kaffegjest Skrevet 16. august 2013 #1 Skrevet 16. august 2013 Kjenner flere som mener det var vanskeligere å få til ammingen etter KS. De hadde jo nok melk men de fikk ikke dreisen på det! Hvorfor egentlig-noen som har erfart eller vet litt om dette? Takknemlig for svar:-)
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 Ved en fødsel sender kroppen signaler til hjernen om hva som skjer (hormoner) og melkeproduksjonen settes i gang. Ved et KS oppfatter ikke kroppen at barnet er født på samme måte, det tar lenger tid før den "merker" at morkake, baby osv. er ute. Derfor kommer melkeproduksjonen senere i gang. Men når melkeproduksjonen først er i gang, er det ingen forskjell. Problemer kan likevel oppstå fordi man f.eks. gir flaske i påvente av melk, barnet blir utålmodig når råmelken ikke kommer og utvikler derfor ikke optimal sugeteknikk eller andre ting. Det største problemet er nok at man forventer ammeproblemer, og derfor blir det slik. Amming er et slit å få til for veldig mange, egentlig uavhengig av ks, men det er det er i grunnen alt for lite fokus på. Anonymous poster hash: e0e83...841
kaffegjest Skrevet 16. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2013 Ved en fødsel sender kroppen signaler til hjernen om hva som skjer (hormoner) og melkeproduksjonen settes i gang. Ved et KS oppfatter ikke kroppen at barnet er født på samme måte, det tar lenger tid før den "merker" at morkake, baby osv. er ute. Derfor kommer melkeproduksjonen senere i gang. Men når melkeproduksjonen først er i gang, er det ingen forskjell. Problemer kan likevel oppstå fordi man f.eks. gir flaske i påvente av melk, barnet blir utålmodig når råmelken ikke kommer og utvikler derfor ikke optimal sugeteknikk eller andre ting. Det største problemet er nok at man forventer ammeproblemer, og derfor blir det slik. Amming er et slit å få til for veldig mange, egentlig uavhengig av ks, men det er det er i grunnen alt for lite fokus på.Anonymous poster hash: e0e83...841 Takk for informativt svar! De jeg vet om som har tatt KS fikk raskt meøkeproduksjonen i gang men de klarte av grunner jeg ikke helt forstår ikke å holde fram! En av de nevnte at babyen ikke ville suge pupp men mye heller av flaske. Da pumpet hun mange ganger i døgnet, ble utslitt av alt renslighetsopplegget før det på'n igjen med ny mating - hun orket derfor amming i 1 måned! Hva kan gjøres annerledes ift amming for å få det bedre til?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Ikke la babyen få flaske før ammingen er etablert.Anonymous poster hash: 2b91b...16c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Det viktigste ifht. amming og KS er at jordmødre og barnepleiere på barsel er informerte om vanskelighetene og jobber forebyggende. Hvis f.eks. kvinnen du snakker om på ordentlig fikk melkeproduksjonen raskt i gang, var det jo ingen vits å gi barnet flaske i utgangspunktet (forutsatt at det ikke var andre årsaker). Når flaske blir introdusert før ammingen er godt etablert, vil mange oppleve problemer, rett og slett fordi det ER lettere å drikke av flaske enn å die av bryst. Dette er også helt uavhengig av KS. Anonymous poster hash: e0e83...841
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Kjenner flere som mener det var vanskeligere å få til ammingen etter KS. De hadde jo nok melk men de fikk ikke dreisen på det! Hvorfor egentlig-noen som har erfart eller vet litt om dette? Takknemlig for svar:-) Nei, de mener det ikke. Det er ikke en mening man kan ha, for det er faktisk det er fakta og fakta går over meninger. Som brukeren som svarte deg først skrev, det er en prosess som følge av vaginal fødsel som gjør at tingene settes ordentlig igang. Anonymous poster hash: c89a1...eb9
kaffegjest Skrevet 16. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2013 Ikke la babyen få flaske før ammingen er etablert.Anonymous poster hash: 2b91b...16c Mange må vel i en overgangsperiode gi MME i tillegg til MM inntil ammingen er etablert - for at barnet skal få i seg nok mat og det mulig det er dette som gir problemer? Er det ikke mulig å venne babyer som har fått litt flaske til pupp? Skaper ammeskjold problemer - eller hva?
kaffegjest Skrevet 16. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2013 Ikke la babyen få flaske før ammingen er etablert.Anonymous poster hash: 2b91b...16c Mange må vel i en overgangsperiode gi MME i tillegg til MM inntil ammingen er etablert - for at barnet skal få i seg nok mat og det mulig det er dette som gir problemer? Er det ikke mulig å venne babyer som har fått litt flaske til pupp? Skaper ammeskjold problemer - eller hva?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 Jeg slet veldig med amming etter KS. Barnet hadde problemer med å suge. Måtte få mye hjelp av personalet på barsel. Fordi jeg hadde ammet en gang før så ville jeg ikke gi meg. Gikk seg til i løpet av 14 dager og jeg ammet ti barnet var 9 mnd. Personlig så opplevde jeg ikke at jeg ikke hadde melk og var forberedt på å tilby pupp døgnet rundt. Hadde jeg vært førstegangsfødende så hadde jeg gitt opp.Anonymous poster hash: ad132...6df 1
Gjest Marmot Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 Mange må vel i en overgangsperiode gi MME i tillegg til MM inntil ammingen er etablert - for at barnet skal få i seg nok mat og det mulig det er dette som gir problemer? Nei, de færreste må det. Barnet er født med et lager slik at de tåler noen døgn uten mat. Dersom man må gi MME skal man gi fra kopp. Sønnen min fikk nutramigen fra kopp på barsel pga. lavt blodsukker da han ble født med KS. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Jeg slet veldig med amming etter KS. Barnet hadde problemer med å suge. Måtte få mye hjelp av personalet på barsel. Fordi jeg hadde ammet en gang før så ville jeg ikke gi meg. Gikk seg til i løpet av 14 dager og jeg ammet ti barnet var 9 mnd. Personlig så opplevde jeg ikke at jeg ikke hadde melk og var forberedt på å tilby pupp døgnet rundt. Hadde jeg vært førstegangsfødende så hadde jeg gitt opp.Anonymous poster hash: ad132...6df Flere som har fått hjelp på barsel fikk ikke hjelp hjemme. Hva med skjold, erfaring med det? Anonymous poster hash: 31e1c...60a
*Joyce* Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 For min del tok det lang tid før melken kom etter KS - nøyaktig en uke - og babyen gikk mye ned i vekt, rundt 14%. Hun ble koppmatet med MME på sykehuset og litt den første dagen hjemme, før melka kom. Da melka først kom slet jeg mye med sårhet (type blødende brystvorter), ifølge helsesøster var det trolig pga mye "tørrtrening", og hadde en del kjipe ammeseanser de første ukene. Men ved hjelp av å pumpe enkelte måltider for å gi brystvortene litt pause, mye lufting og smøring, å bite tenna sammen og føle meg trygg på at jeg hadde mer enn nok melk, så kom jeg meg gjennom den første måneden, og etter det gikk alt så meget bedre. Jeg ammet til jenta var 16 mnd. Etter vaginal fødsel kom melka etter halvannet døgn, jeg var mye mindre sår og følte generelt sett at det gikk mye lettere å amme. Men da hadde jeg jo også ammeerfaring, så direkte sammenlignbart er det muligens ikke.
Fantorangmamma Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Jeg har brukt ammeskjold begge gangene pga veldig harde pupper pga mye melk og innovervente brystvorter. Begge har lagt fint på seg, sluttet med skjold etter 3 mnd på begge to da fikk de det til uten. Litt styrete og alltid måtte ta de på, men det ble vanesak.
Daraya Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Jeg har hatt 2 ks og begge gangene var amming ingen problem. Melken kom litt senere med nr 2, tok rundt 4 dager. 1
Sunshower Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 (endret) Flere som har fått hjelp på barsel fikk ikke hjelp hjemme. Hva med skjold, erfaring med det? Anonymous poster hash: 31e1c...60a Edit: svaret kom ikke med gitt... Jeg brukte skjold den første tiden fordi baby ikke fikk tak. Ble oppfordret til å prøve det av de på barsel, og senere forsøke uten. Prøvde uten skjold da baby var litt under 2 uker, og plutselig var det ikke noe problem å få tak lenger. Endret 16. august 2013 av Sunshower
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå