AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Er det lønnsomt å ta opp studielån, og sette pengene på en konto? Skal studere i tre år, hvis alt går etter planen.. Jeg får ikke gjort om noe av studielånet til stipend, da jeg er gift og vi tjener mer enn 157 000,- til sammen i året (?)... :-/ Anonymous poster hash: 2d107...c8b
Thorn Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Hvis du vet du klarer å spare alt, er det lønnsomt. Setter du alt på en høyrentekonto og betaler tilbake alt i en engang når første kravet kommer, får du en pen sum i renter på innskuddet. Men hvis det er fare for at det kommer til å bli brukt på unødvendige ting, og du ikke egentlig trenger lånet, ville jeg personlig ha droppet det. Dumt å ha mer lån enn nødvendig.
nojac Skrevet 16. august 2013 #3 Skrevet 16. august 2013 Enig med Thorn. Bortsett fra det med å betale tilbake alt når første kravet kommer. Du får neppe noe bedre lån andre steder noen gang, så disiplinerte brukere anbefales å betale tilbake så langsomt som mulig. 4
Thorn Skrevet 16. august 2013 #4 Skrevet 16. august 2013 Enig med Thorn. Bortsett fra det med å betale tilbake alt når første kravet kommer. Du får neppe noe bedre lån andre steder noen gang, så disiplinerte brukere anbefales å betale tilbake så langsomt som mulig. Enig, hvis man har noe å bruke pengene på og kan bruke studielånet i stedet for annet lån, er det fornuftig. Men til ren økonomisk vinning for dem som ikke trenger pengene, er det vel mest fornuftig å betale alt tilbake før rentene begynner å løpe? Jeg kan i hvert fall ikke se hva som er lurt med å betale renter på et lån man ikke trenger.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #5 Skrevet 16. august 2013 Enig, hvis man har noe å bruke pengene på og kan bruke studielånet i stedet for annet lån, er det fornuftig. Men til ren økonomisk vinning for dem som ikke trenger pengene, er det vel mest fornuftig å betale alt tilbake før rentene begynner å løpe? Jeg kan i hvert fall ikke se hva som er lurt med å betale renter på et lån man ikke trenger. Det er ganske enkelt. Studielånsrente er lavere enn renta man kan få på sparekonto. Altså lønner det seg å la pengene stå på sparekonto selv når rentene begynner å løpe på lånet. Anonymous poster hash: 45f0a...88c 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Forrenter ikke lånet seg i det hele tatt, før jeg har fått første kravet, etter at jeg er ferdig med studietiden? Jeg vet ikke helt om dette er riktig studie for meg, men jeg håper det er det, og at jeg klarer å gjennomføre en bachelor. Men uansett, så lar jeg alle pengene stå på konto, slik at jeg kan betale tilbake alt, enten jeg fullfører eller ikke. Anonymous poster hash: 2d107...c8b
pressplay Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Forrenter ikke lånet seg i det hele tatt, før jeg har fått første kravet, etter at jeg er ferdig med studietiden? Jeg vet ikke helt om dette er riktig studie for meg, men jeg håper det er det, og at jeg klarer å gjennomføre en bachelor. Men uansett, så lar jeg alle pengene stå på konto, slik at jeg kan betale tilbake alt, enten jeg fullfører eller ikke. Anonymous poster hash: 2d107...c8b Nei, renten begynner ikke å løpe før du er ferdig med studiet. Dessuten er dette et personlig lån, så det er din inntekt som ikke må overstige 157k, ikke den samlede inntekten i familien. Samlet formue derimot spiller inn, så det må du sjekke her:http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/ Uansett, om du ikke har tenkt å bruke noe av studielånet så gjør det ingenting om du overstiger stipendgrensen. Da blir bare stipend gjort om til lån og det gjør ingenting i og med at du ikke bruker noe. Det er ikke slik at alt stipendet forsvinner ved inntekt høyere enn 157k, det skjer gradvis etter denne utregningen:http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/ 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Nei, renten begynner ikke å løpe før du er ferdig med studiet. Dessuten er dette et personlig lån, så det er din inntekt som ikke må overstige 157k, ikke den samlede inntekten i familien. Samlet formue derimot spiller inn, så det må du sjekke her:http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/ Uansett, om du ikke har tenkt å bruke noe av studielånet så gjør det ingenting om du overstiger stipendgrensen. Da blir bare stipend gjort om til lån og det gjør ingenting i og med at du ikke bruker noe. Det er ikke slik at alt stipendet forsvinner ved inntekt høyere enn 157k, det skjer gradvis etter denne utregningen:http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/ Jeg er gift, så dermed regnes min manns inntekt også med, gjør den ikke? Anonymous poster hash: 2d107...c8b
