Gå til innhold

Søsteren min vil kreve 5000 i underholdsbidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har startet på en videregående skole som ligger et godt stykke vekk fra der vi bor, og hadde planlagt å flytte på hybel for å gå på denne skolen. Hun og foreldrene mine tok det for gitt at hun ville få borteboerstipend, så sjokket ble ganske stort da vi oppdaget at avstanden ikke er lang nok til å få det innvilget. Hun oppfyller ingen av de andre kriteriene for borteboerstipend.

Det er dog fullt mulig å ta buss ved å stå opp litt tidlig om morgenen, bussturen tar ca. 1 time, men søsteren min nekter dette og vil ikke engang vurdere å bo hjemme mer. Hun sier at hvis hun ikke kan flytte hjemmefra så slutter hun på skolen, og vi er alle veldig bekymret for dette da hun sliter en del med seg selv.

Hun har nå funnet ut at hun som vgs-elev over 18 år som bor hjemmefra har rett på underholdsbidrag og kan kreve 5000 kr i måneden fra foreldrene mine. Tanken på at hun kanskje kommer til å gjøre dette gjør meg rett og slett dårlig. Foreldrene mine er ikke rike på noen måte, vi har aldri eid båt eller hytte, og Syden-turene har vært få. 5000 kr mindre hver måned vil merkes veldig godt på økonomien. Min mor ville blant annet måtte jobbe mer for å få endene til å møtes. I følge søsteren min har de visst akkurat høy nok inntekt til at hun har krav på denne summen (hun har snakket med Nav).

Nå er jeg veldig redd for at søsteren min er egoistisk og samvittighetsløs nok til å sette dette ut i livet. Moren min er til og med på vei til å gå med på det, fordi hun er redd for at søsteren min ikke skal klare å komme seg gjennom vgs på noen annen måte, og ende opp med å gå hjemme og forverre problemene hun har slitt med de siste årene som bla. har gjort skole vanskelig.

Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe dette, eller har hun virkelig retten på sin side? Jeg er redd for at foreldrene mine skal slite seg ut for å tilfredsstille henne, og det bare fordi hun nekter å tilpasse seg en midlertidig ugunstig situasjon (dette er bare for et år) som jo alle andre oppegående mennesker må. Vi har ingen problemer hjemme, den eneste grunnen til at hun vil flytte er fordi hun vil ha frihet og slippe å stå opp så tidlig om morgenen.

Anonymous poster hash: a9170...d3f

Anonymous poster hash: 768af...2d9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg var moren ville jeg gått ned i stilling så jeg hadde kommet akkurat under den magiske grensen. Jeg kan ikke forstå at noen faktisk er skruppelløse nok til å melke foreldrene sine for penger på den måten.

Anonymous poster hash: 6ff7e...e4c
  • Liker 30
Skrevet

Du kan selvsagt ikke gjøre annet enn å snakke med din søster. Men det er jo mulig foreldrene dine ser på det som en investering, for at hun skal komme seg videre.

Anonymous poster hash: 3adda...30d
  • Liker 2
Skrevet

Hvis søsteren din sliter psykisk kan hun få bostipend tross den avstanden, be søsteren din oppsøke helsesøster/lege/psykolog så de kan være ref. til lånekassen. For noen er det ekstra vanskelig med lang reisevei, når skolen er umotiverende og vanskelig nok fra før. Om dere ikke har problemer i familien fra før, så tror jeg dere vil komme til å få det nå. Dette er jeg helt sikker på at kan ordne seg uten at hun skal kreve penger hjemmefra. Har forresten aldri hørt om underholdningsbidrag!? :huh: Må googles......

• Liker 7
Skrevet

Hvis søsteren din sliter psykisk kan hun få bostipend tross den avstanden, be søsteren din oppsøke helsesøster/lege/psykolog så de kan være ref. til lånekassen. For noen er det ekstra vanskelig med lang reisevei, når skolen er umotiverende og vanskelig nok fra før. Om dere ikke har problemer i familien fra før, så tror jeg dere vil komme til å få det nå. Dette er jeg helt sikker på at kan ordne seg uten at hun skal kreve penger hjemmefra. Har forresten aldri hørt om underholdningsbidrag!? :huh: Må googles......

Annet ord for det er barnebidrag

Anonymous poster hash: 8d48c...e9b

Skrevet

Annet ord for det er barnebidrag

Anonymous poster hash: 8d48c...e9b

Ok, takk. Tenkte det var noe sånt. Er barnebidraget så høyt når man nærmer seg 18 år?

Hva når man flytter ut som 16åring og ikke får støtte fra foreldre, men foreldrene er skilt. Vil dette da si at moren får 5000 kr måneden av faren, som denne 16åringen da kanskje ikke ser noe til?

Skrevet

Velg en skole lenger unna. Pleier å være mulig

Ellers så skjønner jeg søsteren din godt. Hvis hun sliter mye som du sier, kan det godt hende hun har godt av å komme seg litt bort.

Anonymous poster hash: 97080...dd6
  • Liker 1
Skrevet

Om jeg var moren ville jeg gått ned i stilling så jeg hadde kommet akkurat under den magiske grensen. Jeg kan ikke forstå at noen faktisk er skruppelløse nok til å melke foreldrene sine for penger på den måten.

Å gå ned i stilling kan fort koste mer enn 5000 kr i måneden..

