Gå til innhold

Felles lån, samboere, plutselig arv...Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette, og setter veldig pris på råd!

Jeg og samboer har alltid hatt nesten helt lik økonomi. Vi har samme type jobb og tjener ca det samme i året. Vi er begge opptatte av at vi skal ha delt økonomi, vi har ikke barn, og ingen vet hva fremtiden bringer.

For ett år siden kjøpte vi felles leilighet, som vi eier 50/50. Dette er vi klare på at vi vil fortsette med. Vi vil ikke at den ene skal eie mer enn den andre.

Leiligheten kostet 2.850.000 og vi tok opp felles lån på hele lånesummen mot at mine foreldre garanterte for 20%. Lånet vårt er nå på 2.800.000. Verdien på leiligheten er nå 3.000.000, i følge takstmann.

Poenget er at jeg nå, ganske ut av det blå, arver 500.000. Hva i alle dager gjør vi nå? Jeg vil jo gjerne betale ned på min del av lånet, men hvordan kan jeg gjøre dette når lånet er felles og vi eier 50/50? Jeg vil ikke gi min samboer 250.000. Skal samboeren min skylde meg 250.000? Det blir jo helt galt. Jeg vil gjerne fri mine foreldre fra kausjon også...

Sukk. Håper noen kan hjelpe meg her!

Anonymous poster hash: 368fe...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette, og setter veldig pris på råd!

Jeg og samboer har alltid hatt nesten helt lik økonomi. Vi har samme type jobb og tjener ca det samme i året. Vi er begge opptatte av at vi skal ha delt økonomi, vi har ikke barn, og ingen vet hva fremtiden bringer.

For ett år siden kjøpte vi felles leilighet, som vi eier 50/50. Dette er vi klare på at vi vil fortsette med. Vi vil ikke at den ene skal eie mer enn den andre.

Leiligheten kostet 2.850.000 og vi tok opp felles lån på hele lånesummen mot at mine foreldre garanterte for 20%. Lånet vårt er nå på 2.800.000. Verdien på leiligheten er nå 3.000.000, i følge takstmann.

Poenget er at jeg nå, ganske ut av det blå, arver 500.000. Hva i alle dager gjør vi nå? Jeg vil jo gjerne betale ned på min del av lånet, men hvordan kan jeg gjøre dette når lånet er felles og vi eier 50/50? Jeg vil ikke gi min samboer 250.000. Skal samboeren min skylde meg 250.000? Det blir jo helt galt. Jeg vil gjerne fri mine foreldre fra kausjon også...

Sukk. Håper noen kan hjelpe meg her!

Arv er separat. Den er din. Så om du spytter inn de 500' i lånet så kan dere enten si at han betaler ned på 2.800'/2 og du på 2.800'/2-500' (og slik frigjør mer penger pr. mnd for deg) eller at du reduserer felleslånet med 500' og blir kompensert ved et ev. fremtidig salg med en eierbrøk for 1/6 av verdien + 50/50 på resten.

Uansett har dere nå plutselig endrede økonomiske forutsetninger.

Anonymous poster hash: 906ea...922

• Liker 2
Skrevet

---han betaler ned på 2.800'/2 og du på 2.800'/2-500' (og slik frigjør mer penger pr. mnd for deg)

Anonymous poster hash: 906ea...922

Enig i dette. I praksis betyr det at han betaler 14/23 og du 9/23 av lånekostnadene. Og siden lånet da kommer under 80% av verdien, vil dere trolig kunne slette foreldrenes garanti og få bedre lånevilkår. Snakk med banken om dette!

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar! Er veldig grønn på dette området. Det betyr altså at vi kan beholde vårt felles lån, men at han betaler

mer enn meg i måneden? Vi må ikke splitte lånet i to?

Skrevet

Hvis det er et felles lån dere begge er ansvarlige for kan du risikere at de 500 000 går med til å dekke hans del av lånet uansett hva du gjør. Dere måtte satt det opp i lånevilkårene hvis dere ikke skal være ansvarlige for mer enn halvparten hver.

Anonymous poster hash: 19d7d...640
Skrevet

Vi må ikke splitte lånet i to?

Oppsplitting i to lån vil i de fleste tilfeller være fordyrende (hvis ikke en av dere kan få lån i Statens Pensjonskasse eller gunstig ansattlån)

Hvis dere begge har full kontroll over økonomien, bør det være tilstrekkelig med en skriftlig avtale mellom dere som angir hvor stor del av lånet han betaler og hvor mye du tar.

Hvis det senere skulle bli slutt mellom dere og dere selger leiligheten, deler dere salgssummen likt. Så innfrir han sine 14/23 av restlånet mens du dekker dine 9/23.

Skrevet

Hvilken rente har dere på lånet, og hvilken rente vil du få om du har pengene på sparekonto? Er renta høyere på sparekontoen enn på lånet (hvilket det ofte er i dag) så sett penga på konto!

Sannsligvis er pengene mer verdt for deg på en sparekonto enn å betale ned på lånet. Jeg arvet også penger, men satt de på sparekonto - og lever videre som før, betaler ned på lånet som vanlig etc. Rett og slett fordi jeg tenker at å ha tilgang på de pengene er viktigere for meg enn å ha mindre lån i banken. Blir det plutselig høyere rente har jeg mulighet til å leve som før, og mulighet til da å betale ned på lånet hvis det blir trangt.

Anonymous poster hash: 043f0...405
Skrevet

Tusen takk for svar igjen!

Vi jobber begge i staten, og vil gjerne få flyttet lånet over i statens pensjonskasse, og samtidig kvitte oss med mine foreldres kausjon.

Hvor mye av arven må jeg legge inn i lånet for å få lånet over i statens pensjonskasse? Noen som er gode i regning? For da kan jeg evt gjøre det, så lager vi en slik løsning som noen skisserer her, at han betaler mer på lånet enn meg.

Så kan resten av pengene, hvis det blir noe igjen, gå på sparekonto. Renten er vel bedre der, som noen skisserer.

Nok en gang tusen takk for hjelp!!

Skrevet

Hvis begge jobber i staten kan dere jo flytte over hele lånet? Det er vel 3.400.000 kr. som er maks lånebeløp når dere er to stk. som jobber i staten?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis begge jobber i staten kan dere jo flytte over hele lånet? Det er vel 3.400.000 kr. som er maks lånebeløp når dere er to stk. som jobber i staten?

Ja, 1 700 000 er max på hver av dere. Men bare opp til 80 % av verdien på boligen. Så dere får neppe mer enn 2 400 000 tilsammen,

Jeg foreslår at du søker om 1 mill og han om 1,4 mill, så får du 100 000 på sparekonto.

Å sette hele arven på sparekonto og fortsette som før er ofte en god plan. Men ikke i deres tilfelle, av tre grunner:

1. Dere vil få vekk dine foreldres ansvar.

2. Renten blir sannsynligvis bedre når dere kommer under 80 % finansiering i deres nåværende bank.

3. Dere får mulighet for å finansiere hele boligen til markedets beste rente i SPK.

Endret av nojac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...