AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #1 Skrevet 15. august 2013 Jeg har hatt henne i 1 år, og hun er 2 år gammel og sterilisert. I over en uke nå har hun tisset (markert) over alt! På datan, på chipsen, på sekken, treningsutstyret, sofaen, gulvet, vinduet, kattesengen, klærne mine, teppet osv... Det er sykt frustrerende :-( Jeg elsker den pusen, men jeg kan ikke ha henne når hun pisser over alt! Har vært hos dyrlege for noen dager siden hvor hun fikk en sprøyte som skulle ta knekken på en urinveisinfeksjon hvis det var problemet.. Men redd hun bare komme til å fortsette sånn som nå. ALT er tisset på... Anonymous poster hash: 20e27...780
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #2 Skrevet 15. august 2013 Bleie? Anonymous poster hash: 266f5...784
Lille Solstråle Skrevet 15. august 2013 #3 Skrevet 15. august 2013 Avlive...? Anntar, og håper, det var for å provesere. Prøv heller på omplassering til et sted hun kan være utekatt, hvis det er mulig
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #4 Skrevet 15. august 2013 Avlive...? Anntar, og håper, det var for å provesere. Prøv heller på omplassering til et sted hun kan være utekatt, hvis det er mulig Hvem vil ha en katt som tisser over alt? Anonymous poster hash: 20e27...780 1
fjellstreif Skrevet 15. august 2013 #5 Skrevet 15. august 2013 Har det skjedd noe spesielt den siste tiden som kan ha ført til denne adferdsendringen? Da tenker jeg på endringer i kattens hverdag, f.eks. introduksjon av nye dyr eller nytt menneske i hjemmet, nye naboer med katt etc? Hvis ikke ville jeg dratt tilbake til dyrlegen for en grundigere sjekk, bl.a. for å utelukke hormonforstyrrelser.
Lille Solstråle Skrevet 15. august 2013 #6 Skrevet 15. august 2013 Hvem vil ha en katt som tisser over alt?Anonymous poster hash: 20e27...780 Man kan vel gjøre et forsøk på å omplasere den. Det jeg tenkte på var om den kunne være en utekatt. Det gjør vel ikke så mye om den tisser på gresset? 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #7 Skrevet 15. august 2013 Har det skjedd noe spesielt den siste tiden som kan ha ført til denne adferdsendringen? Da tenker jeg på endringer i kattens hverdag, f.eks. introduksjon av nye dyr eller nytt menneske i hjemmet, nye naboer med katt etc? Hvis ikke ville jeg dratt tilbake til dyrlegen for en grundigere sjekk, bl.a. for å utelukke hormonforstyrrelser. Har ikke skjedd noe nytt nei, men det med hormonforstyrrelse kan være. Tror hun har løpetid nå, men hun er jo sterilisert :-s kan dyrlegen ha glemt noe inni der? TsAnonymous poster hash: 20e27...780
AnonymBruker Skrevet 15. august 2013 #8 Skrevet 15. august 2013 Spar meg. Katten tisser inne i 1 uke og man tenker på å ta livet av dyret!? Enkelte skulle ikke hatt dyr i det hele tatt!!!! Åååå - jeg blir så sint. Folk altså! Anonymous poster hash: 46d4a...44f 5
Gjest Badebuksa Skrevet 15. august 2013 #9 Skrevet 15. august 2013 Dersom katten ikke er kastrert, kan den vel ha løpetid såvidt jeg vet. Men enkelte dyrøegenvdyrlegrn (JAVEL ja, autokorrekt........ Det skulle være "dårlegare".. Nei, vent.. Å.ver.. nei, prøver igjen: dyrleger) og "vanlige" folk sier sterilisering om kastrering selvom det ikke er det samme.
fjellstreif Skrevet 15. august 2013 #10 Skrevet 15. august 2013 Har ikke skjedd noe nytt nei, men det med hormonforstyrrelse kan være. Tror hun har løpetid nå, men hun er jo sterilisert :-s kan dyrlegen ha glemt noe inni der? TsAnonymous poster hash: 20e27...780 Hvis hun har løpetid, kan det forklare oppførselen. Men katter kastreres vanligvis, og da fjernes livmoren, noe som gjør at de ikke skal få løpetid. Hvis katten er kastrert og har løpetidssymptomer tror jeg nok en tur til dyrlegen er på sin plass - da kan det være en sykdom/skade/svulst etc som fører til at hormonene løper løpsk.
Kontormus Skrevet 15. august 2013 #11 Skrevet 15. august 2013 Det er eggstokkene de fjerner. Noen ganger livmor, men det er noe ulik praksis på dette. Bare sånn til orientering, det er eggstokkene som et opphavet til forplantninsatferden. Det kan meget vel være at katten kan ha en infeksjon eller annet som gjør at den stadig tisser på steder den ikke skal. Men når det er sagt kan det være at lukten av urin kan forlede den til å tro at den skal tisse på steder den har tisset før. Å vurdere avliving for dette er galskap, diskvslifiserer deg nesten som katteeier.
Lille Solstråle Skrevet 16. august 2013 #12 Skrevet 16. august 2013 (endret) . Endret 17. april 2024 av Lille Solstråle
AnonymBruker Skrevet 16. august 2013 #13 Skrevet 16. august 2013 Man kan vel gjøre et forsøk på å omplasere den. Det jeg tenkte på var om den kunne være en utekatt. Det gjør vel ikke så mye om den tisser på gresset? De fleste som har utekatter har dem også inne til tider, tror du tenker på en gårdskatt som bor i fjøset, eller noe sånt. Vent å si om behandlingen hjelper, hvis ikke ta en ny sjekk hos dyrlegen etter andre plager. Vær også nøye med grundig vask av alt som har blitt tisset på. Men feiler hun ikke noe fysisk, og adferden blir permanent skjønner jeg godt dersom du avliver, ingen kan leve med en katt som bruker hele hjemmet som toalett. Omplasseringer også urealistisk, all den tid verden flommer over av gratis katt(ung)er uten adferdsproblemer. Anonymous poster hash: 9e53b...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå