Lutetium 71 Skrevet 16. august 2013 #1 Del Skrevet 16. august 2013 (endret) Ikke bare det, informasjonsteknologi generelt bruker stadig mer av energikaka skal vi tro det som kommer frem her. Før i tiden ble bilder lagret i fotoalbum, og brukte ingen strøm. I dag lagres de på nettet, i store energislukende serverfarmer. Edit: All added up, Mills calculates that it now takes more energy to stream a high-def movie than to manufacture and ship a DVD of the same film. Endret 16. august 2013 av Lutetium 71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #2 Del Skrevet 16. august 2013 Man brukte da kjemikalier for å fremstille de "analoge" fotografiene dine også Anonymous poster hash: f6ffb...1fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 16. august 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 16. august 2013 Man brukte da kjemikalier for å fremstille de "analoge" fotografiene dine også Anonymous poster hash: f6ffb...1fb Joda, men det er en "engangs forurensning". Har man fått bildene inn i albumet, blir det ikke noe mer forurensning (eller energiforbruk). Forestill deg at det gamle fotoalbumet hadde en stikkkontakt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2013 #4 Del Skrevet 7. september 2013 Joda, men det er en "engangs forurensning". Har man fått bildene inn i albumet, blir det ikke noe mer forurensning (eller energiforbruk). Forestill deg at det gamle fotoalbumet hadde en stikkkontakt... Tja...lysbilder (dias) var svært utbredt i min barndom....Anonymous poster hash: 3877c...aed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 7. september 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 7. september 2013 Tja...lysbilder (dias) var svært utbredt i min barndom....Anonymous poster hash: 3877c...aed Poeng! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chien Skrevet 7. september 2013 #6 Del Skrevet 7. september 2013 Jeg er ikke sjokkert. Den jævelen av en iPhone må jo lades hele tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. september 2013 #7 Del Skrevet 10. september 2013 Jeg er ikke sjokkert. Den jævelen av en iPhone må jo lades hele tiden. Noe som førte til at jeg eide en smartphone i omtrent to uker. For et styr med den ladinga! Hadde jo aldri batteri på den. Umulig å skrive meldinger også..Folk trodde jo jeg hadde stryki med, da jeg enten ikke hadde batteri, eller ikke orka skrive meldinger tilbake. Nei, TAKKE meg til en god gammaldags ny vanlig telefon. Batterilevetid en uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 10. september 2013 #8 Del Skrevet 10. september 2013 Noe som førte til at jeg eide en smartphone i omtrent to uker. For et styr med den ladinga! Hadde jo aldri batteri på den. Umulig å skrive meldinger også..Folk trodde jo jeg hadde stryki med, da jeg enten ikke hadde batteri, eller ikke orka skrive meldinger tilbake. Nei, TAKKE meg til en god gammaldags ny vanlig telefon. Batterilevetid en uke. Noe mindre strøm tror jeg dog ikke du bruker, når du må over på en svær maskin bare for å sjekke mail. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. september 2013 #9 Del Skrevet 10. september 2013 Noe mindre strøm tror jeg dog ikke du bruker, når du må over på en svær maskin bare for å sjekke mail. Laptopper står vel som regel alltid på hos folk uansett. Jeg sitter dog mest på jobb-pcen, og den står på 24/7 uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chien Skrevet 10. september 2013 #10 Del Skrevet 10. september 2013 Noe som førte til at jeg eide en smartphone i omtrent to uker. For et styr med den ladinga! Hadde jo aldri batteri på den. Umulig å skrive meldinger også..Folk trodde jo jeg hadde stryki med, da jeg enten ikke hadde batteri, eller ikke orka skrive meldinger tilbake. Nei, TAKKE meg til en god gammaldags ny vanlig telefon. Batterilevetid en uke. Hmmm. Jaja, ditt valg Jeg kommer ikke til å kaste iPhonene på dynga bare fordi jeg kaller den "en jævel som må lades