Gå til innhold

Kan vi snart spørre bar hva de syntes å gå 9 timers dager i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De 10 siste årene eller kanskje 15 også, så har flere og flere barn gått i fulltids barnehage. Mange gjerne opptil 40-50 timer i uken. Er det noen forskere, psykologer eller andre som har noen tall og statistikker på hva de egentlig syntes og mente om å være så lenge i barnehagen i de første leveårene?

Dette skulle jeg gjerne visst, og ønsker forsking på eventuell stress og konsentrasjonsvansker angående dette. Så den dokumentaren om stresshormonet Kortisol som barn dannet da begynte i bhg og hadde det mange mnd etter bhg-start. I disse dager starter mange 9-12 mnd gamle babyer i fulltids barnehager, så er ikke lett å spørre de da, men noen har kanskje snakket med tidligere barn?

Anonymous poster hash: d9207...29e
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må lete lenge for å finne ettåringer som har nitimersdager. Det har i alle fall aldri jeg vært borti, og uten å ha noen vitenskapelig statistikk å slå i bordet med, har jeg en barnehagemamma-karriere på 15 år. Og mitt bestemte inntrykk er at selv om barna går full tid, så er det sjelden (rettere sagt aldri, når det gjelder småbarna) jeg har sett at noen leverer når de åpner og henter når de stenger. Hvis det er noen som har de minste barna i barnehage så lenge hver dag, så har de kanskje sine grunner for det, og trenger ikke kritikk og salt i såret fra meg.

Mine barn har alle begynt i barnehage mellom 9 og 15 mnd. De eldste er nå ungdommer, og de er alle sosiale, skoleflinke og normalt harmoniske mennesker. Spør jeg dem hva de mener om barnehagen, svarer de at de bare har gode minner, og de tar av og til fram albumene de fikk da de sluttet og sitter og ser på bilder og mimrer. Nå husker de neppe hva de tenkte da de var 1-2 år gamle, men det er i alle fall det som sitter igjen mange år senere- at barnehagen var en fin tid :)

Dette er jo bare en enkeltobservasjon, og ikke grunnlag for noe som helst. Men siden du også etterspurte om noen hadde snakket med eldre barn, så tok jeg meg den frihet å svare.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har jobba i barnehage i noen år, og for min del kan jeg si at det er enkelte barn som kommer tidlig og blir henta sent. Ett barn spesielt, hun kom ofte først, og ja, hun ble som regel henta sist og.

Anonymous poster hash: 70744...414
Skrevet

Jeg hadde min ettåring så lenge i bhg da jeg hadde praksis i studier. Aldri mer, det er helt sykt. Stresset oss begge.

Skrevet

Jeg har jobbet i en barnehage da det var flere 1-2 åringer som for det meste hadde over åttetimersdager, det hadde naturlig nok med foreldrenes arbeidsvei å gjøre.

Jobber i barnehage selv og hadde heller hatt barnet mitt over 8 timer i en god barnehage enn 5 timer i en dårlig med dårlig opplærte assistenter og stort gjennomtenkt av ansatte.

Her har du en link til hvordan disse små skal ha det og hva som er utfordringene med dagens praksis med disse små som er barnehagestartere. http://www.gausdal.kommune.no/getfile.php/2249153.1852.qywuxcfcea/Microsoft+PowerPoint+-+Tilknytning+i+barnehagen,+May+Britt+Drugli+%5BKompatibilitetsmodus%5D.pdf

Skrevet

Når jeg er ferdigutdannet så må sønnen min være i barnehagen fra syv til fire de dagene jeg har dagvakt. Ikke akkurat noe jeg ønsker selv, men med reisevei til og fra sykehuset så må det bare bli sånn. Heldigvis har jeg både kveldsvakter og fridager midt i uka, så blir jo ikke hver dag.

Sønnen min går i en liten barnehage. Han er på småbarnsavdeling med 8 andre barn hvor de fleste er samme årskull. Akkurat det tror jeg har mye å si for stressnivået. Hadde ikke vært komfortabel med å ha han i en stor basebarnehage for eksempel.

Skrevet

I de større barnehagene er mange barn på 1 år både 8 og 9 timer, så det stemmer her vi bor.

Anonymous poster hash: d9207...29e
Gjest Riskjeks
Skrevet

Mine egne barn har i alle fall trivdes veldig godt i barnehage. Jeg tror ikke barnas alder og antall timer har så mye å si som barnehagens kvalitet. I "vår" barnehage er det få barn, utrolig hyggelige voksne med god tid osv. De fleste ansatte er voksne damer (40+) med lang erfaring, lite "gjennomtrekk" av ansatte osv. En flott barnehage, der alle ser ut til å trives. De gangene jeg kom og hentet sent (etter kl 16, stenger 16.30), var det så og si ikke andre unger igjen... Hentet vanligvis mellom 15 og 15.30, og det virket som om de fleste hentet rundt den tiden. Så lange dager i en kvalitetsbarnehage er null problem vs korte dager i en dårlig barnehage mener nå jeg.

• Liker 1
Skrevet

Syns det er en uting å ha barnet for lenge i barnehagen. Må man så må man - Helt klart! Men det er ikke alle som må for å si det sånn...

Skrevet

Jeg har en tenåring som stadig vekk mimrer om barnehagetiden sin :)

Og der er faktisk den tiden på dagen hvor det var få unger, som var den beste.

(Før de andre kom, og etter at de fleste hadde gått).

Han var ikke der fra de åpnet til de stengte, men sen levering førte til sen henting og omvendt.

Jeg tror at de fleste barn opplever barnehagen som trygg og god, små barn elsker å få leke med de litt større, og desto mindre de er, desto mer kos og oppmerksomhet får de fra de større.

En baby på 8-9 mnd sover også minst en gang i løpet av dagen, da kanskje et par timer midt på dagen. Det er jo også med og gjør en lang dag, til to kortere økter.

Min "avgangsbhggutt" ville bli levert tidlig, han likte den rolige stunden før de andre kom og da kom han også med i lekten fra starten av. Han likte heller ikke å bli hentet tidlig, for da måtte han som regel avbryte lek med de andre.

..........

Jeg lar heller ungene mine være en halvtime lenger i bhg, enn å dra de med meg f.eks. på posthuset, butikken eller andre ærend. Mulig de ansatte synes jeg er en bedre mor om jeg henter de tidlig, men jeg opplever meg selv som en bedre mor når jeg fritar de fra å jage rundt sammen med meg.

Anonymous poster hash: 271fa...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...