Gå til innhold

Hvordan vil du møte ansatte i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har barn i barnehage, hvordan vil du helst møte de ansatte?

Begynner å jobbe i barnehage selv, og tar i mot alle tips!

Anonymous poster hash: 8e84d...a68
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du hvordan vi vil bli møtt av de ansatte?

Det viktigste er å få høre noe positivt fra dagen. Om det har vært noe negativt er de positive tilbakemeldingene gull verdt.

Anonymous poster hash: bf6f7...b9a

Skrevet

Jeg har/ har hatt tilsammen 4 barn i barnehage, så jeg svarer, selv ojeg også er pedleder og både har jobbet som assistent og førskolelærer.

Om morgenen når vi kommer, vil jeg helst at barnet mitt skal bli tatt i mot av en voksen som er blid og sier hei. Det er ikke så viktig at den voksne finner på så fryktelig mye å si, så om du ikke vet hva du skal si holder det fint med et " Hei, Petter, så fint at du kommer! " og så kan du eventuelt supplere med å fortelle hva dere skal gjøre i dag, eller at de andre barna sikkert blir glad for at barnet kommer, at dere skal spise frokost eller hva det enn måtte være - det viktigste er at barn og foreldre føler seg sett, ikke lengden på kosepraten. Når du av en eller annen grunn ikke kan gå ut i garderoben, fordi du f.eks er opptatt med å hjelpe et annet barn eller er den eneste inne på avdelingen, så gjør du det samme, når de kommer inn.

Det er svært viktig for folk å føle seg sett!

Når du er helt ny, bør du presentere deg for foreldre du ikke kjenner og fortelle at du skal jobbe der .

Virk alltid blid og interessert, selv om du kanskje er sliten og lei. Sure og slitne foreldre, kan trenge et smil og noen gode ord, spesielt de som iblant kan nesten virke litt fiendtlig innstilt ( det er jo et bittelite fåtall, men de finnes) barnehagen jeg jobber i nå er utrolig nok alle foreldrene fryktelig positive og blide, såde er ikke overalt. Det har som oftest ikke noe med at du er inkompetent , selv om det kan føles slik, når en gretten far eller mor, omtrent klikker fordi de oppdager noen ukjente votter i hylla til barnet, eller at en lue er ramlet ned fra hylla.

Ofte er det fordi de er slitne, har hatt en fæl dag på jobb, eller generelt ikke har det bra og det er bare å avdramatisere situasjonen litt med et " oisann" og en rasjonell forklaring, iblant trengs det også en unnskyldning og innrømmelse av at man dessverre har gjort en feil. Den generelt misfornøyde og grinete foreldretypen, blir ofte hyggelige, når de skjønner at man bare vil dem vel, gjennom at man er nøye på å være hyggelige, uansett hvor usaklige de er.

Da jeg drev egen bedrift, hadde jeg som mål at kunder som bar sure når de kom, skulle være blide når de dro, uten at jeg nødvendigvis hadde smisket, men bare vært hyggelig, ignorert at de var sure, men tatt dem på alvor og forholdt meg svært saklig - dette har hjulpet meg mye i barnehagen.

Som forelder, vil jeg gjerne at den/ de som er til stede når jeg henter barnet forteller hvordan dagen har vært, hjelper meg til å finne ting som har blitt borte om det har skjedd og finner gode løsninger. En gang hadde noen andre foreldre f.eks stukket av med skoene til barnet mitt, slik at barnet ikke hadde noe å gå i hjem og da hjalp personalet meg, ved å sette himmel og jord i bevegelse for å finne fottøy som barnet kunne låne når vi skulle gå hjem i mange kuldegrader og snø.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil høre hva dere har gjort på og om gutten min har hatt en fin dag. Jeg vil også høre om spesielle hendelser.

Anonymous poster hash: b41e3...26f

Skrevet

Jeg vil gjerne føle at barnet mitt blir tatt godt imot om morgenen, så barnet får en god start på dagen. Jeg vil også gjerne høre det dersom det har skjedd noe som kan føles litt leit for barnet, og positive ting er selvfølgelig koselig :)

Jeg er ikke den forelderen som klikker over en lue på feil plass og en bukse som er borte :)

Skrevet

Ta intiativ til å hilse på barnas foreldre første gangen du ser dem. Ikke snakk om noe du mener er negativt første gangen du møter dem.

Anonymous poster hash: c22b6...155
Skrevet

Som de andre skriver; se barnet!

Men jeg har erfart at det også er viktig at personalet snikk snakker med foreldrene. Når barna ser at de voksne har god kontakt, ler og smiler sammen, så vil det være med og skape et tryggere barn :)

Skrevet

Der jeg leverer sønnen er det ei deilig sak på 23 som jobber. Jeg skulle gjerne møtt henne avkledd. Men helst ikke i barnehagen i så fall...

Anonymous poster hash: e41f2...12f
  • Liker 2
Skrevet

Si hei (barnets navn) når du møter barnet, det er viktig. Og, henvend deg mest mulig til barnet

Anonymous poster hash: 6d53d...61a

Skrevet

Som de andre sier:

Presenter deg når du er ny.

Si hei og ta i mot barnet så jeg føler det er ønsket velkommen og jeg trygt kan gå.

Når jeg henter vil jeg også bli hilst på og få høre det hvis det har skjedd noe spesielt.

:)

Skrevet

Om morgenen, at du tar i mot barnet og leder det inn i lek om nødvendig.

Om ettermiddagen, forteller litt om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...