pressplay Skrevet 16. august 2013 #9 Skrevet 16. august 2013 (endret) Det fant jeg ingenting om. Kun felles formue. Det er ihvertfall ingen logikk at dere begge skal leve på til sammen 157k mens enslige studenter har samme rettighet. Så der har du nok lest feil. Endret 16. august 2013 av pressplay 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #10 Skrevet 16. august 2013 Det fant jeg ingenting om. Kun felles formue. Det er ihvertfall ingen logikk at dere begge skal leve på til sammen 157k mens enslige studenter har samme rettighet. Så der har du nok lest feil. Jeg finner heller ingenting om dette nå, men jeg innbilte meg tidligere at jeg ikke har rett på stipend pga mannens inntekt.. Hmmm.... Anonymous poster hash: 2d107...c8b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #11 Skrevet 16. august 2013 Men forrentes lånet i tiden mellom jeg er ferdig utdannet, og lånekassen er ferdig med å beregne omgjøringen i forhold til likningen, som skjer ett eller to år etter at jeg er ferdig med utdanningen? Anonymous poster hash: 2d107...c8b
pressplay Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 Men forrentes lånet i tiden mellom jeg er ferdig utdannet, og lånekassen er ferdig med å beregne omgjøringen i forhold til likningen, som skjer ett eller to år etter at jeg er ferdig med utdanningen? Anonymous poster hash: 2d107...c8b Rentene begynner å løpe måneden etter du er ferdig med utdannelsen, men du får normalt ikke første regning før 1 termin 6 måneder etter studieslutt. Dvs. om siste termin er til vårsemester får du første regning i februar året etter. Da med renter fra studieslutt til februar. Du kan betale inn tidligere, men ikke betal inn før du har fått melding om godkjent stipend, da mister du stipenddelen (alt blir lån).
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Rentene begynner å løpe måneden etter du er ferdig med utdannelsen, men du får normalt ikke første regning før 1 termin 6 måneder etter studieslutt. Dvs. om siste termin er til vårsemester får du første regning i februar året etter. Da med renter fra studieslutt til februar. Du kan betale inn tidligere, men ikke betal inn før du har fått melding om godkjent stipend, da mister du stipenddelen (alt blir lån). Ok. Huff, hva ville du gjort da, Pressplay? Jeg blir mer og mer usikker på om jeg kommer til å klare denne utdanningen, og derfor er jeg nervøs for å ta opp lånet. Men jeg taper vel kanskje ikke så mye penger på det, selv om jeg ikke skulle klare å fullføre eller? -Siden jeg skal ha alle pengene stående på en egen konto.. Må pendle så langt hver eneste dag, så jeg ser mørkere og mørkere på å gå skole. Men har samtidig ikke noe annet å gjøre, bortsett fra en deltidsjobb, så jeg kommer uansett til å starte på studiet og se hvordan det går. Anonymous poster hash: 2d107...c8b
pressplay Skrevet 16. august 2013 #14 Skrevet 16. august 2013 Så lenge du ikke bruker av pengene er det ikke noe problem. Da er det bare å betale tilbake det som står på konto. Avbryter du utdannelsen mister du stipenddelen, men de har du allerede stående på konto så det er ikke noe problem. I beste fall gjennomfører du utdannelsen, har alle penger på konto og får 60% av lånet omgjort til stipend. Da kan du trekke de 60% rett ut av kontoen din. Dette betinger selvfølgelig at du har selvdisiplin til å la pengene stå på konto.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #15 Skrevet 16. august 2013 Så lenge du ikke bruker av pengene er det ikke noe problem. Da er det bare å betale tilbake det som står på konto. Avbryter du utdannelsen mister du stipenddelen, men de har du allerede stående på konto så det er ikke noe problem. I beste fall gjennomfører du utdannelsen, har alle penger på konto og får 60% av lånet omgjort til stipend. Da kan du trekke de 60% rett ut av kontoen din. Dette betinger selvfølgelig at du har selvdisiplin til å la pengene stå på konto. Er det ikke 40% som blir gjort om til stipend? Jeg har selvdisiplin nok til å la pengene stå på konto ja :-) Takk for svar :-) Anonymous poster hash: 2d107...c8b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #16 Skrevet 16. august 2013 Men uansett, så lar jeg alle pengene stå på konto, slik at jeg kan betale tilbake alt, enten jeg fullfører eller ikke. Anonymous poster hash: 2d107...c8b Men det lureste er altså å bare la pengene bli stående etterpå, og betale ned lånet så sakte som mulig. Anonymous poster hash: 45f0a...88c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå