koblet til embryoet. Nå blir det foret av et annet legeme inne i livmoren, og ikke av morkaken, så sannsynligvis har det ikke noe å si. Anonymous poster hash: 6228a...193
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #7 Skrevet 17. august 2013 å prisen for koseligste innlegg går til..... Jeg har ei venninne som var dum nok å drikke i første trimester som hun var gravid med eldste datteren sin. Hennes datter har en hjernefeil og er seint utviklet mentalt. Kjempesøt jente, så god, men du merker på henne at hun er litt... "sen" i utviklingen. Venninnen har sagt til meg flere ganger, med tårene i halsen, at hun angrer så inderlig på at hun drakk når hun var gravid. Så om barnet til TS får noen utviklingsfeil uavhengig av om hun drakk eller om barnet ville fått det uansett så vil TS for evig og alltid hate seg selv for det. Så la oss håpe at alt går bra. For både barnets skyld, men også for TS skyld. Koselig? Jeg er bare ærlig. La oss si at jeg har asperger og ikke aner noe om hvorvidt ærligheten min sårer noen eller ei, jeg bare sier tankene mine rett ut. Bebreid meg alt du vil, men du vet at jeg har et poeng og jeg har rett. Anonymous poster hash: 9c139...68b 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #8 Skrevet 17. august 2013 Jeg har ei venninne som var dum nok å drikke i første trimester som hun var gravid med eldste datteren sin. Hennes datter har en hjernefeil og er seint utviklet mentalt. Kjempesøt jente, så god, men du merker på henne at hun er litt... "sen" i utviklingen. Venninnen har sagt til meg flere ganger, med tårene i halsen, at hun angrer så inderlig på at hun drakk når hun var gravid. Så om barnet til TS får noen utviklingsfeil uavhengig av om hun drakk eller om barnet ville fått det uansett så vil TS for evig og alltid hate seg selv for det. Så la oss håpe at alt går bra. For både barnets skyld, men også for TS skyld. Koselig? Jeg er bare ærlig. La oss si at jeg har asperger og ikke aner noe om hvorvidt ærligheten min sårer noen eller ei, jeg bare sier tankene mine rett ut. Bebreid meg alt du vil, men du vet at jeg har et poeng og jeg har rett. Anonymous poster hash: 9c139...68b Det kommer an på NÅR i første trimester det skjer. Anonymous poster hash: 6228a...193
ara Skrevet 17. august 2013 #9 Skrevet 17. august 2013 (endret) Jeg har ei venninne som var dum nok å drikke i første trimester som hun var gravid med eldste datteren sin. Hennes datter har en hjernefeil og er seint utviklet mentalt. Kjempesøt jente, så god, men du merker på henne at hun er litt... "sen" i utviklingen. Venninnen har sagt til meg flere ganger, med tårene i halsen, at hun angrer så inderlig på at hun drakk når hun var gravid. Så om barnet til TS får noen utviklingsfeil uavhengig av om hun drakk eller om barnet ville fått det uansett så vil TS for evig og alltid hate seg selv for det. Så la oss håpe at alt går bra. For både barnets skyld, men også for TS skyld. Koselig? Jeg er bare ærlig. La oss si at jeg har asperger og ikke aner noe om hvorvidt ærligheten min sårer noen eller ei, jeg bare sier tankene mine rett ut. Bebreid meg alt du vil, men du vet at jeg har et poeng og jeg har rett. Anonymous poster hash: 9c139...68b Hvis hun drakk og visste at hun var gravid så var hun utrolig DUM, ja!Men TS her visste ikke at hun var det når hun drakk og er nå selvsagt bekymret. Det hjelper jo ikke akkurat å komme med sånne svar selv om du er ærlig. Gjort er gjort og hun kan ikke forandre på det, ei heller kan hun klandre seg selv om det skulle være noen "feil" på ungen for ingen kan vite om det kom av drikkinga eller om det er helt andre grunner... edit:skriveleif... Endret 17. august 2013 av ara 2
Dagoberta Skrevet 17. august 2013 #10 Skrevet 17. august 2013 (endret) Så tidlig i svangerskapet som du er vil alkoholskader stort sett føre til spontanabort. Når det ikke har skjedd vil det mest sannsynlig gå bra så lenge du slutter å feste nå - og det gjør du jo selvsagt. Gratulerer med baby i magen Endret 17. august 2013 av Dagoberta 2
Marie90 Skrevet 17. august 2013 #11 Skrevet 17. august 2013 Jeg har ei venninne som var dum nok å drikke i første trimester som hun var gravid med eldste datteren sin. Hennes datter har en hjernefeil og er seint utviklet mentalt. Kjempesøt jente, så god, men du merker på henne at hun er litt... "sen" i utviklingen. Venninnen har sagt til meg flere ganger, med tårene i halsen, at hun angrer så inderlig på at hun drakk når hun var gravid. Så om barnet til TS får noen utviklingsfeil uavhengig av om hun drakk eller om barnet ville fått det uansett så vil TS for evig og alltid hate seg selv for det. Så la oss håpe at alt går bra. For både barnets skyld, men også for TS skyld. Koselig? Jeg er bare ærlig. La oss si at jeg har asperger og ikke aner noe om hvorvidt ærligheten min sårer noen eller ei, jeg bare sier tankene mine rett ut. Bebreid meg alt du vil, men du vet at jeg har et poeng og jeg har rett. Anonymous poster hash: 9c139...68b Dette er sant, og de fleste vet konsekvensene av alkohol under svangerskapet. Har selv en tante som mente at "et par glass rødvin gjør ikke noe", og vel...man ser det på barna. Uansett, gjort er gjort. Alt TS kan gjøre er å gå null røyk, snus og alkohol fra nå av. Jeg håper alt går bra (dog jeg lurer på hvor eltt det er for noen som i det hele tatt har en tendens til å gå på "grøftefylla" så ofte).
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #12 Skrevet 17. august 2013 Dette er sant, og de fleste vet konsekvensene av alkohol under svangerskapet. Har selv en tante som mente at "et par glass rødvin gjør ikke noe", og vel...man ser det på barna. Uansett, gjort er gjort. Alt TS kan gjøre er å gå null røyk, snus og alkohol fra nå av. Jeg håper alt går bra (dog jeg lurer på hvor eltt det er for noen som i det hele tatt har en tendens til å gå på "grøftefylla" så ofte). Hun er kanskje ung.. Tar den helt ut før ferien er over... Anonymous poster hash: 63730...90c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #13 Skrevet 17. august 2013 TS her: jeg er ung, det har vært ferie, festivaler.. Har kjærest og brukt kondom, som har sprukket, så har vært ansvarlig. Men nå som jeg har blitt gravid velger jeg å beholde det! Har kjærest og fast jobb også. Stoppet selvsagt med røyk, alkohol og alt slikt når jeg fant ut av dette og har begynt på folsyre og spiser veldig sunt. Hadde jeg planlagt å bli gravid hadde jeg jo ikke festa slik 😞Anonymous poster hash: 75230...f7d 1
makkapakka Skrevet 17. august 2013 #14 Skrevet 17. august 2013 Det sjangler nok ut en alkoholiker om 9 mnd med snus i kjeften og røyk i baklomma 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #15 Skrevet 17. august 2013 Så tidlig i svangerskapet som du er vil alkoholskader stort sett føre til spontanabort. Når det ikke har skjedd vil det mest sannsynlig gå bra så lenge du slutter å feste nå - og det gjør du jo selvsagt. Gratulerer med baby i magen Finnes det noen holdepunkter for å si det? Alkohol fører vel hovedsaklig til hjerneskader(blant en del annet) i varierende grad når det går galt, og hjernen er jo det som utvikles sist(og utvikler seg jo også etter fødsel). Dette sjekkes jo ikke skikkelig detaljert på ordinær UL med konklusjoner - og det er i uke 18? De kan jo se noe, men slettes ikke alt da mye gjenstår. Man vet jo heller ikke nok om alkoholskader og forløpet, som er en stor grunn til at man fraråder det. Men for TS sin del så er det uansett for sent, hun visste ikke om det - selv om jeg stusser generelt på at mange skal ha fått menstruasjon helt som vanlig til tiden. Dog er det mange som bruker prevensjon hvor man mister blødninger uansett, så da er det jo ikke enkelt. Sannsynligvis har det gått bra - rent statistisk sett. Anonymous poster hash: bec79...59e 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #16 Skrevet 17. august 2013 TS her: jeg er ung, det har vært ferie, festivaler.. Har kjærest og brukt kondom, som har sprukket, så har vært ansvarlig. Men nå som jeg har blitt gravid velger jeg å beholde det! Har kjærest og fast jobb også. Stoppet selvsagt med røyk, alkohol og alt slikt når jeg fant ut av dette og har begynt på folsyre og spiser veldig sunt. Hadde jeg planlagt å bli gravid hadde jeg jo ikke festa slik Anonymous poster hash: 75230...f7d Altså, dette kan skje alle og du får uansett ikke endret på noe. MEN; neste gang kondomet sprekker, så bør du jo forholde deg til muligheten for graviditet og ikke drikke i etterkant før du har tatt negativ test. Det går nok bra, men dette burde både du og kjæresten tenkt på når kondomet sprakk. Det var uansvarlig å gå videre med livet som om det ikke skjedde- det kommer dere ikke unna. Men uansett er alt sannsynligvis bra, men jeg regner med at dere fra og med nå aldri gjentar noe sånt igjen om dere vet at prevensjonen svikter. Anonymous poster hash: bec79...59e 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #17 Skrevet 17. august 2013 TS her. Jeg ante ikke at kondomen har sprekt, men det må jo ha skjedd! Uff, gjett om jeg har det vondt inni meg nå. Anonymous poster hash: 75230...f7d
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #18 Skrevet 17. august 2013 TS her: jeg vil påpeke at jeg ikke er en fyllik, jeg drikker i gjennomsnitt en lørdag i måneden, men når jeg hadde ferie ble det festival osv og jeg har drukket tre ganger. Den dagen jeg ikke fikk mensen testet jeg meg og fikk positiv test, stoppet med en gang med røyk,alkohol osv da. Anonymous poster hash: 75230...f7d
Dagoberta Skrevet 18. august 2013 #19 Skrevet 18. august 2013 Finnes det noen holdepunkter for å si det? Anonymous poster hash: bec79...59e Ja. Denne studien, for eksempel, fant at risikoen for FAS er størst om mor drikker mellom 7. og 12. uke av svangerskapet, og mener å ha belegg for å si at hvis det oppstår skader relatert til bruk av alkohol før det, altså i uke 0 til 6, vil det føre til at fosteret dør:http://www.eurekalert.org/pub_releases/2012-01/ace-rqt010812.php 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #20 Skrevet 18. august 2013 Det samme skjedde med meg, prevensjonsvikt og flere ganger alkohol pga vi var på ferie. Hadde ikke røyket da, siden jeg ikke gjør det.. Uansett: Barnet var friskt og velskapt, og er den flinkeste eleven i klassen sin. Gikk nettopp ut ungdosmskolen med 6-ere i nesten alle fag! Det vikigste er at du fra nå av kutter all alkohol og nikotin, og leser deg opp på kostholdsregler for gravide, samt at du begynner å ta tilskudd av folat. Anonymous poster hash: ec8aa...637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå