Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i utlandet (studerer) og meldte flytting hit rundt mars/april i år. Det var nødvendig for å få absolutt all posten og min tidligere postadresse var min søsters leilighet (der hun har leietakere til og fra).

Jeg har et kredittkort fra Skandia som jeg har klart å være rotete med. Jeg trodde i utgangspunktet at jeg fikk regning som jeg skulle betale på minstebeløp/prosent (i posten eller på mail), men det blir trukket fra brukskonto hver mnd. Jeg skulle egentlig ha fått varsel på mail hver gang, men det har jeg ikke. Jeg sjekket nettbankens "meldinger" men Skandia har ikke skrevet noe til meg der. Det er selvsagt min feil at jeg likevel ikke har fulgt med.

Kontoen er ikke min hovedkonto så jeg får ikke penger inn der, dvs jeg må bare huske å overføre. Jeg gjorde en betaling i juni men glemte det helt i sommer.

Fikk beskjed av min mor at det var endel brev til meg hjemme, noe som det også stod kemner på. Jeg har bedt henne legge alt i en stor konvolutt og sende til meg (vil ikke at hun skal åpne). Jeg vet ikke hvorfor dette er blitt sendt til den gamle adressen når jeg har folkeregistrert adresse her.

Jeg vil også kontakte inkassofirmaet og få svar så raskt som mulig.

Jeg har ikke opplevd dette før og har helt vondt i magen og er søvnløs. Hadde varsel kommet hit kunne jeg jo betalt det, så det hele er unødvendig.

Jeg er også nervøs for at jeg ikke bare får gebyr, men må betale alt utestående i sin helhet (jeg kan betale minstebeløp med gebyrer men ikke alt utestående). Jeg fikk sparken fra jobben jeg hadde, hadde mange uventete utgifter og er akkurat nå i en dårlig finansiell situasjon. Studielånet mitt kommer ikke på en stund - det står fortsatt "til behandling" og at forventet tidspunkt er 22 september.

Har noen vært i denne situasjonen før? Hvis jeg får et krav, hvor mange dager har jeg på å betale? Slike firma er vel ikke akkurat kjent for å være fleksible.. Hvis jeg får et stort krav, er det mulig å snakke med banken om en nedbetalingsplan/betale minstebeløp og gebyr? Har noen gjort dette før?

Jeg har sittet og søkt og sett at første rådet man får er å kontakte kreditor.

Anonymous poster hash: cda7a...46f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har du overhode ikke fulgt med.

Jeg har kreditt kort fra Skandiabanken. I vilkårene står det år forfallsdato er de. 25. hver måned. Min beløpsgrense er min. 400 kr. Du kan heller ikke sette penger direkte inn på kreditt kontoen. Jeg får mail hver måned. Jeg har satt opp en egen konto i Skandiabanken hvor beløpet automatisk blir trukket fra. Det eneste jeg trenger å gjøre er at min.summen står på riktig konto. Dersom det ikke står nok penger der så får jeg kjapt en epost om dette. Her har driti på draget og må bare ta konsekvensen.

Anonymous poster hash: 8b266...2e6

• Liker 2
Skrevet

Selv om du melder flytting til folkeregisteret, så må du allikevel gi beskjed til alle du får post fra om den nye adressen din. Det er ikke slik at de får automatisk beskjed fra folkeregistert om at du har flyttet. Har du bestilt automatisk ettersending av post til din nye adresse? Hvis ikke så kommer posten til din gamle adresse,

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor i utlandet (studerer) og meldte flytting hit rundt mars/april i år. Det var nødvendig for å få absolutt all posten og min tidligere postadresse var min søsters leilighet (der hun har leietakere til og fra).

Jeg har et kredittkort fra Skandia som jeg har klart å være rotete med. Jeg trodde i utgangspunktet at jeg fikk regning som jeg skulle betale på minstebeløp/prosent (i posten eller på mail), men det blir trukket fra brukskonto hver mnd. Jeg skulle egentlig ha fått varsel på mail hver gang, men det har jeg ikke. Jeg sjekket nettbankens "meldinger" men Skandia har ikke skrevet noe til meg der. Det er selvsagt min feil at jeg likevel ikke har fulgt med.

Kontoen er ikke min hovedkonto så jeg får ikke penger inn der, dvs jeg må bare huske å overføre. Jeg gjorde en betaling i juni men glemte det helt i sommer.

Fikk beskjed av min mor at det var endel brev til meg hjemme, noe som det også stod kemner på. Jeg har bedt henne legge alt i en stor konvolutt og sende til meg (vil ikke at hun skal åpne). Jeg vet ikke hvorfor dette er blitt sendt til den gamle adressen når jeg har folkeregistrert adresse her.

Jeg vil også kontakte inkassofirmaet og få svar så raskt som mulig.

Jeg har ikke opplevd dette før og har helt vondt i magen og er søvnløs. Hadde varsel kommet hit kunne jeg jo betalt det, så det hele er unødvendig.

Jeg er også nervøs for at jeg ikke bare får gebyr, men må betale alt utestående i sin helhet (jeg kan betale minstebeløp med gebyrer men ikke alt utestående). Jeg fikk sparken fra jobben jeg hadde, hadde mange uventete utgifter og er akkurat nå i en dårlig finansiell situasjon. Studielånet mitt kommer ikke på en stund - det står fortsatt "til behandling" og at forventet tidspunkt er 22 september.

Har noen vært i denne situasjonen før? Hvis jeg får et krav, hvor mange dager har jeg på å betale? Slike firma er vel ikke akkurat kjent for å være fleksible.. Hvis jeg får et stort krav, er det mulig å snakke med banken om en nedbetalingsplan/betale minstebeløp og gebyr? Har noen gjort dette før?

Jeg har sittet og søkt og sett at første rådet man får er å kontakte kreditor.

Det beste er å kontakte kreditor og få oversikt ja. Det kan hende at de fortsatt godtar en nedbetalingsavtale.

Skrevet

Jeg har kreditt kort fra Skandiabanken. I vilkårene står det år forfallsdato er de. 25. hver måned. Min beløpsgrense er min. 400 kr. Du kan heller ikke sette penger direkte inn på kreditt kontoen. Jeg får mail hver måned. Jeg har satt opp en egen konto i Skandiabanken hvor beløpet automatisk blir trukket fra. Det eneste jeg trenger å gjøre er at min.summen står på riktig konto. Dersom det ikke står nok penger der så får jeg kjapt en epost om dette. Her har driti på draget og må bare ta konsekvensen.

Jeg skylder ikke på noe andre, jeg sa i innlegget at jeg har rotet og ikke fulgt med nok (dog jeg har ikke fått mail hver måned). Jeg skulle ha beregnet ut minimumsbeløp og sørget for at det stod tilgjengelig på konto det trekkes fra.

Selvsagt må jeg ta konsekvensene, det er jo ikke noe annet alternativ. Jeg bare lurer på om det i hele tatt er mulig å ordne en betalingsplan dersom alt blir krevet tilbake i en sum. Vil helst ha tilbakemeldinger på løsninger og erfaringer, jeg trenger ikke repetert at jeg har vært dum.

Skrevet

Javel, så får du inkasso. Du betaler den ned og betalingsanmerkningen slettes.

NO BIG DEAL.

Anonymous poster hash: dc51a...f6e
  • Liker 4
Skrevet

Så bra for deg, da. Men det er kanskje litt unødvendig å svare på den måten? TS har jo ikke fått mail fra banken, så kanskje de har gjort en feil? Det eneste jeg kan råde deg til, TS, er å kontakte banken. Slike ting pleier å la seg ordne så lenge du viser samarbeidsvilje.

• Liker 2
Skrevet

NO BIG DEAL.

Man får ikke betalingsanmerkning av et inkassovarsel. Det får man først når man ikke har betalt etter å ha fått flere runder med inkasso det.

Anonymous poster hash: ec3c8...6a2

• Liker 1
Skrevet

Man får ikke betalingsanmerkning av et inkassovarsel. Det får man først når man ikke har betalt etter å ha fått flere runder med inkasso det.

Anonymous poster hash: ec3c8...6a2

Jepp, men slik TS beskriver det får hun ikke betalt tilstrekkelig til å unngå inkasso. :) Les innlegget hennes.

Skrevet

De fleste inkassoselskaper godtar betalingsplaner. Det er bare å ta kontakt med dem og høre, når du får lest gjennom brevene dine.

Det er ingenting å bekymre seg over, så lenge du gjør opp for deg.

:)

• Liker 1
Skrevet

NO BIG DEAL.

Det er "betale det ned" som er spørsmålet. Jeg vet ikke om det er mulig eller om jeg får beskjed om at "vi skal ha ALT innen 14 dager".

• Liker 1
Skrevet

Det er "betale det ned" som er spørsmålet. Jeg vet ikke om det er mulig eller om jeg får beskjed om at "vi skal ha ALT innen 14 dager".

Forklarer du at du får et stort studielån i september, studerer du i England er det vel en 100 000, var jeg i alle det jeg fikk da jeg bodde i England, så tror jeg det går skal gå bra. Du må selvsagt betale ekstra renter pga enda en måned med kredittkort regning da.

Anonymous poster hash: afc71...1fb

Skrevet

Nettopp det jeg skriver, er det så ille at det går til inkasso så får du en betalingsanmerkning (i verste fall, som sagt). Den forsvinner når du har betalt ned.

Skrevet

Man får ikke betalinsanmerkning ved at noe går til inkasso.

Skrevet

Man får ikke betalinsanmerkning ved at noe går til inkasso.

Trykket send før jeg var ferdig. Hvis du misligholder inkassogjelden, altså når det for eksempel går så lang at namsmannen trekkes inn, da får du betalingsanmerkning. Det skal altså en del til før det går så langt.

TS, du må kontakte inkassobyrået for forhandling.

Skrevet

Forklarer du at du får et stort studielån i september, studerer du i England er det vel en 100 000, var jeg i alle det jeg fikk da jeg bodde i England, så tror jeg det går skal gå bra. Du må selvsagt betale ekstra renter pga enda en måned med kredittkort regning da.

Anonymous poster hash: afc71...1fb

Jeg får til skolepenger, og studielån ellers er 45,000,- (får per halvår). Dog jeg er litt nervøs for hvordan det blir i år - måtte ta opp noen fag, fikk for mye utbetalt ett semester og de har satt opp lang behandlingstid. Så jeg håper jeg får fullt studielån.

Skrevet

Selv om du melder flytting til folkeregisteret, så må du allikevel gi beskjed til alle du får post fra om den nye adressen din. Det er ikke slik at de får automatisk beskjed fra folkeregistert om at du har flyttet. Har du bestilt automatisk ettersending av post til din nye adresse? Hvis ikke så kommer posten til din gamle adresse,

Det er jeg klar over.

Jeg har hatt postadresse i England i over et år og informerte alle jeg får brev fra om dette. Likevel merket jeg at noen ting kom til min folkeregistrerte adresse. Derfor endret jeg denne til min engelske rundt April i år.

Jeg husket at hos Skandiabanken fikk jeg ikke lov til å endre til postadresse men at det stod at de "automatisk hentet min folkeregistrerte adresse". Det var først senere i sommer jeg gikk inn på Personopplysninger og fant "oppdater adresse" knappen - dvs at de har kun lagret min gamle folkeregistrerte adresse og jeg må oppdatere til nye. Så det er antakeligvis slik at noe som ble sendt ut i juni (hentet posten hjemme sist da) men før juli ble sendt til min adresse i Oslo siden Inkassofirma fikk adresse fra Skandia.

Det kan jo ikke være altfor gammelt siden jeg var hjemom i våres... Men man får vel bare 14 dager på en varsel før det går til inkasso...

Skrevet

Trykket send før jeg var ferdig. Hvis du misligholder inkassogjelden, altså når det for eksempel går så lang at namsmannen trekkes inn, da får du betalingsanmerkning. Det skal altså en del til før det går så langt.

TS, du må kontakte inkassobyrået for forhandling.

Jeg fikk posten idag. En bunke brev - kjempefrustrerende at jeg ikke har hatt tilgang til dette før.

Hadde jeg fått inkassovarsel til min adresse hadde jeg selvsagt betalt disse og totalbeløpet hadde ikke blitt krevet inn.

Jeg skrev en lengre mail til Lindorff der jeg forklarte situasjonen. Jeg sa at jeg ville hatt muligheten til å betale enkeltbeløp med gebyr, men ikke totalen på en gang. Jeg sa også at jeg får studielån i slutten av september som jeg kan legge mot dette (har en inntekt som kan dekke husleie så jeg bruke studielån).

Uansett så vet jeg jo at summen må betales ned, men jeg kan kun gjøre det over tid.

Jeg er veldig nervøs akkurat nå, har ikke vært i denne situasjonen og vil ikke få betalingsanmerkningen (den muligheten er reell siden brevene har ligget der en stund).

Det står i inkassobrevet at jeg kan ta kontakt så vi "sammen kan finne en løsning". Det tilsier vel at en betalingsplan er mulig?

Hvis ikke, hva skjer? Må jeg tvangsselge leiligheten min eller i fengsel?

Håper Lindorff svarer så snart som mulig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Pust med magen trådstarter.

Lindorff er interessert i å finne en løsning så med mindre du har tenkt å betale et useriøst lavt beløp så ordner dette seg. Merk at det at Lindorff har saken ikke er det samme som at det er åpnet inkassosak.

Hva er grunnen til at du ikke har registrert din folkeregistrerte adresse der du faktisk bor?

Jeg anbefaler deg også at du gjør en avtale om at din mor ettersender post minst en gang pr måned slik at du unngår flere ubehagelige overraskelser.

Skrevet

Pust med magen trådstarter.

Lindorff er interessert i å finne en løsning så med mindre du har tenkt å betale et useriøst lavt beløp så ordner dette seg. Merk at det at Lindorff har saken ikke er det samme som at det er åpnet inkassosak.

Hva er grunnen til at du ikke har registrert din folkeregistrerte adresse der du faktisk bor?

Jeg anbefaler deg også at du gjør en avtale om at din mor ettersender post minst en gang pr måned slik at du unngår flere ubehagelige overraskelser.

Det er åpnet inkasso, for det står det og ikke "varsel". Jeg vet ikke om det har gått til namnsmannen men håper å unngå det når jeg tar kontakt nå. Jeg tror dette er siste varsel før det går til namsmannen. Jeg håper at de ser hva situasjonen er og at grunnen til at jeg ikke har tatt kontakt er at jeg ikke har fått posten før nå.

Jeg har folkeregistrert adresse der jeg bor, og har hatt det siden mars. Som jeg skrev over, står det at Skandiabanken "automatisk henter inn folkeregistrert adresse" og jeg glemte at man i tillegg må oppdatere og be dem hente inn den siste fra registeret.

Brevene jeg har fått tilsendt er fra Skandia og Tele2 - Skandia er forhåpentligvis endret så det er bare Tele2 jeg må påminne om at jeg har ny adresse (selv om jeg har gjort det før...)

Leiligheten hjemme pleide jeg å eie sammen med søster. Det var en leieboer der som jeg ba si ifra om det kom post til meg. Jeg sa også det samme til min søster, som har bodd der de siste 2 mnd. Hverken hun eller leietaker har gjort det og da mamma kom lå det en bunke der. Ikke at jeg skal stole på andre, søsteren min er uorganisert.

Uansett, interessert i om noen andre har vært i samme situasjon og hva slags betalingsplan de evt. fikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...