Gå til innhold

Å overta en kattunge som egentlig ikke er leveringsklar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått reservert en nydelig, liten kattunge, som vi egentlig skulle få overta om en måneds tid, når den er tolv uker gammel. Vi var og hilste på den i går, og da kom det fram at kattemor forsvant for et par uker siden... Nå lurer eier på om vi kan overta når pus er åtte uker. Jeg tenker det har liten betydning for kattungen om vi overtar ved åtte eller tolv ukers alder, når moren først er borte, men hva vil dette ha å si for kattens utvikling, og hva må vi evt ta hensyn til? Noen som har erfaring med kattunger som har mistet kontakt med mor såpass tidlig?

Jeg vurderer egentlig å si ifra meg kattungen hvis vi risikerer at den tidlige atskillelsen er skadelig for utviklingen dens, og at dette blir styrete.

Vi har en snart ett år gammel hunnkatt fra før, om det har noe å si.

Anonymous poster hash: 0704d...3c1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis kattungen har søsken bør den være sammen med dem til den er 12 uker. Hvis ikke kan den like gjerne lære sosialisering av deres voksne katt.

Anonymous poster hash: f6155...27d
Skrevet

Hvis kattungen har søsken bør den være sammen med dem til den er 12 uker. Hvis ikke kan den like gjerne lære sosialisering av deres voksne katt.

Anonymous poster hash: f6155...27d

Den har en søster, som egentlig er litt småvill av seg. Den vi skal ha er nokså rolig i forhold, har lært å gå på kattedo, osv. Søsteren gjør fra seg overalt, så vi.

Gjest Belle âme
Skrevet

Den tidligere katten vår kom til oss når ho var 8 veker for mora var død, ho klarte seg fint men hata å ligge på fanget, men det har vel ingenting med sosialisering å gjer...

R.I.P

Skrevet (endret)

De sier jo at man ikke skal ta dem for tidlig. Men har en katt selv som ble tatt med hjem til oss mellom uke 8 og 10. Den har hvertfall ikke fått noen store problemer med det i ettertid annet enn at den sigler som en gris når den maler(mulig han bare er bygd sånn, kanskje?). Men såpass får man tåle når man får en så nydelig skapning i hus:) Har og hørt at noen kan begynne å sutte på ting, men jeg tror det er en myte at ALLE gjør det om de blir tatt for tidlig.
Men ikke bekymre deg så mye om slike ting, prøv heller å ta katten til deg og vis at den er velkommen. Kanskje den tidligere eieren har et pledd eller en leke du kan få som katten liker veldig godt, så den føler seg litt mer hjemme?

Den vil kanskje være litt usikker og mulig redd for den andre katten i starten, men det går seg til, garantert! Men hvem vet, kanskje de blir gode venner kjapt?

Og er den stueren slipper du det problemet hvertfall! Er jo ikke noe særlig å løpe rundt å plukke opp bæsj hele tiden.

Lykke til med ny katt!:D

Endret av smooch
Skrevet

Hm, da tror jeg at jeg ville tatt den hjem til meg med en gang. Høres egentlig ikke ut som om den ikke får den beste oppfølging der den er (urenslig søster og mor som bare har "forsvunnet??"). Da kan dere heller sosialisere den selv, og forhåpentligvis kan katten dere har fra før lære den litt opp siden moren ikke er tilstede lenger.

Jeg har ikke personlig erfaring med å få kattunge så tidlig, men har hørt at det største problemet er at de blir mer klengete og avhengig av deg. Renslighet er en annen ting, men det høres jo ut som at er på plass + at den sikkert vil se på katten du har fra før:) Tror det at de sutter er mest om de blir tatt veldig tidlig, det har jeg iallfall hørt:)

• Liker 1
Skrevet

Hm, da tror jeg at jeg ville tatt den hjem til meg med en gang. Høres egentlig ikke ut som om den ikke får den beste oppfølging der den er (urenslig søster og mor som bare har "forsvunnet??"). Da kan dere heller sosialisere den selv, og forhåpentligvis kan katten dere har fra før lære den litt opp siden moren ikke er tilstede lenger.

Jeg har ikke personlig erfaring med å få kattunge så tidlig, men har hørt at det største problemet er at de blir mer klengete og avhengig av deg. Renslighet er en annen ting, men det høres jo ut som at er på plass + at den sikkert vil se på katten du har fra før:) Tror det at de sutter er mest om de blir tatt veldig tidlig, det har jeg iallfall hørt:)

Jeg tror absolutt ikke det er noe i veien med dyreholdet der de bor nå, altså, det var bare det at kattemor var en omplasseringskatt de tok til seg. Ingen visste at den var gravid da den ble plassert hos dem, og fire uker etterpå kom det plutselig to små til verden. Kattemor var visst en omstreiferkatt før den kom til disse menneskene, og et slikt liv er kanskje vanskelig å venne seg av med, jeg vet ikke. De bor rett ved både bilvei og skog, så det kan jo godt hende hun er tatt av rev, påkjørt av bil el.l også.

Skrevet

Det finns morsmelkerstatning for kattunger. Ring veterinær og hør hva de vil anbefale i dette tilfellet.

Skrevet

Det finns morsmelkerstatning for kattunger. Ring veterinær og hør hva de vil anbefale i dette tilfellet.

De er allerede over på oppbløtt tørrfor for kattunger, og har vært det siden moren forsvant, så jeg vet ikke om det er noen vits når vi evt overtar om halvannen uke?

• Liker 1
Skrevet

De spiser fast føde og dier mor om hverandre i den aldere. Ville hørt med dyrlege likevel, det kan være at det er en fordel med morsmelk(erstatning) for dem.

Skrevet

Jeg var fosterhjem for to kattunger på 8 uker til de ble gamle nok til å flytte.

De hadde stor glede av hverandre, lekte, sloss og sov sammen - og begge har blitt trygge katter som voksne. De er godt over året nå.

Det er stor sannsynlighet for at hunkatten dere allerede har ikke vil godta kattungen uten videre, da er det ikke mye hjelp i den!

Jeg syns du enten skal ta begge to til de er gamle nok, eller la kattungen være der den er til den er gammel nok. Hva med søsteren hvis den plutselig blir alene?

Jeg forstår at du gjerne vil ha katten og at de som har den vil "bli kvitt den", men sett fra et dyreveldferdsperspektiv er det en dårlig ide å ta den nå.

:heks:

Skrevet

Jeg overtok en katt da den var 7 uker gammel. Eigerene hadde snakket med dyrlegen og fått beskjed om at mora kunne steriliseres etter 6 uker, for da trengte ikke kattungene melken lenger. Hun antok at da kunne også kattungene gis bort. Jeg var 15 og visste ikke bedre.

Katten suttet en del på et fleesteppe før, men det er noen år siden han sluttet med det. Han er litt sær, og ikke akkurat den som er mest glad i kos, og kommer ikke frivillig opp på fanget. Om jeg kommer til der han ligger å sover kan jeg løfte han på fanget å kose der. Han er heller ikke glad i andre mennesker enn meg, og går fort ut om vi er 2 for mange. Om han er slik på grunn av personlighet eller om det er fordi han ble tatt for tidlig vet jeg ikke. Hunden min derimot, den er han veldig glad i. Skal alltid være med ut når vi går ut, og skal vi gå tur, vil katten helst være med. De hilser alltid på hverandre om de har vært borte fra hverandre.

Jeg vil uansett aldri bytte han ut, men neste gang venter jeg til katten er 12 uker.

Anonymous poster hash: 60133...2a6
Skrevet

Jeg var fosterhjem for to kattunger på 8 uker til de ble gamle nok til å flytte.

De hadde stor glede av hverandre, lekte, sloss og sov sammen - og begge har blitt trygge katter som voksne. De er godt over året nå.

Det er stor sannsynlighet for at hunkatten dere allerede har ikke vil godta kattungen uten videre, da er det ikke mye hjelp i den!

Jeg syns du enten skal ta begge to til de er gamle nok, eller la kattungen være der den er til den er gammel nok. Hva med søsteren hvis den plutselig blir alene?

Jeg forstår at du gjerne vil ha katten og at de som har den vil "bli kvitt den", men sett fra et dyreveldferdsperspektiv er det en dårlig ide å ta den nå.

:heks:

Om vi ikke tar den, blir den dessverre alene. Den andre blir hentet samme dag, og de mener nok de har vært veldig greie som har giddet å vente til den ble åtte uker.

Nå skjedde det en ulykke her hos oss med katten vi hadde fra før, så den finnes dessverre ikke mer, men vi har fått en ny kattunge, tolv uker gammel, og håper den og den lille skal fungere greit sammen.

Skrevet

Hvis søstern skal hentes også, hadde jeg halt klart tatt den til meg 8 uker gammel!

Det har jo i mange år vært "vanlig" å gi bort kattene ved 8 uker.... Spessielt blandt ikke erfarene folk. Tror faktisk det var det vanligst en stund.

Begge mine katter ble hentet ved 8 uker, og det virker ikke som det har vært noe problem overhodet.

Og så lenge kattemor er borte og den uansett vil bli alene spiller det jo absolutt ingen rolle.

Kos deg med pusungene! Kjenner jeg nesten blir missunnelig da jeg savner katten min som døde i sommer...

Anonymous poster hash: decbd...f02
Skrevet

De spiser fast føde og dier mor om hverandre i den aldere. Ville hørt med dyrlege likevel, det kan være at det er en fordel med morsmelk(erstatning) for dem.

Den har nok ikke fått morsmelkerstatning der den bor nå, så da vet jeg ikke om det er noe poeng i å begynne ved åtte ukers alder? Men det er jo helt klart verdt å høre med veterinær om det. :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Min lille 'kinaputt', Frøken Fryd, kom i hus da hun fremdeles hadde blå øyne...

Det var ingen mor der, og den flote kvinnen fra Mattilsynet hadde ikke en sjanse i H***ete til å ta hånd om dem alle tre.

Det gikk godt, men det var en del mere jobb, spesielt med to voksne 'karer' i hus allerede.

Sikkert område, kontakt med 'gutta', men uten at det kunne komme til kamp. Egen mat for så unge småtasser, egen dokasse (med hjemesnekret trapp), masse kos og lek, småsjalu karer...

Det gikk seg til.

Om det er mulig så bør den lille få være med sin søster de ukene vi snakker om... og jeg forstår veldig godt at du gjerne tar henne nå.

Skrevet

Hvis søstern skal hentes også, hadde jeg halt klart tatt den til meg 8 uker gammel!

Det har jo i mange år vært "vanlig" å gi bort kattene ved 8 uker.... Spessielt blandt ikke erfarene folk. Tror faktisk det var det vanligst en stund.

Begge mine katter ble hentet ved 8 uker, og det virker ikke som det har vært noe problem overhodet.

Og så lenge kattemor er borte og den uansett vil bli alene spiller det jo absolutt ingen rolle.

Kos deg med pusungene! Kjenner jeg nesten blir missunnelig da jeg savner katten min som døde i sommer...

Anonymous poster hash: decbd...f02

Ja, før var 8 uker helt vanlig alder å skille dem fra mor. Absolutt ikke optimalt i det hele tatt, og jeg ville ikke selv gjort noe sånt. Her føler jeg litt at vi er et bedre alternativ, tross alt.

Den forrige katten vår var 16 uker da vi fikk henne, og det var så uproblematisk som det kunne få blitt. Trygg fra første stund, og hun ble en fantastisk fin katt.

Skrevet

Min lille 'kinaputt', Frøken Fryd, kom i hus da hun fremdeles hadde blå øyne...

Det var ingen mor der, og den flote kvinnen fra Mattilsynet hadde ikke en sjanse i H***ete til å ta hånd om dem alle tre.

Det gikk godt, men det var en del mere jobb, spesielt med to voksne 'karer' i hus allerede.

Sikkert område, kontakt med 'gutta', men uten at det kunne komme til kamp. Egen mat for så unge småtasser, egen dokasse (med hjemesnekret trapp), masse kos og lek, småsjalu karer...

Det gikk seg til.

Om det er mulig så bør den lille få være med sin søster de ukene vi snakker om... og jeg forstår veldig godt at du gjerne tar henne nå.

Nei, jeg tar henne ikke gjerne, men jeg ser ikke helt hvordan det skal være et bedre alternativ for henne å bli værende igjen alene når søsteren hennes blir borte på søndag. Jeg føler jo at jeg må.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei, jeg tar henne ikke gjerne, men jeg ser ikke helt hvordan det skal være et bedre alternativ for henne å bli værende igjen alene når søsteren hennes blir borte på søndag. Jeg føler jo at jeg må.

Jeg synes du skal hente jeg :) Spesielt når den andre er 12 uker. De to vil nok lage masse rabalder sammen og ha det fint sammen. Og lillepusen slipper å være alene og vil få et godt hjem hos dere.

Skrevet

Jeg synes du skal hente jeg :) Spesielt når den andre er 12 uker. De to vil nok lage masse rabalder sammen og ha det fint sammen. Og lillepusen slipper å være alene og vil få et godt hjem hos dere.

Takk, jeg håper virkelig det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...