Gå til innhold

Skal flytte hjemmefra - mamma og pappa vet ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

God lørdagskveld.

Jeg er den jenta som tidligere har skrevet flere tråder her inne om familieforhold. Har alltid fått hjelp og støtte fra utrolig dyktige, flinke, snille og tålmodige mennesker - så takk skal dere alle ha.

På hver eneste tråd har jeg også fått x antall oppfordringer om å flytte for meg selv. Vel - jeg har endelig tatt steget. Jeg har i skjul vært på visninger i Oslo, og har endelig valgt meg ut en leilighet i Sentrum. Dette er noe jeg VET familien min(spesielt mor og far) IKKE(!!!) kommer til å akseptere, på langt nær. Sist gang jeg nevnte flytting truet pappa meg med vold, og de ville bruke fysisk makt for å holde meg igjen - og dette var bare 45 min unna hjemmet.

Nå skal jeg nemlig til Oslo som er 2 timer unna. Jeg har planlagt alt godt i forveien, jeg har allerede gått til innkjøp av toalettpapir, såpe og diverse som jeg skal trenge.Skaffet store svarte poser som jeg skal ha klærne mine i. Alt er oppbevart på rommet mitt. Leiligheten er møblert så akkurat den delen slipper jeg å tenke på.

Planen min er å snike meg ut og ta med tingene mine natt til 1.september og komme meg for helvete vekk fra huset og til Oslo. Vet ikke ennå om jeg skal legge igjen en beskjed til mor og far, men det får jeg se an på etterhvert. Problemet er at jeg ikke kan ta med bilen til Oslo? Jeg har ikke bruk for den der og tror ikke det er noe særlig med parkeringsplasser. Da får jeg et problem: hvordan i all verden skal jeg få drasset med alle tingene mine herfra helt til Oslo?

Er det noen som vet om noen i f.eks. flyttebyrå som vil kjøre meg og tingene mine helt herfra til Oslo? Blir det dyrt? Vet ikke om jeg har råd til det... Og ikke minst er de villige til å komme hit midt på natten?

For å beskrive livet mitt nå så føles det ut som jeg går på en tynn line uten mulighet for å snu. Jeg er ikke trygg før jeg har nådd den andre enden og har beina godt plantet på jorden. Dog er det fortsatt en mulighet for at jeg kan falle ned fra linen...
Det jeg prøver å si, er at det er en mulighet for at jeg blir oppdaget mens jeg bærer med meg tingene mine ut den natten. At de hører at jeg låser og lukker opp døren, går inn og ut for å få med meg ting ut, at de hører bilen som starter... Har et annet familiemedlem som kommer hjem rundt den tiden også, jeg vet ennå ikke når. Jeg blir utrolig nervøs av å tenke på det. Hva om alt går galt? De kommer til å tvinge meg til å bo hjemme - aldri i all verden om de lar meg dra - iallfall ikke til Oslo (de har alltid advart meg mot Oslo).

Jeg vet ikke hva jeg prøver å få ut av denne tråden - men av erfaring så vet jeg at det alltid er noen gode sjeler der som har råd og tips å komme med.

Jeg er veldig nervøs...

Hilsen J19

Anonymous poster hash: a0069...d1b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er såpass nervøs for å flytte, kontakt politiet. De kan bistå deg.

• Liker 16
Skrevet

TS, dette er en politisak. Siden du har blitt truet med vold så bør du kontakte dem, og etter hva jeg husker jeg leste så bor det også andre som er under 18 i huset? Trusler om vold hører ikke hjemme i et fungerende hjem eller blant foreldre som er glade i barna sine. Sorry å måtte si det, men foreldrene dine hører hjemme i fengsel evt. psykiatrisk tvungen behandling. Kontakt politiet nå for å få bistand!

Anonymous poster hash: 6ce71...5d5
  • Liker 15
Skrevet

Hvis du er såpass nervøs for å flytte, kontakt politiet. De kan bistå deg.

Hvordan? Jeg vil ikke lage et stort nummer ut av dette. Jeg vil bare kommet meg ut fra rommet mitt til bilen med tingene mine - i fred og ro. Og bare kjøre på veien og vite at jeg kommer meg vekk fra mange år i helvete...

TS

Skrevet

Hvordan? Jeg vil ikke lage et stort nummer ut av dette. Jeg vil bare kommet meg ut fra rommet mitt til bilen med tingene mine - i fred og ro. Og bare kjøre på veien og vite at jeg kommer meg vekk fra mange år i helvete...

TS

De kan komme til hjemmet ditt når du skal hente tingene dine og sørge for at ingen truer deg eller på andre vis hindrer deg i å flytte.

• Liker 8
Skrevet

Jobber du? Sånn med tanke på leie osv.

Anonymous poster hash: 0a770...d4e
Skrevet

Leien kan i verste fall NAV dekke til TS blir selvstendig.

• Liker 2
Skrevet

TS, dette er en politisak. Siden du har blitt truet med vold så bør du kontakte dem, og etter hva jeg husker jeg leste så bor det også andre som er under 18 i huset? Trusler om vold hører ikke hjemme i et fungerende hjem eller blant foreldre som er glade i barna sine. Sorry å måtte si det, men foreldrene dine hører hjemme i fengsel evt. psykiatrisk tvungen behandling. Kontakt politiet nå for å få bistand!

Takk for at du gir med velmente råd, men - nei. Jeg har vært i denne familien lenge nok til at jeg vet at jeg ikke vil gjøre en slik sak ut av dette. Jeg er sistemann og yngstemann i huset(sistemann er jeg nok ikke, men det at min ene søsken velger å bo hjemme er vedkommendes valg. jeg orker iallfall ikke mer.)

Jeg bare tar med meg sakene mine - kommer meg vekk og starter livet fra scratch.

Jeg skal ikke utsette foreldrene mine for diverse samfunnsordninger. Jeg er ferdig her.

TS

• Liker 2
Skrevet

Takk for at du gir med velmente råd, men - nei. Jeg har vært i denne familien lenge nok til at jeg vet at jeg ikke vil gjøre en slik sak ut av dette. Jeg er sistemann og yngstemann i huset(sistemann er jeg nok ikke, men det at min ene søsken velger å bo hjemme er vedkommendes valg. jeg orker iallfall ikke mer.)

Jeg bare tar med meg sakene mine - kommer meg vekk og starter livet fra scratch.

Jeg skal ikke utsette foreldrene mine for diverse samfunnsordninger. Jeg er ferdig her.

TS

Politiet gjør ikke noe annet enn å være der mens du henter det du skal. Du trenger ikke anmelde foreldrene dine.

• Liker 10
Skrevet

Virkelig? Hvis noen under 18 vil flytte ut så kan nav bare betale leien?

• Liker 1
Skrevet

Virkelig? Hvis noen under 18 vil flytte ut så kan nav bare betale leien?

TS er 19 år.

• Liker 10
Gjest HappyWaffle
Skrevet

politi og andre kan hjelpe deg om du føler at du blir truet om du vil flytte. de må gi slipp en dag.

du bør kanskje ha noen med deg som kan passe på sånn at foreldrene dine ikke gjør ting de kan angre på i ettertid.

håper virkelig for din skyld at du klarer å komme deg ut fra der! for det høres ikke bra ut.

Skrevet

Jobber foreldrene dine? Hvis de gjør det, kan du vel ta med deg tingene dine på dagtid - mens de er på jobb.

Anonymous poster hash: f8d9e...b23
  • Liker 3
Skrevet

TS

Kan forstå at du vil komme deg vekk uten videre drama, men det er faktisk ikke bare på grunn av den andre søskenen din jeg skrev det jeg gjorde. Du har blitt truet med vold om du prøver å flytte, og selv om du planlegger å dra i det skjulte så er det jo ingen garanti for at de ikke hører deg. Du vet ikke hvor lett/tungt foreldrene dine sover, og du vet heller ikke hvordan de faktisk reagerer hvis de ser deg forlate huset om natta. Det er ikke sikkert det skjer noe som helst, men det kan også hende at de gjør alvor av truslene sine eller ennå verre. Poenget er at det vet man ikke, og for sin egen helse og sikkerhet så anbefaler jeg absolutt å få bistand fra politi. Om de skader deg alvorlig om du blir oppdaget så er du like langt, hvem skal hjelpe deg da?

• Liker 5
Skrevet

TS er 19 år.

Så hvorfor kan nav betale leien hennes da?

Gjest HappyWaffle
Skrevet

fordi foreldrene da ikke er pliktige til å betale en krone

Skrevet

Det skjønner vel du å. Ts har kanskje ikke jobb å komme til. Hun er kanskje enda student. Men kan ikke lenger leve under de forholdene hun nå lever i.

Er det så ille som ts beskriver, så må hun komme seg bort, å det er da Nav er pliktig til å gi hjelp i en overgangsperiode.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært ute i jobb siden jeg startet på ungdomsskolen. Alltid hatt i bakhodet at jeg en dag skal ha nok råd til å kunne bo for meg selv. Dagen er snart her - om planen min går som den skal... (slutter i mine nåværende jobber i slutten av august, skal tenke på å søke på diverse jobber i Oslo når jeg er trygg i leiligheten min og ting er blitt mer stabilt)

Jeg trenger ikke hjelp av NAV.

politi og andre kan hjelpe deg om du føler at du blir truet om du vil flytte. de må gi slipp en dag.

du bør kanskje ha noen med deg som kan passe på sånn at foreldrene dine ikke gjør ting de kan angre på i ettertid.

håper virkelig for din skyld at du klarer å komme deg ut fra der! for det høres ikke bra ut.

Har ingen venner i byen lengre. De har flyttet og det er kun 2 av dem som vet om omstendigheten mine og at jeg skal flytte. De har dog ikke mulighet til å hjelpe meg. Søskene mine er også utelukket.

Jobber foreldrene dine? Hvis de gjør det, kan du vel ta med deg tingene dine på dagtid - mens de er på jobb.

Nei. De jobber ikke og det har jeg irritert meg grønt over helt siden jeg selv kom ut i arbeid. De oppholder seg i hjemmet 24/7. Jeg har ingen alternativer enn å dra ut på nattestid - med mindre det skjer et mirakel.

TS

• Liker 8
Skrevet

Glemmer selvfølgelig å takke for svar :) Må nå ikke høres arrogant ut.

TS

• Liker 10
Skrevet

Det skjønner vel du å. Ts har kanskje ikke jobb å komme til. Hun er kanskje enda student. Men kan ikke lenger leve under de forholdene hun nå lever i.

Er det så ille som ts beskriver, så må hun komme seg bort, å det er da Nav er pliktig til å gi hjelp i en overgangsperiode.

Hadde jeg skjønt det så hadde jeg ikke spurt. Smart du.

Har aldri hørt om tilfelle der nav kan bare betale husleien sånn helt uten videre til ungdommer hvis hun ikke studerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...