AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Noen som vet omtrent hvor mye mer pr kilometer man forbrenner hvis man bærer en sekk på rundt 20 kilo kontra bare sin egen kroppsvekt? Gikk fjelltur på opp mot 9 km i dag, med en sekk på litt over 20 kilo på ryggen. (Selv veier jeg 63 kg, er 170 høy). Har dette økt forbrenningen min i noen grad? Kan legge til at vi gikk mye opp og ned. Takk du som svarer! Anonymous poster hash: 1d367...13f
Gjest nysgjerrigp Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Du forbrenner ikke noe per på grun av at disstansen er den samme og at du trolig går saktere.
Supraspinatus Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Du forbrenner ikke noe per på grun av at disstansen er den samme og at du trolig går saktere. Men massen som flyttes er jo tyngre, så energiforbruket per meter er høyere. Jeg vil uansett mene at det er unødvendig å vite med mindre du har tenkt å planlegge hvor mye mat du trenger for å legge ut på en lengre ekspedisjon uten etterforsyninger. 3
Jade Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Har faktisk lurt på det samme selv. Veier du 100kg, så forbrenner du jo mer enn hvis du veier 80kg. Spørsmålet er jo da om man forbrenner like mye om man veier 80kg + 20kg i sekken som man ville gjort om man veide 100kg (bare kroppen). Om det er vekten man flytter som gjør at man forbrenner mer.
Gjest abcdefgh Skrevet 15. august 2013 #5 Skrevet 15. august 2013 Ja , du forbrenner mer. Ellers kan du sikkert spise deg god og mett med god samvittighet i kveld også.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #6 Skrevet 16. august 2013 Du forbrenner ikke noe per på grun av at disstansen er den samme og at du trolig går saktere. For noko vås! Seff forbrenner vedkommende mye mer. Anonymous poster hash: 4d47d...d1a 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. august 2013 #7 Skrevet 16. august 2013 Grovt sett forbrenner du din egen vekt per kilometer (så må man ta i betraktning tempo og terrengt) så det er klart du forbrenner mer med en tung sekk på ryggen
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #8 Skrevet 16. august 2013 Gjorde dette "trikset" selv, dog bare med 10 kg, og funket overraskende bra på meg, og jeg pleier å slite med å få av meg. Men husk god sekk da:) Passe på ryggen! Anonymous poster hash: d34f6...65a
Gjest made4u Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 (endret) Du forbrenner ikke noe per på grun av at disstansen er den samme og at du trolig går saktere. veldig feil svar da med sekk på ryggen forbrenner enn vesentlig mer enn uten uansett tempo. Sakt med andre ord så kan man løpe opp en bakke uten sekk, ved å gå rolig opp samme bakke med sekk på 20 kilo forbrenner man mer. Du vil kanskje vise til tabeller som viser forbrenning ved gitte aktiviteter nå for å hevde at jeg tar feil. I så fall vil du bare lure deg selv, visst er forbruket mye høyere ved løping enn en rolig rusletur. Dog vises de tallene ved samme tidsforbruk, det blir jo ikke tilfelle i denne sak. Om man jogger eller går samme distanse utgjør ikke all verdens forskjell i kaloriforbrenningen, det er arbeidet (antall kilo flyttet) og distansen som er viktigst og skaper de største forskjellene, tidsforbruket gir ikke all verdens utslag. Om man på den andre siden jogger eller går i 30 minutter, så blir det en annen sak, hovedsaklig fordi distansen blir mye lenger i jogge-tilfellet. Så trådstarter kan ha god samvittighet og føle seg trygg på at forbrenningen ble vesentlig høyere fordi sekken ble båret, en sekk på 20 kilo utgjør også en vesentlig forskjell for noen med den vekten, så smil og vær glad for det trådstarter. Endret 21. august 2013 av Niennas
-milla j- Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Gi blaffen i å prøve å kalkulere "forbruk per treningsøkt", det blir aldri korrekt - og uansett er det viktigere å bygge opp muskelmassen slik at basalforbrenningen øker en smule sånn at du forbrenner mer hele døgnet og ikke bare akkurat i det tidsrommet du faktisk trener. Ta heller en sjokolade mindre i løpet av uken så har du "spart" kaloriene 2
Gjest made4u Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 Styrketrening er vesentlig mindre viktig ved vektnedgang, helst burde man hatt 100% fokus på kondisjonstrening, men litt fokus på styrketrening kan man ha, men dess mer styrketrening enn leggger inn dess mindre vektnedgang vil man få.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 Styrketrening er vesentlig mindre viktig ved vektnedgang, helst burde man hatt 100% fokus på kondisjonstrening, men litt fokus på styrketrening kan man ha, men dess mer styrketrening enn leggger inn dess mindre vektnedgang vil man få. Det kommer vel an på om det er vekt du vil miste, eller gå ned i fettprosent. De fleste vil jo minske fettprosenten. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #13 Skrevet 19. august 2013 (endret) Styrketrening er vesentlig mindre viktig ved vektnedgang, helst burde man hatt 100% fokus på kondisjonstrening, men litt fokus på styrketrening kan man ha, men dess mer styrketrening enn leggger inn dess mindre vektnedgang vil man få. Styrketrening er meget viktig ved vektnedgang, for å hindre muskeltap. Er man nybegynner i treningsverden, kan man til og med legge på seg litt muskelmasse, noe som jo gir høyere hvileforbrenning og penere kropp. Slanking handler om mer enn å bare bli så lett som mulig. Anonymous poster hash: c53f2...2f8 Endret 21. august 2013 av Niennas 2
Gjest made4u Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 (endret) Satt på spissen, og dette er gjort i studier også, så er ikke muskeltapet kritisk eller ille ved vektnedgang. Snarere er det ønskelig... Missforstå meg rett, da det er slik at man bør bevare muskelvevet i mest mulig grad. Men man må altså se målsetningen, om man vil ha bort fettvevet så er kondisjonstrening det man bør fokusere 100% på og styrketrening vil være et komprimiss man må ta, jo mer styrketrening jo mindre fremgang vil man oppleve sammenlignet med om all fokus var på kondisjonstrening. Satt helt på spissen så har jeg selv sett bilder av folk som deltok i en studie, utgangspunktet deres var helt ekstremt og de slanket seg mer enn 50 kilo på en VLC-diett som vil si en pulverkur med mindre enn 500 kcal pr dag. En slik kur er det mest muskelnedbrytende man kan ha. Selvfølgelig mistet dem maksimal styrke, altså hvor mye dem klarer å ta i benkpress eller knebøy... Men tross muskeltapet så ble de vesentlig sterkere, viktigste styrken er den praktiske, altså evnen til å løfte egen kropp. Etter selv et så muskelnedbrytende ekspriment så satt deltagerne igjen med mye pyntligere fettprosent, hadde mer muskler enn fett på kroppen og fettprosenten var overaskende bra tross dem startet som fete i klasse II og III, altså ekstremt fete. Jeg sa dem hadde blitt sterkere, som sagt ikke i benkpress men jeg påstår at antall armhevinger og spenst samt hurtighet m.m. er viktigere. Når det er sakt er kondisjonstrening også mer effektivt enn styrketrening selv for å bedre fettprosenten. Nå steiler du kanskje av uttalelsen, fordi fettprosenten jo er forholdet mellom fett og fettfri masse, og fordi muskelvev der er en vesentlig faktor. Men ja, for de fleste er det en realitet (spesielt for overvektige men også mange med normal vekt). Dog er vedkommendes utgangspunkt vesentlig, og for godt trente og folk med allerede god fettprosent er det stikk motsatt. Men her snakker man altså om noen som vil slanke seg og trolig har for mye på kroppen, og det er ikke muskelvev regner jeg med. Da er det mest effektive som jeg sa, både for vektnedgangen og for en pyntligere fettprosent... At vedkommende taper litt muskelvev og maksstyrke er ikke så farlig og kontroversielt, snarere kan det være et ønsket komprimiss og noe som kan sees som positivt. Styrketrening er meget viktig ved vektnedgang, for å hindre muskeltap. Er man nybegynner i treningsverden, kan man til og med legge på seg litt muskelmasse, noe som jo gir høyere hvileforbrenning og penere kropp. Slanking handler om mer enn å bare bli så lett som mulig. Anonymous poster hash: c53f2...2f8 Endret 21. august 2013 av Niennas
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Kan du ikke for en gangs skyld vise til noen av disse "studiene" du snakker om, made4U? Anonymous poster hash: b9525...38f 2
Gjest made4u Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Det er en vanvittig krevende jobb å søke opp alt mulig, dessuten har jeg tilegnet meg kunnskaper om ernæring via bøker, mye av det jeg skriver om finner man f.eks. i informasjonsmateriellet til Helsedepartementet, som er et skriv alle dere også kan få tilsendt gratis om dere ønsker det... Noe kan også lastes ned... Kan gi dere noen linker og anbefalinger om du ønsker det, samt anbefalinger til bøker om emnet Ernæring, bøker som også benyttes som opplæring i faget... Poster gjerne anbefalinger om noen ønsker det?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Det er en vanvittig krevende jobb å søke opp alt mulig, dessuten har jeg tilegnet meg kunnskaper om ernæring via bøker, mye av det jeg skriver om finner man f.eks. i informasjonsmateriellet til Helsedepartementet, som er et skriv alle dere også kan få tilsendt gratis om dere ønsker det... Noe kan også lastes ned... Kan gi dere noen linker og anbefalinger om du ønsker det, samt anbefalinger til bøker om emnet Ernæring, bøker som også benyttes som opplæring i faget...Poster gjerne anbefalinger om noen ønsker det? Er ikke det rimelig opplagt? Link gjerne til studier, lærebøker (og hvem som bruker dem), WHO og Helsedirektoratet (som håndterer ernæringsspørsmål). Anonymous poster hash: 48bdc...354
Gjest made4u Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Jeg mente helsedirektoratet, depatrementet er jo noe annet. Trøtt etter en lang natt på jobb!!
Gjest made4u Skrevet 20. august 2013 #19 Skrevet 20. august 2013 Postet noen linker, se eget emne jeg startet. Dette er gratishefter alle kan laste ned, med god kunnskap som definnitivt holder mål og jeg ikke har noe å utsette på. :o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå