Gå til innhold

Hvilke filmer og serier lar du barnet ditt se, og hvor ofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, jeg er bare veldig nysgjerrig på hvordan andre gjør det. Helt siden jeg begynte å tenke på å få barn har jeg vært veldig bestemt på at mine barn skal få vokse opp med alle de fantastiske filmene jeg elsket (elsker dem fremdeles). Du vet, disneyklassikerne. Snøhvit, Peter Pan, Skjønnheten og udyret, Løvenes konge, Herkules, osv. For ikke å glemme mummitrollet - selv om det ikke nødvendigvis tilhører disney.

Jeg har sett en del av dagens barneTV/filmer, og synes i grunn ikke så mye om det. Dora the explorer er en av de som til en viss grad kan godtas, men fantorangen? Herregud, jeg er 22 år og får mareritt av et barnetvprogram! Det er en del flotte filmer for barn nå også, men ingen av dem er så mye som i nærheten av å slå de gamle gode.

Så det jeg lurer på da, er hvilke filmer og serier lar du barnet ditt se? Hvor gammel er barnet ditt? Hvor ofte, og i hvilke tilfeller synes du det er greit å la barnet sitte inne og se film?

Og alle dere anonyme som anser dette som en fin mulighet til å hetse andre; Det er ingenting som sier at NOEN er en dårlig forelder om de lar barna sine se tv! Ingen kan være supermamma/pappa på heltid.

Anonymous poster hash: b322e...e66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min liker å se på:

"the hive" fra disney junior, han ser det somregel på youtube på engelsk

Postman pat... Også på engelsk så vi har kjøpt en dvd-pakke på ebay

MotorsTV. Veldig interessert i kjøretøy

Også div andre "filmer" på youtube. Han finner frem selv og det er somregel lastebiler, traktorer osv men en morgen som han lå i senga med ipaden så hørte jeg at han så på en russisk dokumentar og han fulgte nøye med :P

Han er 3år gammel og ser som han vil. Det resulterer ikke i at han glor på skjermen 24/7, han er ikke typen til å sitte rolig og glo på en skjerm

Skrevet

Jeg har ikke barn selv enda, men den gangen jeg får barn, tror jeg at jeg kommer til å droppe å sette på barnetv iallefall. det gjelder både nrksuper, og disse disneykanalene, med mindre barnetv bedrer seg noe enormt i løpet av det neste årene. Jeg synes barnetv SUGER nå i forhold til da jeg var liten.

Da var det jo for eksempel lillis butikk, mummitrollet, tom og jerry og masse slike ting. Så den gangen jeg får barn kommer jeg nok heller til å sette på disneyfilmer som snehvit, askepott, mikke mus, og mummitrollet, tom og jerry og alt det jeg elsket da jeg var liten :)

Anonymous poster hash: aff1b...e3a
  • Liker 2
Skrevet

Har ikke barn nå, men dersom jeg hadde hatt, skulle hadd jeg holdt han/henne langt vekke fra drømmehagen og lignende. Makan til dritt.. Hinkel pinkel og makka pakka, altså... Nei. Barnetv er helt elendig i dag, stakkars barn.. Jeg så at de hadde Thomas toget på en gang, jeg tenkte jaa så gøy, det vil jeg se. Og så var alt helt feil!! Sangen var ikke det samme engang. åhh. Jeg skal sørge for at ungen min får med seg alle de bra disney filmene, mummitrollet, de bra cartoon network programmene.

• Liker 2
Skrevet

Helt flott å være kritisk til både TV og serier, men ikke glem at det som vi elsket da vi var små, ikke nødvendigvis er det som er relevant for barn i dag. Min mor som jobber som skolebibliotekar, sier at det ikke finnes noen som er så konservative som foreldre ;) Nå snakker jeg ikke om disneyklassikere, men det er nok av de som mener at Knerten er den beste barneboka som er skrevet og at vi egentlig burde hatt Lekestue på barne-tv fremdeles. Og der tror jeg de er litt kjapt ute med å dømme moderne bøker og tv-programmer nord og ned, fordi det ikke er det samme som det de selv likte da de var små.

Jeg har selv gode minner fra Jul i Skomakergata, og ble overrasket over hvor lite den fenget både meg og barna sist den ble vist på tv. En gullegod serie, men rett og slett utdatert.

Når det er sagt, er det mye ræl på TV for barn. Bråkete, stygge animasjonsfigurer og dubbede serier med latter på boks.

Anonymous poster hash: c01f6...3a9
  • Liker 9
Skrevet

Har ikke barn nå, men dersom jeg hadde hatt, skulle hadd jeg holdt han/henne langt vekke fra drømmehagen og lignende. Makan til dritt.. Hinkel pinkel og makka pakka, altså... Nei. Barnetv er helt elendig i dag, stakkars barn.. Jeg så at de hadde Thomas toget på en gang, jeg tenkte jaa så gøy, det vil jeg se. Og så var alt helt feil!! Sangen var ikke det samme engang. åhh. Jeg skal sørge for at ungen min får med seg alle de bra disney filmene, mummitrollet, de bra cartoon network programmene.

