AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #1 Skrevet 16. august 2013 Juni 2012 ble det hastesnitt 3 uker før termin grunnet svangerskapsforgiftning. Nå er jeg gravid på nytt og termin er i januar en gang. Fastlegen min sa til meg at det nesten var helt utenkelig at det skulle bli noe annet enn KS denne gangen også da det er kort tid mellom svangerskapene. Jeg ble da innstilt på at det er det som kommer til å skje og slått meg til ro med denne tanken. Veldig blandet følelse ang dette da jeg i ettertid har innsett hvor dramatisk det faktisk var sist og hvor lang tid det tar før man er 100% bra igjen. Med førstemann gikk det jo greit men når man har en bitteliten og en på 18-19 mnd i tillegg så ser jeg for meg at KS ikke er optimalt. Så; Denne uken var jeg hos overlege på sykehuset for UL (15 uker) og han ble nærmest sjokkert når jeg nevnte at min lege hadde sagt det ville bli KS. Dette skjønte han ikke noe av og sa det beste er vanlig fødsel og at han ikke hadde noen grunn til å sette opp KS. Så lenge det ikke skjer noe underveis selvfølgelig. Jeg ble helt satt ut da jeg og hjernen min var innstilt på KS! Og veldig usikker... Det beste er selvfølgelig vanlig fødsel for barn og meg, ikke minst fordi da er jeg jo MYE raskere på bena! Men usikker når 2 leger sier to vidt forskjellige ting. Overlege på gyn. er jo spesialisten selvfølgelig så regner jo med han har rett men.. Spørsmålet er; Er det noen som har hatt KS på første og vanlig kort tid senere, hvordan opplevdes dette? Var det ekstra "utfordringer" under fødsel, som at det ble ekstra fulgt med på at det ikke ble ruptur i livmor osv? Anonymous poster hash: 9bd86...a31
Gjest Magdalene Skrevet 16. august 2013 #2 Skrevet 16. august 2013 Har ikke hatt det selv, men en overlege på gyn er ekspert på dette, mens en fastlege kan litt om alt. Vet hvem jeg hadde hørt på hvertfall. 1
up! Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Det er jo ikke så fryktelig kort tid mellom svangerskapene. Selvfølgelig stoler du ikke på fastlegen fremfor spesialisten. Fastlegens funksjon er å henvise til de som kan ting. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Ja jeg gjør jo også det men vil gjerne høre om andres erfaring ang dette for å slå meg enda mer til ro med dette. Selv om jeg er glad for å høre det overlegen sa og har en relativt god følelse med detAnonymous poster hash: 9bd86...a31
Silfen Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Det er mer enn nok tid mellom svangerskapene og så fremt alt ser fint ut, ville jeg nok gått for vaginal fødsel dersom det lå til rette for dette.
Redbull Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Jeg kjenner to som hadde ks med første, og måtte grine seg til ks med andre. De kjempa en hard kamp for å få ks andre gang. Så det er ikke en selvfølge at det blir ks med andre.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Nei og som jeg skriver; jeg er glad for at det ikke er en selvfølge med KS denne gangen også som legen sa. Jeg spør rett og slett etter om det er noen som har vært i samme situasjon som meg, ikke hva jeg bør velge ol. Jeg hører bare om dem med fødsel - KS, ikke ks- fødselAnonymous poster hash: 9bd86...a31
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Redbull; jeg leste posten din skikkelig nå og skjønte hva du skrev! Takk for svar på det jeg lurte på :-) Anonymous poster hash: 9bd86...a31
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 Jeg ville hørt på spesialisten. Det jeg vet, fra da jeg selv hadde KS, er at risikoen for nok et KS ved neste barn er større enn om man hadde vaginal fødsel første gang. Kusinen min hadde vaginal fødsel to år etter et KS, og det var ingen problemer, men det er sikkert veldig individuelt. (Jeg hadde flere år mellom mine, så min erfaring teller ikke her) Anonymous poster hash: b2568...2b6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 Ikke fullt så kort tid mellom mine, KS på første og vaginal fødsel på andre 28 mnd etterpå. Gikk finfint det Anonymous poster hash: babe3...e45
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Så godt å høre! Merker jeg ikke er spesielt giret på enda et KS, det er virkelig ikke en "enkel" løsning så er blitt veldig innstilt på fødsel. håper det ikke blir svangerskapsforgiftning og hellp denne gangen også slik at jeg kan ha en normal fødsel :-) Anonymous poster hash: 9bd86...a31 1
*Joyce* Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 (endret) Jeg hadde KS med første og fødte andre vaginalt. Jeg foretrekker uten tvil vaginal fødsel! Håper det blir det om vi får en til etterhvert. En mye bedre opplevelse på alle måter. Edit: Google "vbac" (vaginal birth after caesarean), det er den engelske termen for dette. Jeg fant mye nyttig og interessant informasjon om det. Endret 16. august 2013 av *Joyce*
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 En mye bedre opplevelse på alle måter. Edit: Google "vbac" (vaginal birth after caesarean), det er den engelske termen for dette. Jeg fant mye nyttig og interessant informasjon om det. Hvorfor mener du det?Anonymous poster hash: ca80d...42b
*Joyce* Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Hvorfor mener du det?Anonymous poster hash: ca80d...42b Hvorfor det var en bedre opplevelse? Fordi jeg følte meg mye mer i kontroll, jeg slapp det medisinske (venefloner, kateter etc) som jeg mislikte sterkt ifbm KS og fikk føde uten for mye "innblanding", jeg fikk være sammen med babyen min hele tiden etter fødsel heller enn å ligge på oppvåkningen, jeg hadde litt mer normal blodprosent og slapp blodoverføringer som jeg trengte etter KS, og jeg var i tilnærmet normal form i løpet av noen dager, i motsetning til etter KS, hvor jeg ikke fikk reist meg opp fra senga før på dag tre, og deretter brukte måneder på å få opp blodprosenten til normalt nivå, samtidig som jeg hadde vondt i såret i ukesvis, ikke kunne løfte og alle andre begrensninger en større operasjon fører med seg... Ammingen gikk atskillig greiere i starten med nummer to i og med at melken kom langt raskere etter vaginal fødsel enn etter KS, og vi slapp å være lenger på sykehuset pga at baby gikk for mye ned i vekt de første dagene. Jeg opplevde mestring og glede over å ha født, heller enn sjokk over at jeg kom inn med rier og endte med KS før jeg i det hele tatt fikk prøvd meg på vaginal fødsel. Jeg fikk ingen fødselsdepresjon i etterkant med nummer to, og følte raskt på morskjærlighet og tilknytning. Trenger jeg å fortsette? 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Hvorfor det var en bedre opplevelse? Fordi jeg følte meg mye mer i kontroll, jeg slapp det medisinske (venefloner, kateter etc) som jeg mislikte sterkt ifbm KS og fikk føde uten for mye "innblanding", jeg fikk være sammen med babyen min hele tiden etter fødsel heller enn å ligge på oppvåkningen, jeg hadde litt mer normal blodprosent og slapp blodoverføringer som jeg trengte etter KS, og jeg var i tilnærmet normal form i løpet av noen dager, i motsetning til etter KS, hvor jeg ikke fikk reist meg opp fra senga før på dag tre, og deretter brukte måneder på å få opp blodprosenten til normalt nivå, samtidig som jeg hadde vondt i såret i ukesvis, ikke kunne løfte og alle andre begrensninger en større operasjon fører med seg... Ammingen gikk atskillig greiere i starten med nummer to i og med at melken kom langt raskere etter vaginal fødsel enn etter KS, og vi slapp å være lenger på sykehuset pga at baby gikk for mye ned i vekt de første dagene. Jeg opplevde mestring og glede over å ha født, heller enn sjokk over at jeg kom inn med rier og endte med KS før jeg i det hele tatt fikk prøvd meg på vaginal fødsel. Jeg fikk ingen fødselsdepresjon i etterkant med nummer to, og følte raskt på morskjærlighet og tilknytning. Trenger jeg å fortsette? Vel, tror dette er subjektivt...vet pm flere med KS som mestret ammingen, følte kontroll osv. og morskjærlighet har jo ikke noe med hvordan babyen ble født - mange barn og KS ER PLANLAGTE og da er nok ikke kjærlighet noe problem ;-)Anonymous poster hash: ca80d...42b
*Joyce* Skrevet 16. august 2013 #16 Skrevet 16. august 2013 Vel, tror dette er subjektivt...vet pm flere med KS som mestret ammingen, følte kontroll osv. og morskjærlighet har jo ikke noe med hvordan babyen ble født - mange barn og KS ER PLANLAGTE og da er nok ikke kjærlighet noe problem ;-)Anonymous poster hash: ca80d...42b Klart det er subjektivt! Men min opplevelse var altså at vaginal fødsel var tusen ganger bedre enn KS. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #17 Skrevet 16. august 2013 Kjenner meg så godt igjen med Joyce sin beskrivelse av KS! Takk! Nå er jeg enda mer klar for vaginal fødsel :-) :-) mye du beskrev der som jeg har "glemt" Anonymous poster hash: 9bd86...a31
Smørblomst82 Skrevet 16. august 2013 #18 Skrevet 16. august 2013 Hadde hastesnitt med nr 1 og vaginal fødsel med nr 2. Er 18 mnd mellom mine:) Er kjempe glad for å få oppleve vanlig fødsel og ikke minst at formen er mye bedre slik at man kan ta seg av eldstemann:) Lykke til!
La Luna Skrevet 16. august 2013 #19 Skrevet 16. august 2013 Hadde hastesnitt med nr 1 ÿog vaginal fødsel med nr 2. Er 18 mnd mellom mine:) Er kjempe glad for å få oppleve vanlig fødsel og ikke minst at formen er mye bedre slik at man kan ta seg av eldstemann:) Lykke til! Nesten akkurat likt her, bare at det er 16 mnd mellom :-) Ingen ekstra overvåkning eller noe annet, ingen som sa noe om at det skulle være et problem. Synes han fastlegen din kan tenke seg litt om før han synser rundt.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2013 #20 Skrevet 17. august 2013 Ja det var det overlegen også sa La Luna.. Veldig glad for å se at jeg kan føde vaginalt! Det er en stor lettelse kjenner jegAnonymous poster hash: 9bd86...a31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå