Gå til innhold

Bruker linser. MÅ jeg ta synstest?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har gått hos Specsavers i flere år nå, og hvert eneste år blir jeg kalt inn til linsekontroll. I år har jeg avbestilt denne timen fordi jeg rett og slett ikke har råd. Da blir jeg fortalt at jeg er nødt til å bestille ny time der så snart så mulig for linsekontroll. Men, MÅ jeg virkelig det? Hvorfor MÅ jeg det? Jeg kjenner da mange andre som bruker linser og som aldri går til linsekontroll..
Er dette noe de bare sier på Specsavers for å få kundene til å komme?
Noen som vet? :)

Edit: Ser nå at jeg skrev synstest i overskriften. Det var naturligvis feil, lett å blande! :)

Endret av Amananas
Skrevet

Jeg er sjelden til kontroll, men vet jeg burde. Ikke for å sjekke styrken men hvordan øynene har det helsemessig. Det er tross alt synet det er snakk om, og det er jo kjipt om det denne ene gangen skulle være noe galt. De gjør ikke dette for å dra kunder. ;)

Skrevet

Ja det bør du, minimum annenhvert år, for å sjekke at synet ditt ikke endrer seg så mye at du må ha ny styrke (dette skjer uten at du merker det selv) og for å sjekke at linsebruken din ikke skader øyet. (Noe som kan føre til dårligere syn, diverse infeksjoner og plager og at du aldri kan bruke linser mer.)

Anonymous poster hash: 52c7d...3d5
  • Liker 1
Skrevet

Ok, takk for svar! Da er det mulig jeg bestiller meg en test når jeg får penger.. :)

Skrevet

Nei, det trenger du ikke! Bare å kjøpe linser på nettet, og droppe kontroll, det sparer du mye på.

Har ikke vært til linsekontroll på over 10 år. Men kjøpte nye briller for et par år siden, måtte da ta synstest, og synet hadde ikke forverret seg i det hele tatt siden ved forrige synsundersøkelse dødslang tid i forveien.

Anonymous poster hash: 705eb...aae
  • Liker 1
Skrevet

Optikeren sjekker ikke bare synet ditt, men også øyehelsen din og den er ikke noe å tulle med. Mye linsebruk kan slite på øyet og blir det for mye slitasje er det ikke mulig å rette opp i det. I beste fall er det bare å slutte med linser for en stund, i verste fall kan du ikke bruke linser igjen. I tillegg sjekker de om linsen fortsatt passer øyet ditt. Synet endrer seg og linsebehovet endrer seg med synet, og de linsene du passet helt fint for to-tre år siden kan være feil for det øyet ditt behøver i dag.

Anonymous poster hash: 5b1aa...203
  • Liker 4
Skrevet

Vil absolutt anbefale kontroll. Både for synstest og for å sjekke øyet generelt. På specsavers tar de både bilde av øyet + trykktest, noe som er viktig for å se hvordan ting står til. Så ja, viktig-viktig. :) Om noen andre optikere kjører kampanje på synstest/undersøkelse så kan du ta det der, for å så ta med resultatet til spesavers. :)

• Liker 1
Gjest Allergikeren
Skrevet

Tja, MÅ vel ikke, men det er lurt. Sist jeg var til kontroll, måtte jeg nesten doble styrken siden to år tidligere. Ikke rart jeg så bedre med briller OG linser, enn bare en av delene.

Skrevet

Det er lurt å få sjekket både synet og øyet regelmessig. En gang i året er jo en fin regel, men må innrømme at jeg ikke alltid gjennomfører det så ofte selv.

Sist jeg var til kontroll så fikk jeg beskjed om at jeg burde ha sjekk hver 6mnd fordi jeg bruker døgnlinser og skjeldent går uten. Da var jeg hos optiker i forbindelse med at jeg fikk intense smerter på det ene øyet og det viste seg at jeg hadde fått en rift på øyet.

Hvis du ikke har råd akkurat nå så utsett den, men ikke dropp kontrollene helt, det kan du komme til å angre på. Det er veldig viktig å ta vare på øynene

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg er til kontroll årlig, og den syns jeg er viktig. Når jeg flyttet til en ny by tålte jeg ikke linsene så godt, og måtte justere.

Tror ikke det er krise om du venter et par måneder over tiden, men du burde ta sjekken :)

Gjest sophia21
Skrevet

Jeg går til kontroll minst en gang i året. Synet mitt endrer seg hele tiden, så må stadig ha ny styrke. Du kan få mange plager ved feil linsestyrke, spesielt mysing og hodepine er noe av det første jeg merker. Som andre sier er det også lurt å sjekke øyehelsen, det er ikke hver gang jeg tar like grundig sjekk, men iblant er lurt. Spesielt hvis du bruker linser mye foran pc, sovner med de etc. Har opplevd at jeg måtte ta pause fra linsene en stund, jeg hadde fått noen hovne kjertler under øyelokket, det var veldig lite behagelig. Ikke kunne jeg bruke sminke heller da. Så, better safe than sorry! Bruker døgnlinser som man egentlig skal kunne sove med, jeg gjorde det før men øynene tåler det ikke lenger. Bruker likevel fortsatt disse linsene, fordi de er de som puster mest og dermed mest behagelig. Da jeg var ny linsebruker hendte det til og med at jeg sov med vanlige linser. Det var ikke noe problem da, men virker som øyet tåler stadig mindre etter flere års linsebruk. Passer man ikke litt på risikerer man at man aldri kan bruke linser igjen.

Skrevet

Det er ikke bra å bruke linser hver dag.

Jeg hadde en alvorlig infeksjon for tre år siden. Siden dengang har jeg brukt linser max noen få timer om dagen, hvis hele dagen kun tre dager i strekk. Har ingen problemer mer med tørrhet, irritasjon. Linsene mine kjøper jeg i utlandet i vanlig butikk.

Det er viktigere med vettig linsebruk enn hyppige kontroller.

Anonymous poster hash: f5177...0a4
  • Liker 1
Skrevet

For noen år siden så droppet jeg kontroller, fikk tilbud på kontroll en dag, så gikk inn for å få en sjekk.

Øynene min var så slitte at hvis jeg hadde fortsatt med linsebruken som jeg gjorde, så hadde jeg risikert å bli blind! Jeg fikk linse"nekt" for de neste 2 årene framover. Øynene mine er friskmeldte nå, men jeg bruker for det meste bare briller, også sparer jeg linser til dagene jeg pynter meg ekstra.

Ser du tar deg en kontroll når du får råd, det er bra!

Skrevet

Brilleland (og sikkert flere optikere) har noe de kaller "linseabonnement", da betaler du for linsene over avtalegiro/regning hver måned og du får også ubegrenset med gratis linsekontroller. Du for da linsene hjem i postkassen. Går også an å få bare halvparten hver måned hvis du ikke bruker det hver dag (betaler jo også mindre). Jeg har dette selv og det er utrolig smart! Slipper også å tenke på at man ikke har råd til linsekontroll! http://www.brilleland.no/Kontaktlinser/Linseabonnement/

Skrevet

Hadde fått noen hvite prikker på øynene sist jeg var på kontroll, pga for mye linsebruk. Kan være lurt å ta en sjekk en gang i året.

Anonymous poster hash: c5bdd...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...