Gå til innhold

Når leigeboeren har "eksotiske" kjæledyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med det meiner eg dyr som ikkje nødvendigvis skaper noko ekstra slitasje, men som folk kanskje ikkje vil ha i hus. Tenker på alt i fra slanger, skorpioner, taranteller til øgler og skilpadder.

Kva tenker dere om dette? Har det noko å seie om dei er lovlige eller ikkje? Og kor mykje speler eigne fobier inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle huseierens fobier ha noe å si?

Anonymous poster hash: 7b6f4...6d3
  • Liker 4
Skrevet

Aldri i livet hadde jeg godkjent slike dyr i utleiedelen i vårt hus! Ikke om jeg så hadde fått 3x husleie engang. 1- jeg har ett, snart to barn på under to år i huset 2- det er ulovlig med slike dyr i landet 3- ekle dyr. Hadde forsåvidt ikke gitt tillatelse selvom det var lovlig å holde slike dyr heller...

• Liker 1
Skrevet

Aldri i livet hadde jeg godkjent slike dyr i utleiedelen i vårt hus! Ikke om jeg så hadde fått 3x husleie engang. 1- jeg har ett, snart to barn på under to år i huset 2- det er ulovlig med slike dyr i landet 3- ekle dyr. Hadde forsåvidt ikke gitt tillatelse selvom det var lovlig å holde slike dyr heller...

Taranteller og skorpioner er lovlige. Og du kan vel faktisk ikke nekte en leieboer å ha slike dyr, tror jeg.

• Liker 14
Skrevet

Hadde ikke tatt inn en med slike dyr i utgangspunktet. Dersom leieboer hadde jeg skaffet seg det etterhvert hadde jeg undersøkt om jeg kan si opp med loven om dette i bakhånd, dersom det er som du sier hadde jeg avsluttet leieforholdet på annen måte. Som feks egen bruk av bolig, det er det ingen lov mot. Har brukt denne grunnen før helt lovlig.

Skrevet

Hadde ikke tatt inn en med slike dyr i utgangspunktet. Dersom leieboer hadde jeg skaffet seg det etterhvert hadde jeg undersøkt om jeg kan si opp med loven om dette i bakhånd, dersom det er som du sier hadde jeg avsluttet leieforholdet på annen måte. Som feks egen bruk av bolig, det er det ingen lov mot. Har brukt denne grunnen før helt lovlig.

Hvordan skulle du fått vite det, om leieboeren ikke sier noe, da? Skal du snoke? For alt du vet, kan du ha delt hus med 14 diiigre taranteller og 9 skorpioner. På én gang. :fnise:

• Liker 12
Skrevet

Slanger er ulovlige, og blir ofte matet med gratis kattunger. SI FRA

Anonymous poster hash: aae17...7f5
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, slanger, øgler, og skilpadder er ulovlige dyr, så der har man jo rett til å si nei. OG melde fra til politiet i samme slengen. Om ikke dyre-eieren har dispensasjon, og dermed lov til å eie slike dyr. Da blir det plutselig vanskelig å kaste demt ut på det grunnlaget. Har de derimot ikke inngått leie-avtale, har du selvsagt lov å si nei til å ha dem som leieboere uansett hvor mye lov de har til å holde slike dyr.

Endret av Raven Emerald
Skrevet

Det vet jeg jo da det er min tante som leier der ;-)

Og vannmåler feks er der så på forrige leietager så var vi jo innom der. Hadde jeg hatt mistanke hadde jeg faktisk låst meg inn og sjekket! Det hadde jeg gitt glatt Faen i kjenner jeg..

Hvordan skulle du fått vite det, om leieboeren ikke sier noe, da? Skal du snoke? For alt du vet, kan du ha delt hus med 14 diiigre taranteller og 9 skorpioner. På én gang. :fnise:

Skrevet

Det vet jeg jo da det er min tante som leier der ;-)

Og vannmåler feks er der så på forrige leietager så var vi jo innom der. Hadde jeg hatt mistanke hadde jeg faktisk låst meg inn og sjekket! Det hadde jeg gitt glatt Faen i kjenner jeg..

Skrevet

Låst deg inn og sjekket? Almond, du høres ut som utleieren fra helvete.

• Liker 10
Skrevet

Men sånn for å få det helt på det rene, på hvilken måte ville disse dyrene vært til sjenanse for deg? Da tenker jeg selvsagt ikke på ulovlige dyr.

At du har barn, er ubetydelig, så sant ikke barna dine skal oppholde seg i terrariene (som man faktisk kan få låser til). At du synes de er ekle, er jo heller ikke av betydning, siden det ikke er du som skal ta deg av dem, eller omgås dem på noen måte. Og om det er dyr som er lovlige (taranteller og skorpioner), faller jo dét argumentet ut, også.

Jeg kan ikke se at dette ville påvirket deg på noen måte, annet enn i ditt eget hode. Og å bruke det som grunn til å snoke i andres hjem (for det er faktisk ikke ditt hjem, selv om leiligheten er eid av deg), tyder på at du har et såpass stort problem, at du burde søke hjelp for det.

• Liker 7
Gjest Fluttershy
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg i det hele tatt så sannt det ikke var snakk om giftslanger. Eller jo, jeg hadde spurt veldig pent om jeg ikke kunne få komme å hilse på av og til :)

Hadde det ikke vert for den idiotiske loven så hadde jeg hatt flere av de uskyldige dyrene selv. Slike store slanger som er i nyhetssaken over her hadde aldri blitt lovlig her uansett, men mindre kvelerslanger er ikke farlige for mennesker.

Skrevet

Du har tydeligvis ikke fått med deg nyhetene de siste ukene: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11167483

Jeg hadde aldri risikert noe med mine barn, man har rett til å undersøke leiligheten med skriftlig varsel...

De færreste taranteller vil se barn som potensielt bytte, og vil heller ikke oppsøke barn for å ta livet av dem. Så helt hvordan den saken er relevant i denne forbindelse, skjønner jeg ikke. Selv om dyret skulle klare å komme seg ut, er sannsynligheten stor for at du aldri ville sett noe til den.

Slanger og andre krypdyr er ulovlige, så den saken er jo klar. De store kvelerslangene er jo i tillegg farlige fordi det er en viss mulighet for at disse aktivt vil oppsøke mennesker som potensielt bytte.

• Liker 3
Skrevet

Du har tydeligvis ikke fått med deg nyhetene de siste ukene: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.11167483

Jeg hadde aldri risikert noe med mine barn, man har rett til å undersøke leiligheten med skriftlig varsel...

Med varsel. Gjør du det på egenhånd uten å si fra kan den som leier gå til låsmed, få byttet alle låsene, sendt regningen til deg, ikke gitt deg kopi av nye nøkler og eventuelt politianmeldt deg (selv om saken automatisk blir henlagt).

• Liker 1
Skrevet

Enig.

Skrevet (endret)
Skrevet

Var det nødvendig å poste de bildene? :tristbla:

• Liker 4
Skrevet

Var det nødvendig å poste de bildene? :tristbla:

Ja.

Anonymous poster hash: 79e9a...9ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...