Gå til innhold

Når leigeboeren har "eksotiske" kjæledyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slanger og reptiler er i utgangspunktet ulovlig å ha her i landet, men vedkommende kan ha dispensasjon. Ville vel undersøkt dette først.

Skilpadder kan man ha som husdyr hvis man har dispensasjon, ofte er det familier der barn er allergiske mot pelsdyr og fugler som ønsker dette.

I "reptilmiljøet" i Norge er det selvfølgelig uglesett å bruke kattunger som mat til slanger. Dessuten skal kattunger av flere grunner være lite egnet som slangemat. Man bruker heller ikke levende rotter og mus, de er døde og opptinte før de blir gitt som mat.

De syke menneskene som kan finne på noe sånt må sammenlignes med de som bruker pudler som "kamphundmat".

Jeg ville nok selv vært litt skeptisk til slangehold i utleieleiligheten vår, men har eierene lov å ha slanger driver de sansynligvis med et fornuftig dyrehold. Det finnes tusenvis av ulovlig holdte slanger og øgler i Norge, dette gjør at man har liten kontroll på dyreholdet og er negativt med tanke på dyrevelferd. Jeg synes man absolutt burde endret loven slik den er nå.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Utleier fra helvete fordi jeg ikke vil ha potensielt farlige og ulovlige slanger i MITT hjem? Og at jeg hadde sjekket dersom jeg hadde hatt mistanke om ulovligheter? Tidligere leietagere har hatt tilgang til mine biler(bruks og banebil),veranda og grill, terapibad, ha hund og katt osv osv så utleier fra helvete vil jeg ikke påstå. Har også gitt beskjed før kontrakt og i kontrakt at dersom jeg mistenker ulovligheter så krever jeg å få undersøke dette. Med eller uten politi- det er valgfritt. Alle har godtatt dette med stort smil og forståelse.

Det er da klart det hadde påvirket meg dersom jeg hadde visst det hadde vært kvelerslanger i mitt hus hvor mine små barn er! Trenger virkelig ikke søke hjelp fordi jeg føler det slik ovenfor mitt hjem og barn.

Og kom ikke her å si det ikke er farlig-jeg kjenner til 2 personer som HADDE kvelerslanger men kvittet seg med disse da han ene våknet opp med sin rundt halsen, han andre måtte ta den bort fra benet til babyen sin.

Ja hunder osv osv er også farlige men dem er lovlige.

Har en person disp på disse dyrene så er det en grunn til det og fint for han/hun. Det bryr jeg meg ikke noe om. Men altså avslag i mitt hjem.

Kveruler så mye dere vil, TS spurte om "jeg" ville leid ut til folk med slike dyr, jeg sier nei og grunnen til det.

Må legge til det at jeg hadde ikke stemt nei ang endring i regelverk, det må gjerne bli lovlig men det endrer ikke mitt syn for slanger i mitt hjem.

Skilpadder hvor eier har lov? Ja det er helt greit

Endret av Almond
  • Liker 3
Skrevet

Utleier fra helvete fordi jeg ikke vil ha potensielt farlige og ulovlige slanger i MITT hjem? Og at jeg hadde sjekket dersom jeg hadde hatt mistanke om ulovligheter? Tidligere leietagere har hatt tilgang til mine biler(bruks og banebil),veranda og grill, terapibad, ha hund og katt osv osv så utleier fra helvete vil jeg ikke påstå. Har også gitt beskjed før kontrakt og i kontrakt at dersom jeg mistenker ulovligheter så krever jeg å få undersøke dette. Med eller uten politi- det er valgfritt. Alle har godtatt dette med stort smil og forståelse.

Det er da klart det hadde påvirket meg dersom jeg hadde visst det hadde vært kvelerslanger i mitt hus hvor mine små barn er! Trenger virkelig ikke søke hjelp fordi jeg føler det slik ovenfor mitt hjem og barn.

Og kom ikke her å si det ikke er farlig-jeg kjenner til 2 personer som HADDE kvelerslanger men kvittet seg med disse da han ene våknet opp med sin rundt halsen, han andre måtte ta den bort fra benet til babyen sin.

Ja hunder osv osv er også farlige men dem er lovlige.

Har en person disp på disse dyrene så er det en grunn til det og fint for han/hun. Det bryr jeg meg ikke noe om. Men altså avslag i mitt hjem.

Kveruler så mye dere vil, TS spurte om "jeg" ville leid ut til folk med slike dyr, jeg sier nei og grunnen til det.

Må legge til det at jeg hadde ikke stemt nei ang endring i regelverk, det må gjerne bli lovlig men det endrer ikke mitt syn for slanger i mitt hjem.

Skilpadder hvor eier har lov? Ja det er helt greit

Som sagt, jeg tror de fleste har forståelse for at du ikke vil ha slanger i huset. Det er i seg selv et svært farlig dyr, som ikke kan trenes til å "oppføre seg pent"; de gjør som de vil. Det jeg reagerte på, var at du setter andre dyr, som taranteller og skorpioner i samme kategori. Disse dyrene ser ikke på mennesker som potensiell mat, og vil derfor ikke være noen trussel i utpreget grad. TS tok nemlig også opp disse dyrene som eksempler.

For meg hadde det vært uaktuelt å ha en leieboer som drev med ulovligheter, det inkluderer også ulovlig husdyrhold.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker hovedsaklig på slanger og giftige dyr. Dersom dem rømmer og et lite barn peller på dem kan dem bite/stikke for å forsvare seg.

Ser jeg burde utdypet (nevnt) dette

Skrevet

Jeg tenker hovedsaklig på slanger og giftige dyr. Dersom dem rømmer og et lite barn peller på dem kan dem bite/stikke for å forsvare seg.

Ja, da kan jeg følge tankegangen din bedre. =)

Selv ville jeg nok hatt en vurdering, der jeg også ville snakket med eier av dyret. Dersom eieren hadde dispensasjon for en stor boa, for eksempel, hadde jeg hatt noen tvil, men det kommer mye an på hvor bevisst eieren er på hvor farlig dyret er, og hvilke sikkerhetstiltak vedkommende tar for å slangesikre omgivelsene.

Men ulovlige dyr vil jeg ikke ha i hus. Uansett hvor ufarlige de er. Rett og slett fordi man vet at eierne av disse ofte vegrer seg for å ta dyret med til veterinær. Og evner de ikke å gi dyret god nok omsorg, vil jeg heller ikke legge til rette for dyrehold.

Skrevet

Er ikke her inne for å kverulere men synes det er en god ide å komme med fakta rundt dette, mye myter og rare meninger om sisse dyrene (og eierene av de).

Hovedgrunnen til at disse dyrene stort sett er forbudte å holde i Norge er at de er krevende å holde. Dette fordi de må bo i et terrarium under helt spesielle betingelser. De krever en viss fuktighet, en viss temperatur og tilrettelagd mat. De må også "temmes" og håndteres på en god måte.

De aller fleste reptiler er IKKE farlige/giftige. Noen av de vanligste slangene som blir holdt er kornsnok og melkesnok, disse er ikke giftige. Når det gjelder kveleslanger må de bli temmelig store for å være potensielt farlige for barn. Jeg vil vel si at det å ha en diger kveleslange gående løs i en leilighet er nesten det samme som å ha en geopard løs, altså ikke å anbefale. Gekkoer er ikke farlige, og skilpadder er ikke spesielt farlige.... ;)

Jeg forstår veldig godt at noen ikke ønsker at leieboerne skal ha slanger, taranteller eller små øgler, like godt som jeg forstår at noen ikke ønsker katter, hunder eller rotter. Men ubegrunnet redsel og frykt for en ufarlig tarantella i et glassbur eller en snok i et terrarium er vel ikke nødvendig?

• Liker 3
Skrevet

*SNIPPET BORT BILDER AV EN KATTUNGE SOM BLE SPIST AV EN STOR SLANGE*

Borte! :D

Anonymous poster hash: 79e9a...9ed

HVORFOR MÅTTE DU POSTE DE BILDENE HERREGUD HVA ER GALT MED DEG?!

• Liker 7
Skrevet

:klo:

Katt spiser fugl. Slange spiser katt. Slik er naturen. Hva er galt med deg?

Anonymous poster hash: 79e9a...9ed

• Liker 3
Skrevet

At du har barn, er ubetydelig, så sant ikke barna dine skal oppholde seg i terrariene (som man faktisk kan få låser til). At du synes de er ekle, er jo heller ikke av betydning, siden det ikke er du som skal ta deg av dem, eller omgås dem på noen måte. Og om det er dyr som er lovlige (taranteller og skorpioner), faller jo dét argumentet ut, også.

Og så sant det ikke er en veldig tung kvelerslange og utleieleiligheten din er i topp-etasjen. Da ville jeg vurdert å flytte ut til slangen var ute

;p

Gjest Jessica-Oslo
Skrevet

Hadde ikke kommet på tale hos meg.

Jeg kunne akseptert både hund og katt, men slanger ville jeg overhode ikke hatt inn i boligen min!

Skrevet

Dersom er søker hadde hatt gekko eller skilpadde lovlig hadde nok det gått greit. Store øgler som iguan osv måtte jeg nok undersøkt og tenkt litt over..

Men dette er mest sannsynlig ting jeg ikke trenger å tenke på i fremtiden :-)

Skrevet

Jeg er den første til å skrike ut om noen prøver å nekte leieboere å ha husdyr som katt og hund, men om noen hadde leid hos meg med skorpion, slange eller edderkopper hadde jeg blitt hysterisk tror jeg - livredd for at dyret skulle kommet seg ut og sneket seg inn hos meg :fnise:

Dette må da telle som en stor ulempe for utleier, slik at det er grunn til å ikke tilate hold av slike dyr, eller? Vanskelig for å se hvilken god grunn leietaker skal ha til å holde slike dyr.

Anonymous poster hash: c6c9a...93f
Skrevet

Jeg er den første til å skrike ut om noen prøver å nekte leieboere å ha husdyr som katt og hund, men om noen hadde leid hos meg med skorpion, slange eller edderkopper hadde jeg blitt hysterisk tror jeg - livredd for at dyret skulle kommet seg ut og sneket seg inn hos meg :fnise:

Dette må da telle som en stor ulempe for utleier, slik at det er grunn til å ikke tilate hold av slike dyr, eller? Vanskelig for å se hvilken god grunn leietaker skal ha til å holde slike dyr.

Det å være i overkant interessert i edderkopper må da være god nok grunn til å holde dem? Man har jo akvariefisk?

Jeg vet ikke om "fobi" er en gyldig grunn for hvilke dyr leietaker kan ha, disse krypene er jo i bur (forhåpentligvis), men slikt bør man jo som utleier få bestemme.

Det enkleste og tryggeste er da bare å forby dyr i utleieleiligheten.

Skrevet

Det enkleste og tryggeste er da bare å forby dyr i utleieleiligheten.

Må nesten følge norsk lov, og der kan man ikke nekte leietaker å holde husdyr om de har gode grunner.

• Liker 1
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig! Derfor rapporterte jeg også innlegget med bildene...

Det er fullstendig unødvendig å poste slike bilder her.

Kunne godtatt link til bilder, da har man hvertfall valget om man vil se eller ikke.

Skrevet

Med varsel. Gjør du det på egenhånd uten å si fra kan den som leier gå til låsmed, få byttet alle låsene, sendt regningen til deg, ikke gitt deg kopi av nye nøkler og eventuelt politianmeldt deg (selv om saken automatisk blir henlagt).

Haha, men da er jo saken klar. Da hadde jeg bare sagt opp personen med en gang. Med loven i hånden kan man når som helst si opp en leietaker med 3 mnd varsel , med begrunnelse i at arealet skal brukes til eget bruk eller av familie. Haha!!!

Anonymous poster hash: 8839c...191

Skrevet

Må nesten følge norsk lov, og der kan man ikke nekte leietaker å holde husdyr om de har gode grunner.

Det kan man heldigvis.

"Utleier kan fastsette de husregler han vil, deriblant et forbud mot dyrehold"

Jeg har en sidebygning jeg leier ut, og har nedskrevet i kontrakten at det ikke er lov til å ha husdyr. Nå endte de siste leietakerne opp med katt for et par år siden allikevel da det dukket opp en omplasseringskatt, og jeg visste de likte katter godt. Det var jeg som kom med den... :)

En leietaker kan "kreve" å få ha et husdyr hvis det er spesielt gode grunner, f.eks førerhund, men leieboer kan også bruke sine gode grunner som motvekt, slik som allergi, slitasje, redsel for dyr eller for lukt i utleiedelen.

Ps. å få skrevet og signert en utleierkontrakt er uhyre viktig, både for utleier og leietaker.

Skrevet

Haha, men da er jo saken klar. Da hadde jeg bare sagt opp personen med en gang. Med loven i hånden kan man når som helst si opp en leietaker med 3 mnd varsel , med begrunnelse i at arealet skal brukes til eget bruk eller av familie. Haha!!!

Anonymous poster hash: 8839c...191

Ja, men da kan du ikke leie det ut etterpå. Ikke at jeg tror så veldig mange ville gått til sak.

• Liker 1
Skrevet

Slanger er ulovlige, og blir ofte matet med gratis kattunger. SI FRA

Anonymous poster hash: aae17...7f5

En kjent løgn fra uetiske "dyrevernere" som egentlig vil forby alt dyrehold.

Kattunger ville drept en slange da beina deres ville maltraktert dem.

Når kattunger forsvinner i nabolag er det rev, biler og psykotiske naboer som er på ferde. Ikke slanger.

Idioter popper opp hver dag. Her er en symbolsk Darwin award.

Skrevet

Kattunger ville drept en slange da beina deres ville maltraktert dem.

tja, hva sier du om bildelinkene over da ?

en slange har ikke hjernekapasitet til å vite at en kattunge kan være farlig å spise, den tenker bare "mat i passende størrelse... ja takk".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...