Gå til innhold

nattavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen her inne som kan bekrefte at nattavvenning kun tar 3netter? Helsesøster mener det om vi bruker følgene metode: gå inn til barnet når det skriker. Stryk det lett på hodet og fortell barnet at det er natt og skal sove. Forlat rommet og sett deg rett utenfor. Vent 5-10 min .om barnet fortsatt skriker, fortsett prosedyren over. Gjenta til barnet roer seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skrikekur er dette. Ville jeg aldri ha brukt, og det er heller ingen garanti for at det tar bare 3 netter.

Mener du forresten nattavvenning som i å slutte å amme på natten? Eller at barnet skal sovne selv?

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Skrevet

Barnet er 9, 5 mnd. Det legger seg k egen sen og sovner veldig greit. Avvenning gjelder nattflaske med melk. Hun pleier å spise et sted mellom 01-0430. Metoden ef m er nt brukt kun når hun våkner for mat. Soving pp dsg i vocn og legging i seng på eget rom på kveld er ikke problemer. Har for søkt andre metoder k 14 netter næ....veldig klar for å komme i mål snart.

Skrevet

Da vårt barn var ca 11 mnd begynte vi å gi en flaske vann når h*n våknet. Ble litt protester den første natta men ikke hylgrining eller noe slikt. Kun sutring. Etter tre netter sluttet h*n å våkne. Fant ut at det ikke var verdt å våkne bare for vann tror jeg. Det hele var veldig udramatisk og gikk mye lettere enn jeg hadde trodd.

Skrevet

Har tilbydd vann hver natt i 14 netter. Ender i flere timers hyling......vi begynner å bli slitne. ...

Skrevet

Har tilbydd vann hver natt i 14 netter. Ender i flere timers hyling......vi begynner å bli slitne. ...

Kanskje hun rett og slett ikke er klar for nattavvenning? Det er ingen fasit på når barn "skal" være klare for avvenning. Våkner hun bare én gang om natten? Er ikke det ganske overkommelig?

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun rett og slett ikke er klar for nattavvenning? Det er ingen fasit på når barn "skal" være klare for avvenning. Våkner hun bare én gang om natten? Er ikke det ganske overkommelig?

Hun våkner alt mellom 1-3 ganger. Stort sett er det 2, mrn veldig mye avhenger av dagtid-soving og spising og energibruk.....ønsker å få sove litt mer enn 3-4 timer til sammen hver natt når jeg skal tilbake i jobb om 4uker....derfor har jeg begynt nå med håp om å komme i mål ...

Skrevet

Hun våkner alt mellom 1-3 ganger. Stort sett er det 2, mrn veldig mye avhenger av dagtid-soving og spising og energibruk.....ønsker å få sove litt mer enn 3-4 timer til sammen hver natt når jeg skal tilbake i jobb om 4uker....derfor har jeg begynt nå med håp om å komme i mål ...

Det forstår jeg veldig godt. Jeg har selvsagt ikke noen fasit på hva du bør gjøre, men jeg ville i alle fall unngått skrikekur. Det er ikke greit. Jeg selv nattammet lenge, også når jeg jobbet. Det gikk faktisk overraskende bra, men det er selvsagt ikke alle det går bra for.

Hvorfor sover du bare 3-4 timer hver natt? Hvis datteren deres får melk om natten, er hun da våken i flere timer også? Kan du legge deg tidligere en periode?

Skrevet

Hva med å heller bare gi ungen en flaske med melk, og spare dere og ungen for mye lidelse?

De aller fleste barn slutter av seg selv når de er klare. 9 mnd, hun er bare en baby enda - hvorfor så streng?

• Liker 1
Skrevet

Det forstår jeg veldig godt. Jeg har selvsagt ikke noen fasit på hva du bør gjøre, men jeg ville i alle fall unngått skrikekur. Det er ikke greit. Jeg selv nattammet lenge, også når jeg jobbet. Det gikk faktisk overraskende bra, men det er selvsagt ikke alle det går bra for.

Hvorfor sover du bare 3-4 timer hver natt? Hvis datteren deres får melk om natten, er hun da våken i flere timer også? Kan du legge deg tidligere en periode?

Hun legges 18-1830. Sover greit fram til ca 0030/0100. Etter det er det mye uro og innemellom sutring. Hun hsr siden fødsel startet dagen rundt 0530/0600. Jeg legger mrg dyort settt i 21-tiden, men det blif litf soving etter kl 01.....synes ikkd jeg kan legge meg tidligere enn kl 21 (tihi)

Skrevet

Hun legges 18-1830. Sover greit fram til ca 0030/0100. Etter det er det mye uro og innemellom sutring. Hun hsr siden fødsel startet dagen rundt 0530/0600. Jeg legger mrg dyort settt i 21-tiden, men det blif litf soving etter kl 01.....synes ikkd jeg kan legge meg tidligere enn kl 21 (tihi)

Nei, da skjønner jeg det blir lite søvn. Bare sånn smådupping er veldig slitsomt. Vi har hatt det sånn i perioder vi også, og det var sånn at jeg tenkte at jeg bare kunne holde meg våken, jeg ble vekket etter 5 min likevel ... men har det alltid vært sånn, at nettene er så urolige? Det er vanlig at småbarna sover urolig og våkner mer i perioder med utviklingssprang, nye ting som skjer (mor begynner på jobb igjen, start i barnehage osv.). Det er én ting å holde ut noe man regner med går over, en annen ting er hvis det alltid er sånn ...

Skrevet

Jeg forstår ikke dette med å sove 3-4 timer til sammen hver natt? Da ville du vel vært så sliten at du ikke hadde klart å holde deg våken helt til 21? Mener jkke å være kritisk, men det hørtes bare så rart ut for meg.

Men hva gjør hun hele natta da, siden du sier at dere nesten ikke sover etter 1? Jeg hadde ikke klart å gjennomføre noen skrikekur selv, men man trenger vel ikke det for å nattavvenne. Det er vel heller snakk om hvor lang tid man vil bruke på avvenningen? Da vi nattavvente, lå jeg på et annet rom de neste ukene. Faren tilbød da vann eller bare nærhet de gangene gutten våknet. Han sov noe urolig et par uker, kanskje? Og så plutselig begynte han å sove ca 11 timer sammenhengende. Tror ikke dette hadde gått like greit om det var jeg som skulle avvenne og han luktet meg og melka.

Hvis dere ikke får orden på dette med det første, håper jeg dere klarer å sove på skift? Kan den ene legge seg på et annet rom eller i stua, med ørepropper? Det virker jo ufornuftig at ikke hvertfall en av dere skal få en god natt eller hvertfall en del timer sammenhengende innimellom.

Skrevet

Vi nattavvente gutten min på ti måneder nå, og det gikk over all forventning. Jeg la meg på gjesterommet og mannen min tok over. Hver gang barnet våknet trøstet han og tilbød vann i stedet. Det tok to netter med tre-fire trøsterunder, og siden har han sovet hele natten.

Jeg anbefaler altså at far tar over. Og trøster hver gang, ikke la barnet skrike.

Skjønner godt at noe må gjøres hos dere, så lite søvn kan umulig være bra! Håper det løser seg om ikke lenge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...