Gå til innhold

Grønt skjær i nye lyspærer?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dere også det? Eter jeg har trykket på lysbryteren så går det 2 sekunder før lyset går på, og så tar det et sekund og to før det gir 100% lys, men så er det grønnskjær i lyset!

Jeg må kjøpe ny lyspære til badet nå... så ikke for meg å stå der å sminke meg i grønnskjær lys i de neste månedene.....

Noen som vet om alternativer, eller er det bare slik det er nå?

Anonymous poster hash: d21c5...d4e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med grønnskjær vet jeg ikke, men det er helt normalt at sparepærer bruker en stund før de er på full styrke. Egentlig er 2-3 sekunder altfor kort tid, la den stå på i et kvarter, først da er den på topp.

I et rom der det er viktig med godt lys, uten oppvarmingstid, bør du gå for vanlige lyspærer, evt sparepære basert på halogen. Eller vanlige spotpærer!

Skrevet

Gammel artikkel, men fortsatt relevant.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7273942

Sparepærer har jeg gått helt bort fra. Foretrekker LED, men går ikke det velger jeg halogen. Med LED må man være klar over at noen kan dimmes og andre ikke. Ofte settes det krav til dimmer og nesten alltid at belastningen er stor nok (dvs, gamle pærer krevde så stor effekt at det gikk bra, mens LED pærer er så effektive at en dimmer ikke alltid virker så godt på den)

Skrevet

Gammel artikkel, men fortsatt relevant.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7273942

Dette er pærer som er produsert i lavprisland utenfor Europa. Hos oss finnes det ikke kontroll- og godkjenningsordninger av den typen EU har, der kvalitetskravene er strenge.

Produkttester og straffetoll er noen av virkemidlene EU har. I Norge er det fritt fram.

:klo:

Jeg trodde kravene til CE-merking var de samme over hele Europa (EØS)? Så vidt jeg forstår er det opp til produsenten å gå god for produktet de selger, dette er nettopp grunnen til at f.eks Nemko ble satt ut i kulden i sin tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...