Gå til innhold

Helt ærlig, er det utrygt å bo i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått sterke advarsler fra nær omgangskrets at jeg ikke bør flytte til Oslo, og iallfall ikke til sentrum. Jeg er ei ung jente som allerede har funnet meg leilighet der, i sentrum. Det er ganske isolert der jeg bor. Advarslene gjør at jeg tviler. De sier at det skjer utrolig mye voldtekter, ran og vold der. Jeg er litt redd. Har de rett?

Anonymous poster hash: 19253...bdd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv akkurat flyttet til Oslo. Jeg tar mine forhåndsregler, som å gå minst mulig alene, ha med voldtektsalarm(støyende sak) og ikke drikke mye om jeg skal hjem alene. Om du ønsker å bli kjent med noen så send meg pm :)

Skrevet

Det skjer ting som ikke burde skje i Oslo, men det skjer dumme ting alle steder. Oslo er den største byen, da er det naturlig at det skjer mer der. Jeg ville ikke vært bekymret om jeg var deg, jeg trives godt så langt :) Bare ta forhåndsregler som sagt.

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske så trygt i Oslo :) Klart det lønner seg aldri å gå møkka dritings midt på natten alene på et øde sted. Men ellers er det ikke noe problem :)

• Liker 2
Skrevet

Føler meg ikke redd i Oslo.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er ikke Oslo spesielt farlig. Ingen norske byer er det. Det finnes farer i Oslo, og alle belastede miljøer trekker naturligvis inn til den største byen i landet, men det er alt i alt en trygg by. Ta dine forholdsregler, ikke dans drita gjennom kirkegårder i miniskjørt nattestid, men det er ingen grunn til å gå rundt og være redd. Disse advarslene bekjente av deg kommer med bunner ut i manglende informasjon om, og erfaring med, Oslo.

Anonymous poster hash: 84d93...ae9

• Liker 6
Skrevet

Jeg er omtrent avholds så det går bra. Jeg kommer til å jogge veldig mye ute da, redd noen kanskje følger med på meg?

Forøvrig, takk for alle svar.

Skrevet

Slapp av. Oslo er helt ok og slett ikke farlig. Jeg trasker rundt overalt i denne byen til alle døgnets tider og opplever aldri noe tull.

Men er du full nok, ta taxi. Drita jenter som snublr hjem på høye hæler er nok mer utsatt for voldtekt osv. enn oss edrue.

Anonymous poster hash: 72218...f17
  • Liker 3
Skrevet

Det er ikke et ja/nei-spørsmål. Risikoen kommer an på hvor du bor, når du er ute og hvor forsiktig du er.

Anonymous poster hash: 29d52...a7c
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke et ja/nei-spørsmål. Risikoen kommer an på hvor du bor, når du er ute og hvor forsiktig du er.

Anonymous poster hash: 29d52...a7c

Med fartstid både fra tjukkeste østkant og beste vestkant må jeg si at det viktigste er hvordan man fremstår. Sjangler man rundt og spyr i grøftekanten er man et potensielt offer for mange.

Anonymous poster hash: 72218...f17

• Liker 1
Skrevet

Nei, Oslo er ikke spesielt farlig. Det går helt fint an å jogge ute, men det er greit å la være å jogge gjennom øde parker og langs nederste del av Akerselva på kveldstid. Ellers, de som mener Oslo er så farlig, har vel knapt nok vært i byen. Det er i alle fall min erfaring.

Anonymous poster hash: 9eb0e...4fa

Anonymous poster hash: 9eb0e...4fa
  • Liker 6
Skrevet

De som er mest redde for å bo i Oslo er de som aldri har bodd her.

• Liker 10
Skrevet

Har sjelden følt meg så trygg som da jeg bodde i Oslo i 3 år.

Og jeg er fra bondelandet.

Hadde det vært så utrygt så hadde da vel ikke barnefamilier bodd der! Det er lov å bruke hjernecellene.

Anonymous poster hash: ed745...27b
  • Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Det som kan skje i Oslo kan også skje i andre byer.

Man tar forhåndsregler i Oslo som alle andre steder.

Jeg bor i en relativt liten og koselig by. En typisk sommerby. Her skjer det flere voldtekter, i "gettoen" så er det ukentlig slosskamper, med og uten våpen, det har skjedd flere drap her (store saker som har fått mye omtale i media), populært sted for innbrudd og polakker som raider støtt og stadig.

Men de færreste tenker på dette når de hører navnet på byen, for det er jo et sååå koselig sted

• Liker 3
Skrevet

Nei, det kommer nok til å gå bra, bruk sunn fornuft så er du trygg

Skrevet

Hadde så mange bodd i Oslo hvis det var utrygt?

Anonymous poster hash: 51a0b...21c

• Liker 2
Skrevet

Takk for beroligende svar.

Dette er nemlig første gangen jeg flytter helt for meg selv. Familien min vet ingenting. Jeg hadde nettopp en samtale med et familiemedlem hvor jeg vinkla inn i temaet om å bo i Oslo. Det var da jeg fikk høre dette. Han sa at helt nylig var det ei jente som ble banket opp fordi hun sa nei til en gjeng utlendinger til å dra på nasch.

Men jeg er helt alene, derfor er jeg litt nervøs. Dette er helt nytt for meg også.

TS

Skrevet

Jeg bodde i Oslo sentrum i 20 år og opplevde en eneste truende episode - og ustabile, dritings folk med balltre kan man støte på hvor som helst i landet.

Gjest JakeGreen
Skrevet

Som en godt trent mann som er i stand til å forsvare meg selv, har jeg aldri følt meg utrygg på noen av døgnets tider. Har kun en gang vært i en situasjon hvor jeg var i direkte konfrontasjon i en potensielt voldelig situasjon, som ble avsluttet før den nådde så langt.

Men, hadde jeg vært jente hadde jeg nok ikke følt meg like trygg og jeg hadde oppført meg annerledes enn jeg gjør som mann. Det hadde definitivt ikke hindret meg i å flytte til Oslo, det handler bare om å ikke være naiv og ta enkelte forhåndsregler basert på sunt fornuft:

For eksempel:

- Ikke gå hjem alene fra byen sørpe full. I så fall, ta en taxi eller buss eller gå flere sammen.

- Ikke gå alene på ukjente områder midt på natten eller gjennom parker.

- Ha telefonkontakt med noen du kjenner som er informert om hvor du er i tilfelle du må ta en slik risiko.

Etc.

De færreste som flytter til Oslo blir voldtatt, slått ned eller ranet, men det er landets største by og ting kan skje. Men er du forsiktig, er den sannsynligheten trolig veldig lav.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...