AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #1 Skrevet 17. august 2013 Hunden min på 9 mnd er jo fremdeles en stor valp. Den er så urolig inne spesielt om kveldene, henter ting, piper og maser. Det er etter både tur og hjernetrim i løpet av dagen. Tror den er trøtt egentlig men finner ikke roen. Er det noen som har noen gode tips til hva vi kan trene på? Anonymous poster hash: 1a307...e02
lillemeg90 Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 (endret) Har dere faste kveldsrutiner? det kan være at den er usikker på om det er kveld ellerom det kommer tilå skje noe mer den dagen:) Vår hund forstår det er kveld når vi tar av halsbåndet etter siste tur. Da er det rett i loppekassa;) Endret 18. august 2013 av lillemeg90
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Har du prøvd å binde den til plassen? Hos oss funker dette veldig bra (valp 6 mnd). Når den ikke klarer å roe seg og bare herjer rundt og styrer fryktelig på, binder vi den til plassen sin. Når den er helt rolig, dvs. ikke straks den legger seg ned, men når vi ser at den er 100% avslappet, gir vi den godbiter, ros og tar løs båndet. Dette funker veldig bra, men det hender at hun bare fortsetter etter at vi løsner henne, og da er det rett tilbake i båndet igjen. PS! Husk at lina må være såpass lang at den har mulighet til å bevege seg, skifte stilling etc. Vi bruker et med lengde, slik at hun fint kan gå 1 meter utenfor senga si. Nå er det lenge mellom raptusene hennes, og nå er det faktisk slik at det holder å gi "på plass"-kommandoen og rasle litt i båndet (som henger fast på plassen). Da skjønner hun tegninga Anonymous poster hash: 5ff94...4a5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Et lite tillegg til forrige innlegg; Etter at dere har bundet henne til plassen sin, prøv å legg dere på sofaen og les en bok eller noe. Bare være helt rolig selv. Å legge seg ned og være rolig er et av mest effektive og kraftige dempende signalene man kan bruke overfor hunder. Det er utrolig hvor effektivt det kan være å bare være passiv. Når vi f.eks. tar oss en middagslur på sofaen, går det ikke mange minuttene før valpen tusler bort til plassen sin og tar seg en lur hun også..... Anonymous poster hash: 5ff94...4a5
Sugerøret Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Kanskje få til en kveldsrutine? Jeg demper belysningen, skrur ned lyder . Så er det siste tur og vi tar av halsbånd.Tannpuss og så er det natta. Ikke noe styr egentlig. Om hunden spretter rundt og leker.Fjern leker og ta hunden til soveplassen. Jeg pleier å si , Nå er det natta. Rett før jeg forsvinner på badet. Da ligger klompen her i alle fall i ro. Men prøv deg frem litt.Ro er viktig, og er du rolig vil hunden lettere falle til ro selv. (vel, i en perfekt verden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå