Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

From kindergarten we were taught that Jews were dogs," said Walid. "We were taught that Jews were the converts of monkeys, that Jews were Sabbath breakers and prophet killers. We even considered Arabs in pre-1967 Israel traitors because we could not understand how they could co-exist with Jews."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3430077.stm

Det er håp i at noen overkommer hatet de har blitt gitt som brikker i et spill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Indoktrinering som i artikkelen er generelt veldig skremmende ..

Skrevet

Den palestinske indoktrineringen av barn er en frytelig tragedie og en historie om nå minst 3 generasjon av barnemishandling. Nonie Darwish gikk også på palestinsk skole da hennes far var militær av ukjent arabisk land og tjenestegjorde i Israel på 50 tallet:

I remember going to a Palestinian preschool and kindergarten and the word "Jew" instilled terror and dread into the core of my very being. A Jewish person was portrayed like less than human, a dog, an evil alien from outer space who was about to destroy the world. Jews, they said, had no home because they were cursed by God and the main mission of Islam was to get rid of Jews. As a small child I remember once, at a Palestinian school, asking "why?" The response was that I was a traitor for asking this question and would go to hell, and for the rest of the day the girls in the school did not talk to me.

The Daughter of An Arab Warrior Tells Her Tale

Et hjerteskjærende brev fra en far som har mistet sin sønn til volden:

Let Hamas and Jihad Leaders Send Their Own Sons

Gjest Anonymous
Skrevet

Om Kafira er den samme som debatterer i Aftenposten debatt kjører hun en bevisst kampanje mot muslimer.

Noe som sikkert vil komme frem etterhvert om det er samme person.

At et folk som er okkupert, nedverdiges og tråkkes på hver dag utvikler et hat mot sine okkupanter er et trist, men naturlig fenomen.

At dette overføres til barna er enda mer trist, men heller ikke noe enestående fenomen for palestinere.

Skrevet

Kafira er den samme som fra Aftenposten. Det er bare å spørre det. Jeg velger meg samme nick da jeg står for alt jeg skriver på nett. Hvis det å være kritisk til islam er å drive kampanje mot muslimer, ja, da har jeg intet forsvar for det. Da driver alle som har kritiske tanker rundt islam en kampanje mot muslimer. Erna Solberg er vel da vår leder?

Irshad Manji er selv muslim og kritisk til islam. Hun driver en massiv kampanje mot muslimer:

The trouble with islam

Fatima er amerikansk muslim og driver også en kampanje mot muslimer

The natterings of an unhappy American Muslim

Nobelprisvinner Sir V.S. Naipaul driver også en kampanje mot muslimer:

Ankomstens mange gåder

Den kjære Walid al-Kubaisi som er en spennende stemme i den norske debatten driver massiv kampanje mot islam med sine bøker:

Walid al-Kubaisi

Vår alles Shabana er vel æresmedlem i kampanjen?

Nok om det tullet.

Den massive indoktrineringen av palestinske barn e r et enestående fenomen i vår tid. Jøder som et folk, og ikke bare israelere, er totalt "dehumanised" for palestinske skolebarn. Den massive indoktrineringen fratar dem retten til å tenke selv. Man kan sammenligne med Norge, hvor mye tid og penger bruker vi på holdningskampanjer i et samfunn hvor egentlig veldig få har rasistiske holdninger?

The Center for Monitoring the Impact of Peace har gjort flere rapporter om palestinske skolebøker og funnene er sjokkerende:

Norsk oversettelse av en av rapportene

CMIP Rapporter

En gjennomgang av israelske skolebøker konkluderer med følgende:

Main Findings

Three fundamental statements can be made about all the school books:

The legitimacy of the State of Israel as independent Jewish state on the territory of the Land of Israel and the immigration of Jews to the country are never questioned.

There is no indoctrination against the Arabs as a nation, nor a negative presentation of Islam. Rather, Islam, the Arab culture and the Arabs' contribution to human civilization are presented in a positive light.

