Gå til innhold

Barn med strenge foreldre, ikke bedre oppdratt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner noen svært strenge foreldre, kjefter og smeller, men synes ikke barna har bedre oppførsel enn andre barn! De er både frekke og høylydte. Hva er da vitsen med å velge den autoritære foreldrerollen?

Anonymous poster hash: c1f7a...4a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter det jeg har sett så funker det svært lite å stå og brøle til ungene. Man må liksom snakke til dem på en strenger måte enn vanlig, ikke heve stemmen skikkelig høyt, men vise dem at man mener alvor. Er sånn med tantebarna mine og, faren brøler og kjefter, moren snakker til dem på en rolig men bestemt måte. Og det er henne de som regel lyer, faren ignorerer de som oftest.

Anonymous poster hash: 01b15...93c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor likestiller du strenge foreldre med kjefting og smelling?

Alt barn lærer av kjefting, er å lukke ørene når de blir kjeftet på, eller evt at de må kjefte for å bli hørt. Dette har lite med strenghet, eller oppdragelse, å gjøre.

Jeg er en veldig streng mor, men har ikke behøvd å heve stemmen en eneste gang for å bli hørt!

Hvis jeg derimot demper stemmen, vet barna at jeg mener alvor, og at da er det ikke lenger snakk om å utsette, protestere, eller argumentere.

Med streng, mener jeg at jeg har klare grenser, og barna vet akkurat hvor grensene går, og konsekvensene av å bryte grensene.

Barna har vokst opp til å bli trygge, åpne og sosiale unge voksne, med sine meningers mot, men som vet å oppføre seg.

Anonymous poster hash: 68e58...101
Skrevet

Barn som blir brølt til daglig vil tilslutt stoppe og høre etter. Jo mer jeg maser så lukker de ørene helt her. Man må snakke med dem, ikke til dem. Forklare at nå er vi greie og rolige. Skal de herje eller løpe, så må de ut. Ute kan de leke hva som helst. Så hvis foreldre snakked med dem, veileder dem hvordan de skal oppføre seg, ja så vil barna høre etter og. Slutt og kjeft, få snillere barn.

Anonymous poster hash: d1571...2e2
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner noen svært strenge foreldre, kjefter og smeller, men synes ikke barna har bedre oppførsel enn andre barn! De er både frekke og høylydte. Hva er da vitsen med å velge den autoritære foreldrerollen?

Høres mer ut som dumme foreldre enn strenge spør du meg.

Du ser det jo på barna, de oppfører seg akkurat slik de har lært hjemme. Barn tar etter handling, ikke ord. Foreldrerollen er ganske avslørende slik, når man tenker etter ;)

Gjest Lite nytt
Skrevet

Det går fint an å være streng uten å være autoritær.

Autoritative foreldre er strenge, men omsorgsfulle. Kjefting og smelling som ts nevner er sjeldent (om noen gang) hensiktsmessig.

Å være autoritær kommer man sjeldent noen vei med. Det kan sammeliknes med diktatur. Går dårlig i lengden.

Skrevet

Kjefting og smelling er ikke synonymt med strenge foreldre.

Mine foreldre var veldig strenge men det var aldri en hevet stemme i huset. Min oppvekst har nok gjort meg "veloppdragen", dog ganske innadvendt. Jeg ble irettesatt når jeg begynte å gråte som liten og nå har de nerve til å gjøre narr av hvordan jeg ikke viser følelser.

Det er vanskelig å finne den riktige balansen som foreldre, mellom å være an autoritet men iblant på lag med barna. Jeg vil nok være mer ettergivende med mine barn enn de var med meg - jeg føler at jeg gikk glipp av mye som tenåring fordi de var så rigide.

Uansett er det sikkert barn vender seg til dårlig språk, høyt lydnivå og negative holdninger. Kjefter og smeller man, kan man ikke forvente seg at barna oppfører seg annerledes.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ikke at alle strenge foreldre kjefter, men de som kjefter er gjerne strenge.

Skrevet

Tanten min er streng, men hun kjefter og smeller ikke. Hun er helt rolig, men liksom strengere, slik at barnet vet hva de gjør noe de ikke får lov til. Barna hennes er ganske oppdragene.

Mine foreldre kunne kjefte og smelle, men de var ikke streng. Jeg hadde ikke mange regler og sånn da jeg var yngre. Jeg var alltid en snill unge, men foreldrene mine var ikke strenge akkurat. Jeg vil heller være som tanten min, enn mine egne foreldre. Kjefting er bare dumt. Barn fortjener å bli snakket til på en ordentlig måte de også.

Anonymous poster hash: ee9db...23b
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...