Gå til innhold

Gutt på 2 år våken i timesvis på natten.. .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har tips til meg, er dønn utslitt nå..

Har som sagt en gutt på 2 år. Han begynte med trass i mai(ble 2 i juni), samtidig som han sluttet med smokk. Det var noen helvetes uker med hyling, skriking, sparking i dør og vegger, og gråting ved legging etter smokkeslutten. Var før dette veldig grei å legge. Så ble det gradvis bedre, til han begynte i barnehagen på halv plass for 2 uker siden. .. Nå våkner han på natten og er våken i timesvis! Han kan ikke være alene på rommet under disse episodene, da han hyler så høyt og roper og sparker i døra at hele huset rister. Vi har en gutt til på 8 mnd som jo hopper i skrekk stakkar.. . Vi har prøvd: ligge i sengen med ham(han har stor seng), da bare tuller han. Prøvd å ligge på madrass ved siden, med samme resultat. Prøvd å bare gå inn å legge ham, resultat våkent hus.. . Prøvd å ta ham ned i mørklagt stue å bare sitte der stille, da kan man legge ham etter x antall timer.. . I natt prøvde vi å ta ham inn i vår seng etter mange mislykkede leggeforsøk, da sovnet han til slutt.

Han sover ikke på dagen etter smokkeslutten selv om jeg tror han trenger det da han er svært sur og trøtt på ettermiddagen.Har prøvd å legge ham på formiddagen med svært dårlig resultat.

Vi ønsker ikke å dille med ham eller la ham bestemme, men vi blir jo nødt da han vekker hele huset.

Har noen her gode tips eller trøst med at flere har det sånn og at det går over?

Vi blir jo snart helsprø her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at å først finne årsaken til problemene slik at man faktisk kan finne løsninger som fungerer. Oppførselen er jo et symptom og fikser man ikke årsaken er det vanskelig å endre noe. ;) Hvor mye av dette skyldes rett og slett modning og alder? (her hjelper kun tiden...) Er smokkeslutten hovedgrunnen? (er det verdt det å ta den nå hvis dette er resultatet?) Søskensjalusi? Stress over ny barnehage? Nattskrekk? (kan gi de nattopplevelsene dere har! Utrøstelig skriking, uro etc.)

Skrevet

Hvorfor sluttet han med smokk? Var det frivillig eller noe dere krevde? Jeg ville nok forsøkt å gi tilbake smokken, tror jeg.

Har dere mulighet til å øke plassen i barnehagen? Halv plass for en så liten er vanskelig å forholde seg til. Han blir ikke ordentlig trygg i barnehagen når han er der så sjelden og han kommer ikke ordentlig inn i det sosiale sammen med andre barn heller. Dersom du kan øke plassen ville jeg heller gitt ham noen timer i barnehage hver dag og hatt korte dager, enn masse fridager.

En annen ting er at han antagelig er overtrøtt dersom han burde sovet på dagen. Et symptom på overtrøtthet er at man våkner igjen før man er ferdig uthvilt. Kan dere forsøke å legge ham tidligere på kvelden en stund?

Og :hug:. Kanskje det er dilling han nettopp trenger nå.

• Liker 1
Skrevet

Tror rett og slett jeg også ville prøvd å gi smokken tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Har dere mulighet til å øke plassen i barnehagen? Halv plass for en så liten er vanskelig å forholde seg til. Han blir ikke ordentlig trygg i barnehagen når han er der så sjelden og han kommer ikke ordentlig inn i det sosiale sammen med andre barn heller.

Det kommer jo helt an på hva slags halv plass det er snakk om. Jeg hadde 50 eller 60 % til eldste og hun gikk hver dag, bare 10-14.30 eller noe sånt.

Skrevet

Jeg tror også han kan legges tidligere en stund framover, han har nok mange inntrykk å fordøye nå om dagen.

Anonymous poster hash: 1b196...f16

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva slags halv plass det er snakk om. Jeg hadde 50 eller 60 % til eldste og hun gikk hver dag, bare 10-14.30 eller noe sånt.

Ja, men sånne halvdagsplasser eksisterer vel ikke lenger? Mulig noen private barnehager har det ennå, men det er i så fall svært uvanlig.

• Liker 1
Skrevet

Ja, men sånne halvdagsplasser eksisterer vel ikke lenger? Mulig noen private barnehager har det ennå, men det er i så fall svært uvanlig.

Jeg vet ikke, jeg. Det er jo noen år siden. Var veldig genialt.

Skrevet

Ja, det er jeg enig i. Men nå er jo ressursene så presset at sånne plasser ikke finnes mer, annet enn noen steder i Oslo der de har forsøk (eller er det blitt permanent?) med gratis kjernetid, men da er det vel bare for store barn.

Skrevet (endret)

Hvorfor sluttet dere med smokk? Gutten min på snart to år bruker også smokk når han sover. Kommer ikke til å tenke på å ta bort smokken før om i alle fall ett år. Men nå er vi også strenge på at smokken hører til i senga/vogna. Han har aldri smokken når han er våken.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Skrevet

Han er hver dag i barnehagen,bare tidlig ferdig.

Han legges ca. halv syv-syv på kvelden og de nettene han sover, våkner han gjerne i femtiden.. .

Smokken brukte han kun på natt, men vi var leie av å gå inn ørten ganger pr natt for å finne en av dem til han.. . Han ville slutte selv, og har kun få ganger spurt etter den i etterkant.

Han har aldri vært sjalu på broren, alltid syntes det er stor stas. Det er jo bare 18mnd mellom dem, så han husker ikke at broren ikke har vært her bestandig.

Han stortrives i barnehagen, men hyler når han skal dit.. . Får ham nesten ikke med hjem siden han har det så gøy.

Vet ikke om dette er svar på alt, men det jeg kommer på i farta.

Skrevet (endret)

Hva tror du selv er årsaken til dette ?

Små barn har vanskelig for å uttrykke hva de er lei seg for.

Det var en tidlig smokkeslutt, synes jeg. Du skriver jo selv at det var et helvete å slutte med smokken.Prøv å gi ham smokken igjen. Det har virket utrolig beroligende å få bruke smokk for våre barn ! Jeg vil tro du klarer å gi ham den på natten for hans skyld. Det kommer fort år der du savner den gode lyden av sovende smårolling med jevn sutting på smokken sin : )

Endret av La Guapa
  • Liker 1
Skrevet

Er det verre å gå inn mange ganger hver natt, enn slik dere har det nå? Han er ganske liten, at han ikke direkte spør etter smokken betyr ikke at det ikke er det.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Marmot. Små barn greier nok ikke alltid å si hva som er problemet selv, så da må man prøve seg frem.. Innimellom må man rett og slett velge mellom flere "onder" og da bør man velge minste motstands vei, er min mening. ;)

• Liker 1
Skrevet

Fest smokken i smokkesnor og legg flere i sengen. Gutten er stor nok til å klare å finne smokken selv. Hvis han uansett ikke finner den, så er det vel uansett enklere at dere tar annenhver natt med å gå inn og gi smokken enn at alle i huset skal holdes våken av hyling hver natt?

Skrevet

Hvorfor gå i gjennom et helvete for å slutte med smokken istedenfor å bare gi han den til han selv er moden for å slutte?

Er noe med å velge sine kamper, og finne ut hvilke som er viktige eller ei.

Skrevet

Min jente på 2 år hadde aldri klart å uttrykke at hun vil slutte med smokk. De har jo ikke begrep for hva det vil si å slutte med noe. Jeg ville forsøkt smokken igjen.

Vi har forresten liggende 5-6 smokker i senga hennes så finner hun alltids en selv :)

Anonymous poster hash: 26248...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...