Gå til innhold

Bør man reise seg for foreldre med barn når man reiser kolletivt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en undersøkelse her om dagen fra der det handlet om kollektivtransport, og hva man eventuelt irriterer seg over når man reiser kollektivt. Et av punktene som ble nevnt flere ganger var "At folk skal reise seg for foreldre med barn". Forøvrig gir jeg vekk plassen min (de få gangene jeg faktisk har plass og dette skjer) til gravide eller eldre.

Jeg må innrømme at det er noe jeg aldri har tenkt på. Men så reiser jeg alltid i verste rushtid og sjelden har sitteplass uansett. Men er det altså vanlig at man skal vike plassen sin for foreldre med barn? Jeg tenker kanskje mest på foreldre med barn på rundt 3 år, som kanskje ikke sitter i vogn.

Gir du bort plassen din til foreldre med barn? Og synes du man skal gjøre det?

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det helt utenkelig å ikke gi sitteplassen min til et lite barn, ja. Alle steder jeg har bodd har jeg opplevd at det er helt vanlig, så jeg ble ganske overrasket da jeg kom hit til Oslo og oppdaget at ingen gjør det her.

• Liker 10
Skrevet

Jeg gir bort til familier med små barn fordi jeg tenker det er lettere for meg å stå enn for et lite barn. Samtidig tror jeg det har en oppdragende effekt - barna vil lære av dette og gjøre det sanne når de blir eldre

• Liker 11
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Små barn sitter i vogn, større barn har ikke vondt av å få trent opp balansen sin.

Anonymous poster hash: f58a1...2ab

• Liker 21
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Små barn sitter i vogn, større barn har ikke vondt av å få trent opp balansen sin.Anonymous poster hash: f58a1...2ab

Er du klar over hvor farlig det er for et lite barn å være løs i en buss om den kolliderer?

Barn skal alltid være sikret i kjøretøy, de voksne burde forsåvidt også være det, men hvis jeg skulle valgt mellom meg selv og mitt lille barn når det gjelder sitteplass med setebelte så hadde jeg selvsagt sikret barnet

Anonymous poster hash: 92f89...d38

• Liker 9
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Små barn sitter i vogn, større barn har ikke vondt av å få trent opp balansen sin.

Anonymous poster hash: f58a1...2ab

Barn trener opp balansen sin på mye bedre måter enn ved å stå og dingle i en buss/tbane/trikk. Jeg er enig med forrige taler. Dersom man skal tenke balansetrening burde eldre også stått, disse har veldig stort utbytte av ulike former for balansetrening.

• Liker 18
Skrevet

Ja, jeg gjør det men det er skremende hvor få som faktisk reiser seg for andre. Nå tar jeg ikke bussen så veldig ofte men de gangene jeg har gjort det mens jeg har vært gravid har det gjerne vært en gang noen har reist seg og det er heller ikke sjeldent jeg ser gamle mennesker som må stå for en ungdomsgjeng har kapret alle setene med sekkene sine.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Kunne heller ikke falt meg inn å gjøre det. Da får sjåføren ta pris på barnebillett neste gang om jeg ikke skal få sitteplass.

Anonymous poster hash: cd859...846

• Liker 16
Skrevet

Det hender det at jeg gjør, ja. Det er veldig vanskelig for et lite barn å holde seg fast, dvs at det klarer de faktisk ikke dersom bussen kjører litt røft. Dersom man har flere barn med seg er det rett og slett umulig å sikre barna nok når de står og jeg har mer enn en gang sett barn gå på trynet.

Da jeg hadde små barn med meg så brukte vi trappetrinn i midtgangen dersom det var fullt.

• Liker 5
Gjest åffårno
Skrevet (endret)

Jeg gir alltid bort plassen min til barn, selvsagt.

Og eldre/gravide.

Jeg har langt bedre balanse og klarer meg bedre i et fall om trikken/bussen må bråbremse.

Ingen gir dog plassen sin til meg nå som jeg er gravid - flere oppholder tilogmed 2 seter for seg selv også når jeg ber spesifikt om sitteplass der de har satt veska si.

Det skal sies at jeg blir superfort reisesyk og kvalm av å stå på buss, men reiser meg fordiom som vanlig.

Endret av åffårno
Skrevet (endret)

Hva hvis det er snakk om et lite barn, som blir holdt, og av en eller annen grunn ikke sitter i vogn? Opplevde i sommer at en dame ble drittsur fordi søsteren min satte seg i det ledige setet ved siden av sønnen til nevnte kvinne - hun hadde åpenbart sett ut setet til seg selv. Søsteren min hadde min lille halvannet år gamle datter på fanget, fordi vognen var stappfull av andre ting.

Jeg valgte bevisst å vente til bussen stoppet lenge nok til å få arrangert tingene slik at ungen kunne sitte i vogna, siden jeg ikke hadde den helt store interessen av å gå på trynet på grunn av manglende mulighet til å holde meg fast i tilfelle bråbrems. Og da reiste min søster seg, og overlot plassen til dama. Resten av turen oppmuntret hun sønnen sin til å herme etter oss, i tillegg til at hun selv var rimelig passiv aggressiv. Fordi hun altså måtte stå i 5-10 minutter. Vil bemerke at setet altså var ledig da vi kom på bussen, fordi dama var fremme og betalte billett.

Vi fikk også beskjed om å ta ned fotbrettet på vogna, "fordi det var i veien for klappsetene", mens sykkelen til ungen hennes, som faktisk stod like foran, visstnok ikke var i veien. Det hører med til historien at jeg flyttet på sykkelen, og fikk lagt ned setet. HELT uten å røre vogna... =P

Det var vel en av de mest interessante, og festlige bussturene jeg har hatt... =D

Endret av Raven Emerald
  • Liker 5
Skrevet

Synes det med å gi bort plassen er litt stress. Ikke fordi det plager meg å stå, men 9 av 10 ganger vil ikke personen ha plassen. "Nei takk, det går fint".

Noen (få) er jo til og med litt frekke hvis man spør. "Nei du, jeg klarer faktisk å stå!" Gaad.

• Liker 9
Skrevet

Små barn reiser jeg meg alltid for. Har selv to barn, og ser jo da de var små, ville ikke de lett klart å stå på bussen. Men jeg som mor forventer ikke å sitte, bare fordi barnet mitt skal ha sitteplass, jeg står gjerne.

Jeg reiser meg for gravide, folk med krykker, eller andre skader man ser og eldre. Mitt barn som er 12 år må og reise seg for andre.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, jeg synes så absolutt man skal gi fra seg plassen om det kommer noen på bussen med et barn i armene. Om barnet har en vogn det sitter i stiller det seg kanskje litt annerledes, men å stå på bussen med et barn i armene er kjempefarlig. Man har ingen mulighet til å holde seg fast, eller til å ta seg for om bussen bråbremser/kræsjer, og man vil mest sannsynlig lande oppå barnet i en slik situasjon, og dermed også skade dette.

Før opplevelsen i sommer som RE beskrev her, hadde jeg faktisk ikke tenkt noe særlig over dette, men en ting er i allefall sikkert, og det er at jeg kommer alltid til å gi vekk sitteplassen min fra nå av, om det skulle komme noen med barn i armene.

Endret av Antheia
  • Liker 2
Skrevet

Synes det med å gi bort plassen er litt stress. Ikke fordi det plager meg å stå, men 9 av 10 ganger vil ikke personen ha plassen. "Nei takk, det går fint".

Noen (få) er jo til og med litt frekke hvis man spør. "Nei du, jeg klarer faktisk å stå!" Gaad.

Tror ikke mange tenåringer sier det, men kanskje jeg tar feil. Jeg reiser meg for små barn (og foreldrene deres) slik at barna skal slippe å gå på trynet.

Anonymous poster hash: 769bd...18b

Skrevet

Treåringer, ikke tenåringer...

Skrevet

Jeg reiser meg bestandig for barn som har problemer med å stå i en buss med masse bevegelse og stopp og start. Et problem de små har er jo at de ikke kan se hvordan bussen beveger seg da der er for korte til å se ut for å følge med hvor bussen kjører. Ofte kommer det barnehagegrupper på den linja jeg tar, da er heldigvis studentene flinke til å reise seg for dem (er flest studenter som tar den bussen). Hvis det er en forelder med barn kan jo barnet sitte på fanget :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror ikke mange tenåringer sier det, men kanskje jeg tar feil. Jeg reiser meg for små barn (og foreldrene deres) slik at barna skal slippe å gå på trynet.

Hva har tenåringer med dette å gjøre?

Edit: Never mind, jeg så hva du mente nå. Jeg snakket om det å gi bort plassen sin generelt. Tenkte mest på eldre, gravide, folk med krykker osv. Noen ganger sier foreldrene nei takk på vegne av barnet, som gjerne vil snurre rundt stolpen. Jeg tar mest t-bane, det er kanskje annerledes på bussen.

Endret av Mija
  • Liker 1
Skrevet

Hva har tenåringer med dette å gjøre?

Edit: Never mind, jeg så hva du mente nå. Jeg snakket om det å gi bort plassen sin generelt. Tenkte mest på eldre, gravide, folk med krykker osv.

Les innlegget under...

Gjest Riskjeks
Skrevet

Opplever sjelden problemstillingen (sjeldent at bussene er så fulle her), men ville vel sett an situasjonen. Folk med unge i vogn - nei, men kanskje hvis de hadde en liten unge uten å ha med vogn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...