No book calls for violence or war. Many books express the yearning for peace between Israel and the Arab countries.

Arabs and Palestinians in Israeli Textbooks

Ser man ikke sin meningsmotstander som et menneske er håpet om fred utenfor rekkevidde.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kafira er den samme som fra Aftenposten. Det er bare å spørre det. Jeg velger meg samme nick da jeg står for alt jeg skriver på nett. Hvis det å være kritisk til islam er å drive kampanje mot muslimer, ja, da har jeg intet forsvar for det. Da driver alle som har kritiske tanker rundt islam en kampanje mot muslimer. Erna Solberg er vel da vår leder?

Forskjellen på deg og alle de eksemplene du nevner er at du utelukkende skriver negative innlegg om muslimer. Dessten ser du ut til å ha problemer med å skille mellom kritikk mot islam som religion og muslimer generelt.

Såvidt meg bekjent omhandler mer eller mindre alle de 350 innleggene dine i AD negative trekk ved muslimer og islam.

Skrevet

.. og så var Pedro tilbake...

Skrevet

Jeg er negativ til islam på alle punkter. That is not a bømb. Men jeg og Irshad Manji er enig på flere punkter enn vi er uenige. Jeg og Walid er sjelden uenige, og om jeg er uenig med Fatima så kan vi diskutere det åpent som voksne mennesker. Jeg er ikke Pedro. Jeg er kvinne, menstruerer og har strekkmerker. Jeg skriver bare ikke om det. Jeg skriver om islam. Skriver man om islam må man noenganger nevne muslimer. Men hvis du mener jeg har begått feilgrep i mine slutninger, hvorfor ikke påpeke det i gjeldende innlegg her eller på Aftenposten?

De som ikke har mening om sakene jeg skriver om kan bare hoppe over mine innlegg. Eller er det ikke plass for kvinner som meg på kvinneguiden?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå synes jeg faktisk dere behandler Kafira litt urettferdig. Problemstillingen rundt at noen demoniserer sine meningsmotstandere, eller til og med en hel folkegruppe, er helt reell. Den mest effektive måten å diskreditere en større gruppe på, er å frata dem menneskeligheten.

I den sammenheng er det faktisk et faktum at man i mange arabiske land har funnet lærebøker for barn som inneholder horrible utsagn om andre folkegrupper. Det er ikke Israel eller anti-muslimske grupper som har fremsatt påstander om dette, det er funn som er gjort av forskjellige uavhengige organisasjoner over lang tid. Det er da lenge siden vi hørte om dette første gang?

Den andre siden i konflikten har selvsagt sine svin på skogen, men det betyr vel ikke at vi skal overse eller la være å diskutere saken? Jeg mener at man ikke kan snakke om fred og sameksistens, og samtidig lære sine barn at en hel folkegruppe er skitne og onde, og at en hver som dreper noen av dem er en helt.

Jeg synes også at enkelte innlegg er preget av en overdreven ømskinnethet ang. kritikk av en bestemt religion. Ville reaksjonene blitt de samme om man diskuterte mormonere og flerkoneri, eller afrikansk overtro og spredning av AIDS?

For mens dette er en generaliserende og usann fordom:

"Muslimer oppfordrer til drap på jøder"

...er dette faktisk fakta:

"Både palestinske selvstyremyndigheter og flere arabiske regjeringer, spesielt i de land der prestestyret står sterkt, godkjenner skolebøker for barn som inneholder grove rasistiske og fordomsfulle utsagn om andre folkegrupper og religioner, og spesielt jøder" og "Koranen inneholder utsagn som enkelte retninger innen Islam tolker dithen at en god muslim bør delta i drap på 'de vantro'".

På samme måte som dette er fakta:

"Mange politikere i Israel har en uforsonlig holdning til arabere bosatt i de okkuperte områdene" og "Israel har forsøkt å skjule at de driver forskning på atomvåpen og nekter inspeksjoner av sine anlegg".

Gjest Petter snickznakk
Skrevet

Jeg lurer på hvor lang tid det går før moderator reagerer? Ikke enda kanskje, men med stadige innlegg mot islam er det vel ikke så lenge før dette punktet i reglene er brutt?

Rasistiske, satanistiske, nazistiske o.l. utsagn, eller innlegg med en undertone av disse "ismene". Du kan heller ikke bruke forumet for å drive ensidig meningspåvirkning, for eksempel gjennom konsekvent å sverte en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase.
Skrevet

Nå tror jeg mod har lest innlegget og synes nok at jeg hittills har oppført meg greit. Jeg må dog få si at sensuren her inne er latterlig. Kvinneguiden tør ikke snakke om det hele verden snakker om. Og for ikke å bli kastet ut må jeg en gang i blant snakke om kake, brudekjoler eller blomsterarrangement for ikke å bli rammet av den regla der.

Er det ikke litt pinlig at det er mer ytringsfrihet i Pakistan enn på KG?

Image mirrors reality

Skrevet
Kvinneguiden tør ikke snakke om det hele verden snakker om.

Det er ikke det som er saken. Vi har et prinsipp om at ingen skal utsettes for forfølgelse av noen art her på KG. Det være seg person, religion, legning, eller noe annet.

Ensidig propaganda mot for eksempel islam kommer inn under dette. Det er også derfor vi har visse kjøreregler i forumet, av hensyn til den allmenne trivsel. :wink:

Skrevet
Om Kafira er den samme som debatterer i Aftenposten debatt kjører hun en bevisst kampanje mot muslimer.

Huff! Dette er brønnpissing. En forgifter det den annen sier slik at alt det vedkommende sier blir tolket i et negativt lys. Det er en irrelevant innvending.

Men det at man er engasjert i en sak er vanligvis ikke noe som diskvalifiserer deg, så hvorfor skulle det diskvalifisere Kafira for å ha en mening. Det som er av betydning er ikke hvem som sier noe, men om det vedkommende sier er klokt, sant. fornuftig ...

Skrevet

Er det du Hege som avgjør om noe er propaganda eller ikke?

Gjelder dette også propaganda f o r islam?

Kan du def. hva som er propaganda når det gjelder islam?

Hvilken innsikt har du for å avgjøre hva som er islamsk/anti-islamsk propaganda?

Bare sånn for sikkerhetsskyld så jeg ikke får noen til å mistrives lissom..

Skrevet
Er det du Hege som avgjør om noe er propaganda eller ikke?

Gjelder dette også propaganda f o r islam?

Kan du def. hva som er propaganda når det gjelder islam?

Hvilken innsikt har du for å avgjøre hva som er islamsk/anti-islamsk propaganda?

Rasistiske, satanistiske, nazistiske o.l. utsagn, eller innlegg med en undertone av disse "ismene". Du kan heller ikke bruke forumet for å drive ensidig meningspåvirkning, for eksempel gjennom konsekvent å sverte en folkegruppe, religion, livssyn, legning eller rase.

Jeg synes dette punktet er såpass klart formulert at det ikke er til å misforstå, Kafira.

Jeg trenger ikke være ekspert på islam for å se når våre regler blir brutt.

"ensidig meningspåvirkning, for eksempel gjennom konsekvent å sverte.."

Skrevet
Jeg synes dette punktet er såpass klart formulert at det ikke er til å misforstå, Kafira.

Vel, hadde jeg syntes det så hadde jeg vel ikke spurt?

For så lenge som jeg har vært i gamet så er noens sannhet andres sverting. Særlig når det kommer til islam. Og hva noen oppfatter som sannhet synes andre er propaganda. Vi er altså i din vold angående hva du oppfatter som svertende eller propaganda. Uten at du kjenner særlig til islam.

Så da er jeg ikke noe klokere.

Men, jeg driver ikke med propaganda av noen sort så det løser seg sikkert!

God helg!

Skrevet
Uten at du kjenner særlig til islam.

Jeg har aldri tilkjennegitt hva jeg vet om islam.

God helg! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...