Gå til innhold

Kjempe nervøs ! Holde foredrag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal poste denne.....

Jeg skal sitte i et slags panell og holde et innlegg om kosthold og helse til uken.

Dette har jeg lyst til å gjøre men er så veldig nervøs og dette er en stor utfordring for meg. Har lyst til å gjennomføre men gruer meg veldig. Skal gjøre samme greien 4 ganger i løpet av to dager. De som hører på er overvektige mennesker. Jeg er ikke fagperson men skal dele personlige erfaringer.

Jeg vet at tanken om noe er ofte verre enn å utføre noe men er likevell nervøs.

Noen som har erfaringer eller "trøstende" jeg kan ta med meg på veien.

Anonymous poster hash: 48bdf...708
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øv, øv, øv. Stå fremfor speilet, fremfør for familie/venner. Dess bedre du kan stoffet dess bedre er det. Jeg har tatt kurs i å presentere for jeg var så nervøs. Når jeg er ferdig å fremføre husker jeg ikke hva jeg har sagt fordi jeg blacker ut. De filmet oss og jeg fikk se det i ettertid. Jeg holdt et helt fint foredrag og jeg rødmet ikke så mye som jeg trodde jeg gjorde. Det sitter bare i hodet så det går nok bra skal du se. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 2ab7c...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv ja!!! Og vær sikker på at du kan det du skal snakke om. Det er så mye enklere når du har kontroll over det du skal si. Du trenger ikke å se på alle de menneskene som er der. Men heller se på et punkt bak de enn foran de. Da ser det uansett ut som om du ser på de.

Ta deg god tid og ikke prøv å stress:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, ØV og vært trygg på det du skal si.

Når du er trygg på at du kan det du skal si så går det så bra! Hvis du skal fortelle din historie og komme med råd el så er det jo greit, dette kan du!

Lykke til!

Anonymous poster hash: fc8c7...0cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, øv. Når du har øvd en del for deg selv, gjerne foran speilet en gang, så inviterer du en venninne eller familiemedlem til å være prøvepublikum og tar hele foredraget foran dem også, så venner du deg litt til at noen hører på.

Når du snakker så kan du gjerne prøve å snakke litt langsommere enn du gjør til daglig. De fleste øker tempoet når de blir nervøse. Det er også en fordel om du klarer å legge ned toneleiet på stemmen litt. Det gir inntrykk av mer autoritet.

Det å ha et punkt i veggen bak publikum å rette blikket mot er et bra triks, men selv pleier jeg velge meg ut et par personer i salen som virker interesserte og som sitter på hver sin side av salen og så veksler jeg på å snakke "til" disse. Da er det lettere å få flyttet blikket litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...