Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser støtt at mødre sitter med babyer på armen/fanget på bussen.
Hvorfor syns noen mødre at det er greit å ha babyen på fanget på bussen? Det kunne aldri falt meg inn å ta opp babyen når vi sitter på bussen!
Hva om bussen kræsjer eller bråbremser? :haar:

Har du babyen på fanget på bussen?
Hvorfor / Hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 6e8f6...f69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri turt det.

• Liker 2
Skrevet

1. Nei.

2. Samme grunn som at jeg ikke hae babyen i bilen og kjører uten at hun er sikret.

Skrevet

Det var en sak for en liten stund siden der en nyfødt baby ble kastet ut av vogna da bussen bråbremset, er jo ikke trygt det heller.

Anonymous poster hash: 497c6...b8e

• Liker 6
Skrevet

Det var en sak for en liten stund siden der en nyfødt baby ble kastet ut av vogna da bussen bråbremset, er jo ikke trygt det heller.

hvordan gikk det med ungen?

Anonymous poster hash: 3ea84...027

Skrevet

Babyen min sitter ofte uten sele i vogna, og den er uansett ikke særlig brukandes i tilfelle kollisjon (mer for å unngå at babyen ramler ut), så jeg ser ikke helt hvordan der er så trygt å sitte der egentlig...

Anonymous poster hash: 4d74d...cac

• Liker 4
Skrevet

hvordan gikk det med ungen? Anonymous poster hash: 3ea84...027

Utrolig nok gikk det bra. Nå skal det sies at vogna ikke var ordentlig sikret.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger, av den enkle grunnen at babyen min hylskriker hvis han må ligge i vogna når vogna står stille og han er våken. Heller ha han på fanget og holde han godt fast enn å få hundre drepende blikk fra medpassasjerene (og dertil sinte tråder på KG om fæle småbarnsmødre som tar med skrikende småbarn på bussen...).

Nå skal det sies at vi uansett bare tar bussen i sentrumsområder, hvor bussen som oftest kjører maks 40 km/timen. Men det er klart, jeg er ikke veldig komfortabel med det, men som sagt, det er det eneste alternativet jeg har for å unngå en hysterisk hylende unge. Og vi har ikke bil, så buss må vi ta innimellom.

Anonymous poster hash: 8c038...49c

• Liker 12
Skrevet

Jeg fødet i London og tok buss med babyen 2-3 ganger. 1. gang kjørte sjåføren i skremmende fart at jeg tenkte at foreldre som holder babyene sine på fanget må være gale. Jeg tar henne ikke ut, og hun har alltid på selene, hun gjør det hver gang hun er i vogna, uansett. Og jeg holder vogna godt gjennom hele bussturen. Det gir meg en trygghetdfølelse.

Anonymous poster hash: 0bf25...490

Skrevet

Når min unge var liten hadde jeg hun veldig ofte på fanget i sånn bæresele på magen da jeg kjørte sånn lokalrute (maxitaxi) hvor det ikke alltid var plass til vogn med mindre den var slått sammen. Og et spebarn kan ikke sitte i sete med mindre man har bilsete med seg.

Anonymous poster hash: d1be1...d18
Skrevet (endret)

Tja...De få gangene jeg har tatt buss med unge og vogn, så har jeg stilt vognen slik at den står mot kjøreretningen, har stroppet fast vognen, tatt seler rundt ungen og strammet dem. Er helt sikker på at det er tryggere enn å ha barnet på fanget.

Endret av Teriyaki
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger, av den enkle grunnen at babyen min hylskriker hvis han må ligge i vogna når vogna står stille og han er våken. Heller ha han på fanget og holde han godt fast enn å få hundre drepende blikk fra medpassasjerene (og dertil sinte tråder på KG om fæle småbarnsmødre som tar med skrikende småbarn på bussen...).

Nå skal det sies at vi uansett bare tar bussen i sentrumsområder, hvor bussen som oftest kjører maks 40 km/timen. Men det er klart, jeg er ikke veldig komfortabel med det, men som sagt, det er det eneste alternativet jeg har for å unngå en hysterisk hylende unge. Og vi har ikke bil, så buss må vi ta innimellom.

Anonymous poster hash: 8c038...49c

Samme her. Jeg måtte også til tider plukke opp barnet pga. intens hylskriking. Av og til må man bare ta det mindre sikre valget. Men vi tok buss og bane i sentrum, der bussene/banene ikke går så fort.

• Liker 2
Skrevet

Har du babyen på fanget på bussen?

Hvorfor / Hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: 6e8f6...f69

Hvis hun sover eller er fornøyd i vogna, så ligger hun selvsagt der (selv om det neppe er noe særlig til "sikkerhet" over det heller). Hvis hun er misfornøyd og vil opp, så tar jeg henne på fanget. Alternativet er at hun hyylyer fra Galgeberg til Skøyen, så jeg vil tro de fleste passasjerene setter pris på det. Sier som Harlekin, av og til må man bare ta det mindre sikre valget.

Anonymous poster hash: f6b5f...a1b

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri baby på fanget når jeg tar bussen, tenker på bråbremsing eller hvis bussen kræsjer.

Liker egentlig ikke i å ha vogn med på bussen. Lite praktisk og tungvint til tider.

Skrevet

I byen er det veldig lett å ta med barnevogn på bussen. Har ungen på fanget om han ikke vil sitte fastspent i vogna. Er ikke så mange andre måter å gjøre det på.

• Liker 3
Skrevet

Tar baby opp hvis hun vil det, straks 7 mnd og eeeeelsker å titte på folk/ut.

Burde vel vært "strengere"men liker ikke sette begrensninger når det er noe hun virkelig elsker..

Anonymous poster hash: e5b93...3ee
Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg er livredd for å ta med min 5 åring på bussen. De kjører helt forferdelig her, skulle tro de fleste hadde fått lappen i posten ved en feiltagelse. Det er idiotisk. T-banen holder rundt 40 km/t. Hadde jeg sett noen med babyen på fanget her så hadde jeg nok kjeftet på dem. Det er fæle bråbremsinger så du ikke klarer å sitte på plassen, men blir slengt fremover.

Jeg har jo tidligere hatt med vogn, og den har også fått seg noen trillerunder på grunn av sjåførene. Det finnes mange som kjører bra, men det tilhører sjeldenheten.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har noen ganger baby på fanget. Men liker egentlig ikke å kjøre buss i Oslo sentrum med babyen. De kjører som griser og bråstopper på hvert eneste busstopp. Er neimen ikke sikker på hva som er tryggest ved en bråstopp, å ligge i vogna og risikere å bli kastet ut eller få noen som faller over seg eller å sitte på fanget.

Hvis jeg parkerer vogna med hodet mot kjøreretningen, kan det umulig være bra for nakken hvis bussen bråstopper, og hvis vogna står motsatt vei, farer vel babyen gjennom lufta. Bruker vognbag, så ds er det jo ikke noe seler i den.Huff, blir t-bane framover.

Skrevet

Jeg har hatt jentene i bæretøy (på magen, sånn at jeg kan sitte selv) på bussen så langt det har vært mulig, og dropper vogna hvis jeg vet jeg skal kjøre buss. Da opplever jeg at de er så sikret som de kan bli på bybusser uten belter. Bor i Oslo og signerer på at bussjåførene har varierende oppfatning av hva som er fornuftig kjøring når man frakter opp mot 75 mennesker. Jeg har vært med på bråbrems midt i sentrum med baby på magen, da var det også en vogn som veltet. Jeg falt nesten av setet selv, men ungen hang fast i meg og jeg merket at jeg instinktivt krummet meg rundt henne for å skjerme. Jeg opplevde det å ha henne i bæretøy som tryggere enn både i vogn og det å ha baby på fanget. Jeg har også fått flere positive kommentarer fra bussjåfører på bæringen - en mente tilogmed at alle som reiste med babyer burde ha "en sånn" (meitai).

Men aller helst unngår jeg bussen, jeg foretrekker definitivt T-banen, tross alt. Mer forutsigbart og mindre sjanse for uhell. Det å la være å bruke kollektivtransport er ikke et alternativ.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har opplevd så uvøren kjøring at vogna med ungen min i tippet (jeg var fremme og betalte...), hadde det vært en baby i en bagvogn, ville babyen falt ut. Kan ikke tenke meg at det ville vært mye verre å ba babyen på fanget.

Jeg foretrekker å ha babyen på magen i en bæresele når vi reiser kollektivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...