hele tiden". Da lader jeg den heller hele tiden, enn å gå rundt med en murstein av en mobil som ikke går an å sjekke mail eller spille Bubble Shooter på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. september 2013 #11 Del Skrevet 10. september 2013 Hmmm. Jaja, ditt valg Jeg kommer ikke til å kaste iPhonene på dynga bare fordi jeg kaller den "en jævel som må lades hele tiden". Da lader jeg den heller hele tiden, enn å gå rundt med en murstein av en mobil som ikke går an å sjekke mail eller spille Bubble Shooter på. Har ikke behov for å sjekke mailen hele tiden, kun dersom jeg er hjemme eller på jobb, og da har jeg jo pc eller pad. Sjekker f.eks ikke mailen på trening, på tur, eller i butikken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 10. september 2013 #12 Del Skrevet 10. september 2013 Laptopper står vel som regel alltid på hos folk uansett. Jeg sitter dog mest på jobb-pcen, og den står på 24/7 uansett. Absolutt ikke - etter mine observasjoner blir laptopen sjeldnere og sjeldnere dratt frem. Vi pratet om det på sensommeren at hele vennegjengen hadde gått nesten hele sommeren uten å åpne skjermene. Man kan jo gjøre "alt" fra mobil (med unntak av noen småting som PowerPoint, Exel og bestille flybilletter)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. september 2013 #13 Del Skrevet 10. september 2013 Absolutt ikke - etter mine observasjoner blir laptopen sjeldnere og sjeldnere dratt frem. Vi pratet om det på sensommeren at hele vennegjengen hadde gått nesten hele sommeren uten å åpne skjermene. Man kan jo gjøre "alt" fra mobil (med unntak av noen småting som PowerPoint, Exel og bestille flybilletter)! Spørs jo hva man gjør. Jeg liker å lese aviser, nettsider osv hvor det ofte er statistikk, bilder, og lange artikler. Da er det håpløst klønete med en liten telefon. Dessuten er jeg ikke interessert i å betale ekstra for å kunne bruke internett i situasjoner jeg strengt tatt ikke trenger internett. Og hjemme så velger jeg selvsagt heller laptoppen eller padden fremfor smartphone. Man ser jo lett når noen f.eks skriver innlegg her fra iphone..masse skrivefeil, og ender alltid med; "edit: jeg skriver fra iphone, sorry" Jeg gikk også nesten hele sommeren uten å åpne hverken laptop eller mobil, fordi jeg for det meste var utendørs. Men når jeg slenger meg ned i sofaen, så drar jeg jo selvsagt fram laptoppen for å se en film, youtube, lese aviser eller annet. Noe annet er utenkelig. Men, flott at du kan gjøre alt på mobilen. Jeg skjønner bare ikke hva "alt" er. For meg er det ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 10. september 2013 Forfatter #14 Del Skrevet 10. september 2013 (endret) Jeg gikk også nesten hele sommeren uten å åpne hverken laptop eller mobil, fordi jeg for det meste var utendørs. Men når jeg slenger meg ned i sofaen, så drar jeg jo selvsagt fram laptoppen for å se en film, youtube, lese aviser eller annet. Noe annet er utenkelig. Men, flott at du kan gjøre alt på mobilen. Jeg skjønner bare ikke hva "alt" er. For meg er det ingenting. Alt til sitt bruk, og man kan vel si at tilgang til ny hardware gir endret bruk. Selv ser jeg mest film og serier på nettbrettet nå når jeg har pønsket ut hvordan man kan streame video til det. Laptopen bruker mye mer strøm, er for for stor og klumpete, og den har er et svært tastatur på slep. Så, laptopen til skriving og mer seriøs bruk, brettet har tatt over underholdningsavdelingen. E-bøker var også helt utenkelig med laptop, så det åpner seg nye bruksområder også. Edit: Ok, ser at jeg argumenterer for nettbrett her, når sammenligningen var smartmobil<>pc, men lell. Største forskjellen er at en pad/brett har større skjerm, ellers er det mye likt. Endret 10. september 2013 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 10. september 2013 #15 Del Skrevet 10. september 2013 Spørs jo hva man gjør. Jeg liker å lese aviser, nettsider osv hvor det ofte er statistikk, bilder, og lange artikler. Da er det håpløst klønete med en liten telefon. Dessuten er jeg ikke interessert i å betale ekstra for å kunne bruke internett i situasjoner jeg strengt tatt ikke trenger internett. Og hjemme så velger jeg selvsagt heller laptoppen eller padden fremfor smartphone. Man ser jo lett når noen f.eks skriver innlegg her fra iphone..masse skrivefeil, og ender alltid med; "edit: jeg skriver fra iphone, sorry" Jeg gikk også nesten hele sommeren uten å åpne hverken laptop eller mobil, fordi jeg for det meste var utendørs. Men når jeg slenger meg ned i sofaen, så drar jeg jo selvsagt fram laptoppen for å se en film, youtube, lese aviser eller annet. Noe annet er utenkelig. Men, flott at du kan gjøre alt på mobilen. Jeg skjønner bare ikke hva "alt" er. For meg er det ingenting. Med mindre man er svaksynt og med pølsefingre er det IKKE "håpløst klønete" å gjøre alt det ovenfor nevnte med en smarttelefon. Kjapt og greit, derimot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 25. september 2013 #16 Del Skrevet 25. september 2013 Ikke bare det, informasjonsteknologi generelt bruker stadig mer av energikaka skal vi tro det som kommer frem her. Før i tiden ble bilder lagret i fotoalbum, og brukte ingen strøm. I dag lagres de på nettet, i store energislukende serverfarmer. Edit: Tror du på hva som helst som skrives av fantastiske påstander uten å en gang prøve å sjekke det du? La oss ta et raskt overslag: sjekket elkjøp.no og fannt at et vanlig kjøleskap bruker ca 150 kW/h per år. Så dette er målet vårt. Så kan vi se på hvor stort batteriet på en iphone 5 er og det er i følge wiki 5,45W/h. Hvis vi da forutsetter at man bruker en hel batteriladning hver dag (noe som er et for stort overslag antakelig) så blir det 5,45 * 365 = 1989,25 som blir ca 2 kW/h i året. Laaaangt igjen til kjøleskapet altså. Så har vi hva serverene bruker da. Google sier at de bruker 258 MW/h på sin server park. Og hvis vi da deler det på hvor mange brukere? 2-3 milliarder? Så blir uansett strømforbruket per bruker ekstremt lite og dermed helt neglisjerbart. Og jeg regner med at Apple sin server park ikke er noe særlig værre. Så står vi igjen med telefon mastene, ISP'enes servere og evt servere du går gjennom for å komme deg til riktig site på internet. Også disse har neglisjerbart lite strømforbruk per bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 25. september 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 25. september 2013 Tror du på hva som helst som skrives av fantastiske påstander uten å en gang prøve å sjekke det du? La oss ta et raskt overslag: sjekket elkjøp.no og fannt at et vanlig kjøleskap bruker ca 150 kW/h per år. Så dette er målet vårt. Så kan vi se på hvor stort batteriet på en iphone 5 er og det er i følge wiki 5,45W/h. Hvis vi da forutsetter at man bruker en hel batteriladning hver dag (noe som er et for stort overslag antakelig) så blir det 5,45 * 365 = 1989,25 som blir ca 2 kW/h i året. Laaaangt igjen til kjøleskapet altså. Så har vi hva serverene bruker da. Google sier at de bruker 258 MW/h på sin server park. Og hvis vi da deler det på hvor mange brukere? 2-3 milliarder? Så blir uansett strømforbruket per bruker ekstremt lite og dermed helt neglisjerbart. Og jeg regner med at Apple sin server park ikke er noe særlig værre. Så står vi igjen med telefon mastene, ISP'enes servere og evt servere du går gjennom for å komme deg til riktig site på internet. Også disse har neglisjerbart lite strømforbruk per bruker. + forbukernes egne laptoper, pcer, og andre dingser. TV apaprater kan vel også etterhvert dyttes inn i den kaka. Regnestykket innholder mer enn bare lading av mobilen, det er også hvor mye datatrafikk mobilen genererer mm. Fant en grundigere artikkel her. Men som jeg sa: skal vi tro det som kommer frem her. Og nei, jeg regnet ikke på det selv, noe jeg helt korrekt burde. Takker for korreks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå