Gå til innhold

Hjelp til kjøp av laptop.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

trenger litt hjelp til kjøp av laptop. Vet hva jeg trenger men har problemer å forstå alle benevnelsene under spesifikasjoner på produktet.

Er feks feks 4 GB RAM bra? Og 500 GB lagringsplass? Og hva med prosessoren, hvilke målenhet brukes her og hva er "bra"? De fleste pcer fungerer vel nå stort sett ok, uten for mye treghet?

Er ikke så kravstor. Bruker pcen mest til internett, skole/skrive, bilder, se film, høre musikk. Og adobe photoshop.

Jeg trenger hvertfall uttak til å koble til ekstern skjerm, uttak til å koble til telefon, og minnekort spor. Hva heter de foskjellige uttakene til disse? Regner egentlig med at de fleste pcer har dette, men greit å vite hva jeg skal se etter.

Ser feks på el-kjøp at de har en pc til 1999 kr. For meg er det ikke så viktig at pcen ser stilig ut, men hva skiller feks en billig og en litt dyrere pc?

Det er så mange, at jeg blir litt matt :P

Takker hvis noen har noen tips :)

Anonymous poster hash: be1ec...290
Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Nå har jeg ikke peiling selv, men jeg fikk en del tips da jeg skulle kjøpe laptop til skolebruk nå nettopp.

Det burde visst være SSD, og intel Core i5 (eller bedre)..

Tror også 4GB RAM er ok til ditt bruk. 500 GB er vel ikke så mye, så det kommer an på hva du skal ha der. Jeg tror jeg har 500 jeg også, men har ekstern harddisk og stasjonær i tillegg.

På min pc var det hdmi-port for å koble til skjermen.

Ellers fikk jeg høre at jeg burde gå for de trygge merkene som Acer, Asus og Lenovo, eventuelt Mac, men endte opp med en Samsung Ultrabook og er hittil fornøyd.

Skrevet

Hvis du skal bruke Photoshop en del bør du ha høvelig stor skjerm, bra skjermkort og god prosessor (jeg foretrekker over 2,5 GHz). Intel Core 5i eller bedre høres fornuftig ut. 500 Gb harddisk er greit men ikke veldig stort dersom du skal lagre bilder og filmer på PCn. 4 Gb minne er også helt greit men 8 Gb er kjekt å ha dersom du skal jobbe i Photoshop eller spille dataspill. Skal du ha skikkelig fres på sakene er SSD-disk et godt valg.

Anonymous poster hash: 88d94...6fc
Skrevet

Ok, tusen takk for svar :) Det hjalp på forståelsen :) Da får vi se hva det blir!

Skrevet

Eller forresten: hvordan ser jeg at det er bra skjermkort? Er det "maks oppløsning" jeg må se på da?

Og er det HDMI ut eller inn jeg er nødt til å ha for å koble til ekstern skjerm?

TS :)

Skrevet

Eller forresten: hvordan ser jeg at det er bra skjermkort? Er det "maks oppløsning" jeg må se på da?

Og er det HDMI ut eller inn jeg er nødt til å ha for å koble til ekstern skjerm?

TS :)

Alle skjermkort er mer enn bra nok til windowsbruk. Kraftige skjermkort er først viktig hvis du skal bruke pcen til spill. HDMI er alltid utgang, den fungerer som gode gamle VGA, bare digital. Fins på de fleste nye laptoper, men lurt å sjekke om den finnes.

Minnekortleser for SD/SDHC kort er også kjekt å ha, så slipper du å fikle med kabler når du skal hente ut bilder fra kameraet ditt (det fins andre minnekort-typer, men SD er så nær en slags standard man kan komme).

Ellers hadde jeg ikke brydd meg stort om størrelsen på harddisken, RAM er viktigere (det er heller ikke noen heksekunst å sette inn mer selv, men så lenge det er garanti på saken bør man helst få med nok). SSD er viktigst først og fremst for oppstarttid, og de er bittesmå (lite lagringsplass) om du ikke vil betale det hvite ut av øyet. Sats heller på å lagre på en ekstern disk, backup er alltid viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...