Skrevet

Hun vil ikke søke jobber da? Tjener jo greit til hybel og mat da, med en liten deltidsjobb ved skolen.

Skrevet

Drev akkurat og sjekket litt på nett ang samme bidrag.

Jeg er 22 år og tenker på å begynne på skole til neste høst igjen. Jeg flyttet ut fra moren min da jeg

var 18 år og har da bodd hjemmefra i 4 år. Jeg syntes det er HELT sykt at jeg faktisk kan ha krav

på denne summen i mnd. av forendrene mine. Det er ikke dårlig stemning mellom noen av oss nå

men hvis jeg begynner å komme med slike krav kan det fort bli det føler jeg. Moren og faren min har

mye gjeld begge to og jeg ønsker ikke på noen måte å "ta penger" fra de, spesiellt da jeg har to andre

søsken som fortsatt bor hjemme og som moren min førsørger. Men samtidig vil det jo for meg være en mulighet til å faktisk kunne konsentrere meg mer om skolen. Jeg må selvfølgelig jobbe ved siden av

uansett men 5000,- ekstra pr mnd. hadde hjulpet.

Vet rett og slett ikke om jeg i det hele tatt TØRR å spørre om det..

Kom gjerne med tilbakemeldinger til meg hvis det er flere med erafringer der ute..

At søsteren din har turt i det hele tatt syntes jeg er tøft gjort. Jeg har absolutt forståelse fra begge sider

i denne saken...

Anonymous poster hash: 9045a...48c
Skrevet

Hun vil ikke søke jobber da? Tjener jo greit til hybel og mat da, med en liten deltidsjobb ved skolen.

Jeg husker jeg hadde jobb ved siden av vgs, spørs jo helt hvor mye man jobber men jeg hadde kanskje 5000-6000 kr utbetalt pr måned. Med leieprisene nå om dagen (spesiellt i byer) er det knapt nok til hybelen....

• Liker 1
Gjest abcdefgh
Skrevet

Drev akkurat og sjekket litt på nett ang samme bidrag.

Jeg er 22 år og tenker på å begynne på skole til neste høst igjen. Jeg flyttet ut fra moren min da jeg

var 18 år og har da bodd hjemmefra i 4 år. Jeg syntes det er HELT sykt at jeg faktisk kan ha krav

på denne summen i mnd. av forendrene mine. Det er ikke dårlig stemning mellom noen av oss nå

men hvis jeg begynner å komme med slike krav kan det fort bli det føler jeg. Moren og faren min har

mye gjeld begge to og jeg ønsker ikke på noen måte å "ta penger" fra de, spesiellt da jeg har to andre

søsken som fortsatt bor hjemme og som moren min førsørger. Men samtidig vil det jo for meg være en mulighet til å faktisk kunne konsentrere meg mer om skolen. Jeg må selvfølgelig jobbe ved siden av

uansett men 5000,- ekstra pr mnd. hadde hjulpet.

Vet rett og slett ikke om jeg i det hele tatt TØRR å spørre om det..

Kom gjerne med tilbakemeldinger til meg hvis det er flere med erafringer der ute..

At søsteren din har turt i det hele tatt syntes jeg er tøft gjort. Jeg har absolutt forståelse fra begge sider

i denne saken...

Ikke spør om det ! Du er 22 år ! Ikke f*** om du skal prøve å kreve 5k i mnd'en fra foreldrene dine da.

• Liker 28
Skrevet

Enig.

Skrevet

Ikke spør om det ! Du er 22 år ! Ikke f*** om du skal prøve å kreve 5k i mnd'en fra foreldrene dine da.

Absolutt klar over hvordan det høres ut og det ga jeg også utrykk for.

Jeg mener bare at jeg skjønner hvor søsteren hennes kommer fra da jeg vet hvor vanskelig det kan være å ha jobb ved siden av skole.

Tviler på at jeg kommer til å kreve noe som helst beløp av dem, føles bedre å ta opp studielån... hehe!

Gjest Heartbeat
Skrevet

Gjelder ikke regelen bare opp til 19 år?

• Liker 6
Skrevet

Du som er 22, foreldrene dine har ikke lenger forsørgningansvar for deg selv om du går på videregående fordi du naturlig nok skulle vært ferdig.

• Liker 7
Skrevet

Du som er 22, foreldrene dine har ikke lenger forsørgningansvar for deg selv om du går på videregående fordi du naturlig nok skulle vært ferdig.

Foreldrene mine måtte betale dette for broren min da har begynte på påbygg i en alder av 23, så lenge man har ungdomsrett eller noe tror jeg det gjelder.

Skrevet

Hun har nå funnet ut at hun som vgs-elev over 18 år som bor hjemmefra har rett på underholdsbidrag og kan kreve 5000 kr i måneden fra foreldrene mine.

Hva faen.

Kan man kreve dette etterbetalt 7år etterpå?

• Liker 7
Skrevet

Herregud, kan hun ikke få seg en jobb?? Da jeg var 16 hadde jeg jobb som betalte mer enn 5000,- mnd. Og det gikk IKKE ut over skolen.

Foreldre har kanskje plikt, men på den andre siden hadde jeg aldri, aldri, aldriii gjort dette mot mine foreldre! Om de så var millionærer. Det er ikke kjærlighet :/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...