Haha, den har jeg også vært borti. Lillesøstra til kjæresten skal alltid se på alle de nye barnetv-seriene. Og i perioder blir det litt for mye av det gode. Men så kom snurre sprett på, og jeg tenkte "HURRA!" men så har de faenmeg klart å ødelegge det også. Stemmene er annerledes, lydene er annerledes, etc.

AB over; Ja, såklart skal man ikke dømme dagens tv nedenom og ut, men du kan vel ikke motsi at det er mye møkk på tv i dag kontra hva det var før (var en del møkk da også, men på en annen måte).

• Liker 1
Skrevet

bump

Gjest Riskjeks
Skrevet

Selvsagt var barne-TV bedre da jeg var barn muligens fordi jeg nettopp var barn da...

Da jeg var barn hadde vi bare NRK hjemme, så vi så jo alt som gikk der. Man blir jo mindre kritisk når man bare har ett valg... Godt mulig vi ville ha syntes det var kjedelig om vi fikk så mange alternativer som dagens barn får.

Men ja, det er mye dritt. Spesielt det som er laget for litt større barn - sånne dubbede "morsomme" serier med elendig humor. For de aller minste er det også mye tull, som Drømmehagen. Jeg hater også overpedagogiske program som f.eks Dora explorer. Masse tull som rett og slett undervurderer barn. Jeg hatet slikt da jeg var liten også - husker jeg tenkte at "tror de vi er så dumme?". Barna blir oppfordret til å hoppe opp og ned eller gjenta dumme fraser for at det skal skje noe "spennende". For noe tull. Vi har heldigvis ikke noen betalingskanaler for barn, så barna ser bare NRK super, og det holder i massevis. Slipper all reklamen gjør vi også...

Når det gjelder filmer, ser barna diverse Disney/Pixar-filmer. Biler har vært den store favoritten her lenge, sammen med Madagaskar-filmene.

Skrevet

Grunnen til at Jul i skomakergata blir for kjedelig er at de ikke er vant med slik Tv, De er vant med brøletv og ahhd tv som jeg kaller det. DisneyXD og andre kanaler, de bare hyler når de skal snakke. Phineas and Phearb f.eks; hyling, hyling og atter hyling. Hadde de bare sett rolige filmer ala postman pat fra vår tid, så hadde de likt skomakergata. De hadde satt pris på en gammel mann snakke med deg, for det er ganske koselig at han snakket direkte til barnet gjennom tv ruta. Har barn ro i ræva og hører etter så blir det ikke kjedelig. Føler barn i dag ikke kan ha det koslelig, for de skal bare se på tv med lyn, hyl, skrik og skrål. De er ødelagt av skrikefilmer.

Anonymous poster hash: 7f4a1...543
  • Liker 1
Skrevet

Større barn vet jeg ikke helt ennå. Men har en 2-åring som elsker Big Bug Band fra BabyTV, og det er fine små program som varer bare par minutter. Er et band med insekter som spiller sanger fra forskjellige sjangere. Høres kanskje litt rart ut, men er koselig og musikk som er ok å høre på for voksne også. :) Tror de har brukt ordentlige musikere.

Vi hadde BabyTV som prøvekanal bare, så nå ser vi filmene på youtube :)

Anonymous poster hash: ed8b9...c58
Skrevet (endret)

Barna våre er 9-13 år, men når de var mindre så fulgte de litt med på barne-tv. De likte å se på "Tom og Jerry" og kunne se episodene med dem om og om igjen. I en periode likte minstemann "Drømmehagen" også.

Nå for tiden så går det i Disney Channel, Nickelodeon, Disney XD, Nrk Super og Cartoon Network. De ser på serier som "Spiderman", "Big time rush", "Pretty litlle liars", "Under the dome", "vampire diaries" og noen andre serier som går på disse kanalene. De har sett de fleste filmene fra Disney og datteren vår likte animasjonsfilmene med Barbie når hun var yngre.

Men de fikk aldri helt sansen for barne-tv, sånn som jeg hadde når jeg var liten jente. Jeg husker fremdeles de fleste programmene som gikk på barne-tv og programmene med Trond Viggo Torgersen og særlig "Brødrene Dahl". Akk ja, barne-tv var litt bedre før gitt....

Barna våre styrer tv-tiden og hvor mye de vil se selv. Hvis vi uansett synes det blir for mye tv, så sier vi i fra.

Endret av Kittykat
Skrevet

Jeg syntes også barnetv var bedre når jeg var barn og tenkte at dette rælet skal ikke mine barn se på. Men de er fornøyde, så da får det bare være. Har prøvd å vise dem hva som var barnetv når jeg var liten og det falt ikke så mye i smak, det de likte mest var Fraglene.

Jul i Skomakergata gadde de å se i to minutter. Det skjer jo ikke noe i forhold til hva de er vant til. Julekongen likte de veldig godt.

Jeg synes ikke all barnetv i dag er håpløst, men mye er. Mye er ganske så skummelt også.

Anonymous poster hash: c6482...50b
Gjest Riskjeks
Skrevet

For øyeblikket: Brannmann Sam

Mine unger hadde en heftig brannmann Sam-periode, og en likeledes postmann Pat-periode. Jeg kjøper helt versjonene med dokkefilm (altså de gamle), ikke de animerte, der det er en masse nye personer, brannstasjonen er mer fancy og fru Goggins er byttet ut med en stor postsentral! :overrasket:

:ler: Ungene synes begge deler er gøy.

Ungene mine liker også Mummitrollet, og jeg må innrømme at jeg ser på sammen med dem om Mummi er på TV :sjenert: Men rart å se hvor dårlig bildekvaliteten er ift dagens tegnefilmer!

Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Mine unger hadde en heftig brannmann Sam-periode, og en likeledes postmann Pat-peripode. Jeg kjøper helt versjonene med dokkefilm (altså de gamle), ikke de animerte, der det er en masse nye personer, brannstasjonen er mer fancy og fru Goggins er byttet ut med en stor postsentral! :overrasket:

:ler: Ungene synes begge deler er gøy.

Ungene mine liker også Mummitrollet, og jeg må innrømme at jeg ser på sammen med dem om Mummi er på TV :sjenert: Men rart å se hvor dårlig bildekvaliteten er ift dagens tegnefilmer!

Vi er inne i en heftig Brannmann Sam periode for 3 året på rad (med små avbrekk av Postmann Pat, Thomas toget, Byggmester Bob og Kaptein Sabeltann). Jeg har kjøpt litt diverse Brannmann Sam. Du ser ikke hva som er hva, men jeg har ikke kjøpt noen av de som går på tv om dagen. Mandy var ny for meg (vet ikke om det er hukommelsen eller om hun er ny). Takk og lov, sier jeg. De selger dem ennå! De gamle altså.

Fru Goggings - de kan jo ikke bytte ut henne! Skjønner ikke hvorfor de må gjøre om på alle bra ting. Jeg har hørt han har fått seg helikopter...

Det som er helt nei her i huset er: Drømmehagen!

Endret av Poirot
Gjest Riskjeks
Skrevet

Vi er inne i en heftig Brannmann Sam periode for 3 året på rad (med små avbrekk av Postmann Pat, Thomas toget, Byggmester Bob og Kaptein Sabeltann). Jeg har kjøpt litt diverse Brannmann Sam. Du ser ikke hva som er hva, men jeg har ikke kjøpt noen av de som går på tv om dagen. Mandy var ny for meg (vet ikke om det er hukommelsen eller om hun er ny). Takk og lov, sier jeg. De selger dem ennå!

Fru Goggings - de kan jo ikke bytte ut henne! Skjønner ikke hvorfor de må gjøre om på alle bra ting. Jeg har hørt han har fått seg helikopter...

Det som er helt nei her i huset er: Drømmehagen!

Jeg vet!!! Postmann Pat har både helikopter og motorsykkel... Og som nevnt en stor postsentral. Ikke som i gode gamle dager :P Heldigvis selger de fortsatt noen av de gamle episodene med fru Goggins! Og dokkefilmer av Brannmann Sam. De animerte er IKKE det samme! (iflg meg da, ungene bryr seg ikke :P )

Skrevet (endret)

Hos oss ser ikke ungene TV bortsett fra når det regner og stormer ute:) Og da får de se Jake and the neverland pirates og Mickey mouse clubhouse på Netflix (amerikansk versjon) :) De har fått sett The Simpsons en og annen gang:)

Er beinhard på at når det er fint vær så skal de ut å leke :) De har godt av å være ute å leke

Så mine barn er slanke og sterke:) De er de som kommer først frem til målet når vi går fjelltur eller annen tur:)

Endret av Anciol
  • Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Her går det i Brannmann Sam, Byggmester Bob, Handy Manny, Mikke Mus og Biler.

Har egentlig prøvd å holde han borte fra Drømmehagen, Baby Jack osv... Det virker enda mer hjernedødt enn det han ser på innimellom.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Hos oss ser ikke ungene TV bortsett fra når det regner og stormer ute:) Og da får de se Jake and the neverland pirates og Mickey mouse clubhouse på Netflix (amerikansk versjon) :) De har fått sett The Simpsons en og annen gang:)

Er beinhard på at når det er fint vær så skal de ut å leke :) De har godt av å være ute å leke

Så mine barn er slanke og sterke:) De er de som kommer først frem til målet når vi går fjelltur eller annen tur:)

Ah, tråder om TV inneholder ALLTID en mor som skryter av hvor lite barna ser på TV, og hvor mye de er ute i "skog og mark". Rart det ikke kom før ;)

Slapp av, selv om ungene ser på TV, betyr det ikke at de gjør det hele dagen, skjønner du. Tråden handler om HVA barna ser på TV, ikke hvor mye de er på TV.

• Liker 11
Gjest Lonely September
Skrevet

Her går det i bones,prettty little liars, gossip girl o.l

De startet vell når de var rundt ni-tiårsalderen

De er 11 og 14 nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...