AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Jeg og kjæresten min har vært sammen i 2 år. Jeg er en ekstremt gavmild person som ofte liker å gi små oppmerksomheter i form av koselige lapper, massasje"timer" så vel som store som ferieturer osv. Jeg er glad i kjæresten min, men i det siste har mange av mine venninner fått seg kjæreste og jeg ser en "trend" hos ca alle med at de får fine ting innimellom av kjæresten sin - og selvfølgelig gir de. Det er ikke slik at de får koselige gaver hver dag, men til f eks jubileumer, bursdager og kanskje en liten oppmerksomhet i ny og ne.. Jeg har aldri fått noe av min kjære selvom jeg har gitt alt fra romantiske ferieturer, iPhone 5, vinterjakke, små lapper, liten julekalender osv. Jeg mener på ingen måte at jeg vil han skal overøse meg med gaver, men hadde satt pris på en liten hyggelig ting innimellom. Vi avtalte å reise til syden sammen i fjor, men han mistet jobben så jeg sa jeg kunne betale så kunne det være en del av bursdagsgaven hans. Han sa ja til det, fikk ny jobb 2 uker senere og kjøpte seg et anlegg til 30.000,-... Kjæresten min lider på ingen måte pengenød, han har en godt betalt jobb, eier 2 leiligheter og har en god del på bok. Jeg er fulltidsstudent og har deltidsjobb. Venninnene mine sine kjærester er alle studenter og mange av de sparer og jobber ekstra for å få råd til bursdagsgaver osv. Jeg skjønner godt hvis dere synes jeg er en tulling som går og tenker sånn som jeg gjør, men klarer ikke noe for det. Blir litt sjalu og kjenner at det stikker litt når venninnene mine snakker om alt det koselige kjærestene deres gjør for dem - og de tilbake, mens her går det bare en vei og innimellom finner jeg på hyggelige ting han har gjort.. Ekstremt trist! Kjæresten min er en snill fyr og jeg er glad i han, men dette plager meg bare og jeg synes det er så dumt. Noen råd? Beklager for rotete innlegg, har vært ute på faddertreff og skriver fra mobilen :-) Anonymous poster hash: 34762...c37 2
Gjest Sebraen Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 (endret) . Endret 5. januar 2014 av Sebraen
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Selv ikke på bursdager?? Fikk Body Shop skrubb og dusjsåpe til bursdagen min forrige gang. Anonymous poster hash: 34762...c37
latterbox Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Gi han et hint om at det hadde vært hyggelig å få små gaver
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #5 Skrevet 15. august 2013 Gi han et hint om at det hadde vært hyggelig å få små gaver Har gjort det. Eller, han har hørt det når jeg har hatt venninner på besøk og vi har snakket om det. Uff, jeg vil virkelig ikke ha gaver 24/7, men for meg er det viktig å vise hverandre oppmerksomhet i form av koselige ting.. Nada nix å hente der virker det som Anonymous poster hash: 34762...c37
Teethgrinding Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Så forferdelig trist! Jeg syns du bør fortelle han hvordan du føler det. Kom så med en utfordring: En gave i måneden under 100 kr i tre måneder. Såpass burde han da klare. Kulturelt sett er utveksling av gaver et sosialt rite som veier ekstremt tungt. Det skapes varige bånd og oppleves lett som genuint. Når en kjæreste gir deg en gave er det et uttrykk for hengivenhet og genuin interesse. En gave må tenkes gjennom, det innebærer en overveielse fra hans side. Han må følgelig interessere seg i hva du liker. Kanskje lytte litt ekstra når du forteller og legge sammen 2+2. Egentlig syns jeg du kan kreve det. Men det er nå bare meg. Hvis han ikke takler gave-styret tror jeg han lider av en av to ting: 1) En manglende interesse i ditt indre liv, eller: 2) Manglende forståelse for sosial etikette. (Kjæresteforhold har også sosiale koder man må takle. Slike ting gjelder ikke bare venner.) Hvis han failer totalt ville jeg anbefalt å gå i tenkeboksen. Jeg hadde iallefall ikke orket å hatt en uinteressert kjæreste over tid. 4
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Noen mennesker er gavepersoner, som opplever det å gi og motta gaver som et viktig uttrykk for kjærlighet. For noen er det fysisk kontakt som er hoveduttrykket, noen trenger å få mye tid sammen for å føle seg elsket. For noen er verbal bekreftelse viktigst. Vi som ikke er gavemennesker kan skuffe kjæresten ufrivillig. Jeg har også vært sammen med en som gir ( søte, små ting, ikke dyre ting), men det betyr ikke så mye for meg. Dette har ikke med økonomi å gjøre, eller med kjærlighet, men om at ulike kjærlighetsuttrykk betyr ulikt for oss. En som liker gaver, eller mye verbale bekreftelser, vil kanskje tvile på mine følelser, fordi tid sammen, samtaler og fysisk kontakt er det som gir meg mest, og derfor også det jeg vektlegger å gi. Når du er sammen med en som ikke gir gaver, trenger du ikke å stadig finne på søtr ting til ham for hans del, spes ikke når du fører et indre regnskap og føker deg utnyttet og ikke satt pris på. Da kan du nøye deg med merkedager og oåpdra partneren til det samme. Din kjæreste virker påholden eller sosialt klønete. Å motta ferietur, men selv gi dusjprodukt, er påfallende. Det er også en selvfølge å betale tilbake hvis en har blitt påspandert tusenvis pga utrygg økonomi, og så har råd til luksus to uker etter.
Gjest Wei Wei Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Slutt å kjøpe gaver til ham. Noen er flinke til å gi gaver, andre synnes det er unødvendig. Bli som ham, du. 2
Gjest Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 Du får stoppe helt å finansiere livet hans. La han betale for tingene sine selv. Ikke kjøpe gaver. Til jul og bursdag finner du rimelige hudpleieprodukter for menn på bodyshop eller noe sånt. Pengene du sparer bruker du på å kjøpe deg ting til deg selv som du ønsker deg. Sånn det er nå får han dobbelt opp. Fra deg, og fra seg selv. 10
Gjest Lille-pus Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 Om vi ser bort fra gavene en liten stund.... Gjør han noe for deg ? Måker sne, lager kaffe, henter posten, kjører en omvei på veien hjem for å ta med noe du har sagt dere trenger, rydder på badet, går tur med hunden ? 4
Gjest FuturePrimitive Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Gaven hans til deg er at han eier 2 leiligheter og har en godt betalt jobb, og du er sikret økonomisk i framtiden. Det er den største gaven noen kan gi deg, et opprykk fra arbeiderklassen til middelklassen. Slutt å være så sytete og gi den mannen en sugejobb! 5
Boletta Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Les om de fem kjærlighetsspråkene, det stemmer nok som sagt over her at han inne er en gaveperson. Når det er sagt er det også viktig å kommunisere forventninger. F.eks ift den sydenturen. Der bør du stå opp for deg selv å si fra! 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Om vi ser bort fra gavene en liten stund.... Gjør han noe for deg ? Måker sne, lager kaffe, henter posten, kjører en omvei på veien hjem for å ta med noe du har sagt dere trenger, rydder på badet, går tur med hunden ? Eier 2 leiligheter...hallooo? Fyren har gitt henne en ny sosial status. Hva mer kan ei kvinne ønske? 2
Gjest Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Angående den sydenturen. Jeg synes du kan ta en prat om den. Du kan si: hva synes du det er rimelig å bruke på en gave oss imellom på en *slik og sånn* bursdag? Og så får du et svar. Og så sier du: som du vet så brukte jeg så-og-så mye på bursdagen din, for du hadde mistet jobben og vi skulle på tur. Men så fikk du jo jobb straks. Jeg tenkte du kanskje hadde lyst til å betale tilbake det overskytende, slik at det ikke skaper masse rot i gavebudsjettet vårt? Det er en grunn til at han eier to leiligheter. Det er fordi han passer pengene sine. Du vinner ikke respekten hans ved å ødsle masse av pengene dine på han. Sett krav om at han betaler for eget forbruk og egne ting. Og så kjøper du deg det du vil ha. Da får du også ting som er midt i blinken for deg. 1
Prille Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Anbefaler deg å lese "Kjærlighetens fem språk" av Gary Chapman. Jeg tror du kan lese hele boka på linken under, Deichmanske bibliotek har scannet den eller noe. Jeg leste den på nett selv for et år siden. link til boka
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #17 Skrevet 16. august 2013 jeg får heller ikke gaver... men det er faktisk ikke gaver som definerer kjærligheten vår. kjærligheten han gir meg er mye mer viktig enn en sydentur og gaver
Gjest Lille-pus Skrevet 16. august 2013 #18 Skrevet 16. august 2013 Eier 2 leiligheter...hallooo? Fyren har gitt henne en ny sosial status. Hva mer kan ei kvinne ønske? Han eier to leiligheter ja. To leiligheter som er... hans. Hun har ikke en pøkk eierinteresse i disse to husrommene som tilhører ham. Og hvilken sosial klassereise mener du finner sted ved å være kjæreste med noen som eier to leiligheter ? Det må betraktelig mye mer til... mye mer enn rene eiendommer. Da snakker vi omgangskrets, interesser, kuturell kapital osv. Jeg får da ikke lavere sosial status om kjæresten min eier en BMW X5 og jeg eier en X7 ? - eller ? 6
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2013 #19 Skrevet 16. august 2013 Eier 2 leiligheter...hallooo? Fyren har gitt henne en ny sosial status. Hva mer kan ei kvinne ønske? hans leiligheter har da svært lite med hennes status å gjøre. det er hans leiligheter, ikke hennes. ho er heller ikke sikret økonomisk pga HANS leiligheter...
Kjempeliten Skrevet 16. august 2013 #20 Skrevet 16. august 2013 Jeg får heller ikke så mye gaver. Får til jul og bursdag men det er det. Han får ikke noe gaver av meg utenom... det forventer han heller ikke. Syns vi har det fint nok som det er:) Kanskje typen din ikke er en sånn gaveperson? Men hvis det er så ekstremt viktig for deg så får du prate med han om det. Eller så er det vel lite du får gjort med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå