Gå til innhold

Dere med barn og mann på reisejobb/alenemødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser dagene deres ut?

Hva gjør dere for å få dagene til å gå?

Hvor gammelt er barnet/barna?

Har dere hund?

Noen rutiner dere er helt avhengig av?

Hva når ett eller flere barn er syke?

Takker for erfaringer :)

Anonymous poster hash: 84601...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann er i perioder vekkreist i forbindelse med jobben. Vi har to barn på 5 og 8 år, ingen hund. (heldigvis, det hadde vært for tidkrevende i denne perioden av livet!)

Står opp kl 6, steller oss. Kjører minstemann i barnehagen litt før 7. Eldstemann spiser frokost, og ser TV når vi går, så ringer jeg ham og sier ifra når han skal gå på skolen.

Etter jobb henter jeg i barnehagen. Eldste går hjem fra skolen selv og begynner på leksene.

Jeg liker at ting går glatt, så handler inn for en uke i slengen slik at jeg vet hva som er til middag hver dag. Legger alltid klar klærne kvelden før. Både jeg og ungene dusjer kvelden før. Om morgenen må ting gå kjapt og greit. (morgengretten... ;) )

Hvis barna er syke kan som regel foreldrene mine trå til. Hvis ikke må jo jeg være hjemme med dem hvis mannen min er vekkreist. Bank i bordet, så har barna mine vært veldig lite syke!

Anonymous poster hash: b26e1...7f8
Skrevet

Jeg er alene med barna mine halvparten av tiden.

Hvordan ser dagene deres ut?

Dagene med barn:

Hverdagene starter ca 5.30. Da står jeg opp og ordner meg ferdig før jeg vekker ungene og de gjøres klar. Vi spiser og jeg kjører først i barnehagen med en og så på SFO med den andre i 7-tiden, før jeg drar på høgskolen (er der 8). Jeg er på skolen til ca 15, og handler ofte før jeg henter ungene. Vi er hjemme vel 16, og da lar jeg ungene leke ute litt hvis været er noen lunde ok (de vil gjerne være ute). Så er det middagslaging og middag blir i 17-18 tiden. Eldste må også gjøre lekser før 18. Så ser de på barne-tv mens jeg gjør unna litt husarbeid. Fra ca 19 koser vi oss litt sammen før det er tid for å bade ungene og de steller seg for kvelden. Deretter er det leggetid for dem. Jeg sitter gjerne oppe litt for lenge til sånn ca midnatt.

Dagene uten barn:

Jeg står opp 6.30, ordner meg og drar på skolen. Er der vanligvis til litt utpå kvelden. Så drar jeg på trening. Evt så er jeg litt med venner og sånn i mellom skole og trening. Er vanligvis hjemme mellom 20 og 22. Da dusjes det, og jeg gjør evt litt husarbeid før jeg slenger meg på sofaen.
Hva gjør dere for å få dagene til å gå?

Dagene går stort sett av seg selv her, så uansett om jeg legger null planer så går dagen ganske kjapt likevel. Men i helgene er vi gjerne på besøk hos besteforeldrene, tar oss en tur på fjellet eller i nærområdet ellers, drar i svømmehallen, osv.
Hvor gammelt er barnet/barna?

Barna mine er 6 og 2.
Har dere hund?

Nei.
Noen rutiner dere er helt avhengig av?

Jeg er litt avhengig av at ungene får sett barne-tv så jeg får fred til å gjøre unna litt husarbeid uten noe mas og krangling og sånn. Å lese til ungene før de legger seg er også en veldig innarbeidet rutine hos oss.
Hva når ett eller flere barn er syke?

Da må jeg være hjemme med dette barnet. Jeg har hatt episoder der begge barna har hatt omgangssyke, og jeg ikke har fått sovet på flere netter pga at en har vært våken når den ene har sovet. I tillegg ble jeg dårlig. Det var ikke akkurat optimalt, men man kan jo ikke tilkalle forsterkninger når det er noe så smittsomt som omgangssyke heller.

Anonymous poster hash: 6d62d...805
Skrevet

Herregud dere står opp midt på natten, stakkars unger!!

Anonymous poster hash: c5caa...9af
Skrevet

Herregud dere står opp midt på natten, stakkars unger!! Anonymous poster hash: c5caa...9af

Stakkars unger? Her i hus er det morgen i 4-5 tiden hver dag, det er ikke fordi jeg syns det er ålreit å stå opp før hanen galer. Stakkars mamma heter det

Skrevet

Hvordan ser dagene deres ut? Vi står opp ca 7, spiser frokost og går til barnehagen, han leveres mellom7 7.30 og 9, avhengig av når jeg begynner på skolen. Vi bruker 30 sekunder dit. :fnise: Etterpå tar jeg banen til høyskolen, er der til jeg kan dra hjem igjen. Henter mellom 13 og 17, avhengig av når jeg er ferdig på skolen. Om jeg henter tidlig finner vi på noe, f.eks. en tur i skogen, leke utenfor blokka, biblioteket eller bare er hjemme og slapper av sammen. Vi spiser middag ca 17.30 og dette er dagens siste måltid for poden. Han er i seng til 18.30 og jeg er i seng til 22.

Hva gjør dere for å få dagene til å gå? De går av seg selv. Men i helgene er vi mye ute på tur i skogen, på museum, svømmehall osv. Gjerne sammen med familie, venner eller kjæresten min og hans barn. Annenhver helg er poden hos faren sin.

Hvor gammelt er barnet/barna? Han er snart 3 år.

Har dere hund? Nei.

Noen rutiner dere er helt avhengig av? Både poden og jeg er ganske rutinemennesker, så vi er avhengige av en fast døgnrytme. Vi står opp og legger oss til samme tid hver dag (ikke samtidig altså) og spiser middag til ca samme tid hver dag.

Hva når ett eller flere barn er syke? Det er ikke så mye å gjøre annet enn å bite tenna sammen og holde ut. Det er egentlig mye verre om jeg er syk og han er frisk.

Skrevet (endret)

Jeg føler ikke at jeg trenger å foreta meg så mye for å få dagene til å gå, de går av seg selv.

Jg står opp mellom 6-7 avhengig av hvilken vakt jeg har.

Vekker barn, lufte hund, lager frokost og skolemat, sender barnet som skal til skolen på skolen. Det andre tar jeg med meg til barnehagen.

Klokken 7 eller 8.45 kjører jeg til jobb og kommer hjem rundt 15.30 eller17.00

Handler iblant på veien hjem.

Lufte hund

Lage middag og spiser

Gjør litt husarbeid, ser litt barnetv eller går ut en tur.

Gjør lekser med størstemann

Kveldsmat til minstemann

Kveldsstell og legging av minstemann

Gjøre litt husarbeid.

Se litt på tv/ snakke med skolebarnet/gjøre unna jobboppgaver

Få skolebarnet i seng

gjeeesp

Tvinge meg selv til å holde meg våken litt til, fordi det er så deilig å sitte på rumpa foran tv/ iPad

Tisselur med hunden

Leggetid for mor.

I helgene gjør jeg en hel masse i den tiden jeg er på jobb til vanlig, mest koselige ting, men også en del nødvendig husarbeid o.l.

Barna er forøvrig 8 og ett og et halvt og vi har hund.

Eneste rutinene jeg er avhengig av er å stå opp slik at jeg har litt god tid om morgenen når jeg skal på jobb og å få nok frisk luft når dt er helg.

Når barna er syke, så er jeg selvfølgelig hjemme og gjør det som trengs - det er verre om jeg er stk på grunn av at minstemann har 2,5 mil til barnahagen, noe som krever at jeg kjører 10 mil, Sik at det ofte er mer tungvint å sende han dit enn å ikke gjøre det.

( Jobber i samme barnehage som han får i, så da er det jo lettvint med henting og levering)

Endret av absinthia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...