AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #1 Skrevet 16. august 2013 Jeg har sett en andelsleilighet som er interessant. Vil helst ha selveier, men det ser vanskelig ut. Men jeg har et spørsmål: Hvis man tar denne annonsen som et eksempel: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=43403937 Si at den går for 2,1 millioner, og at jeg for eksempelets skyld må låne 2 millioner. Hvis jeg hadde kjøpt selveier måtte jeg f.eks. betalt 10.000 kroner i avdrag hver måned. Men dersom jeg kjøper andelsleil. må jeg da betale 10.000 kroner pluss felleskostnader hver måned, sånn at jeg må ut med 13.218 hver måned? Anonymous poster hash: 777d0...359
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 Jeg har sett en andelsleilighet som er interessant. Vil helst ha selveier, men det ser vanskelig ut. Men jeg har et spørsmål: Hvis man tar denne annonsen som et eksempel: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=43403937 Si at den går for 2,1 millioner, og at jeg for eksempelets skyld må låne 2 millioner. Hvis jeg hadde kjøpt selveier måtte jeg f.eks. betalt 10.000 kroner i avdrag hver måned. Men dersom jeg kjøper andelsleil. må jeg da betale 10.000 kroner pluss felleskostnader hver måned, sånn at jeg må ut med 13.218 hver måned? Anonymous poster hash: 777d0...359 Helt riktig. Men også selveigerleiligheter har fellesutgifter til: kommunale avgifter, utvendig vedlikehold, brøyting/strøing, trappevask ++ Desuten slipper du ved andelsleilighet unna dokumentavgift. Det er temmelig mange tusenlapper om du bare regner på det, så du kan nok betale fellesutgiften i 1-2 år bare på denne sparte summen. Anonymous poster hash: ccf22...927 4
Noteknekk Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Jeg har sett en andelsleilighet som er interessant. Vil helst ha selveier, men det ser vanskelig ut. Men jeg har et spørsmål: Hvis man tar denne annonsen som et eksempel:http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=43403937 Si at den går for 2,1 millioner, og at jeg for eksempelets skyld må låne 2 millioner. Hvis jeg hadde kjøpt selveier måtte jeg f.eks. betalt 10.000 kroner i avdrag hver måned. Men dersom jeg kjøper andelsleil. må jeg da betale 10.000 kroner pluss felleskostnader hver måned, sånn at jeg må ut med 13.218 hver måned? Anonymous poster hash: 777d0...359 Hvis den koster 2 100 000 så får du ikke lån til 2 000 000, du må ha minst 15% i egenkapital så i dette tilfelle er makslånet på 1 785 000. Bare sånn til info :-)
helenaa Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Det er riktig at du må betjene både lån og fellesutgifter. Men det er vanlig med fellesutgifter både på selveier og andelsleiligheter, så det blir likt. Spørsmålet er mer hvor høye fellesutgiftene er, og det har ikke med selveier/andel å gjøre. Som det sies over her: Andelsleiligheter har den fordel at man ikke betaler dokumentavgift. Det er ganske mye å spare på det. Jeg vet ikke hvorfor du helst vil ha selveier, men med tanke på kostnader, vil gjerne andelsleiligheter komme best ut.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Takk for svar. Jeg må ikke nødvendigvis kjøpe leilighet, kan godt være enebolig eller rekkehus. Men da forstår jeg det med felleskostnadene, og hvordan det fungerer. (Tallene og annonsen jeg brukte var bare eksempler, jeg har 500 000 i EK og er klar over det med 15%) Hilsen TS Anonymous poster hash: 777d0...359
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå