Gå til innhold

Ha med småsøsken til skolestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den eldste av våre tre barn begynner nå på skolen. De to andre går i korttidsbarnehage som ikke har åpnet ennå til den tiden vi skal møte på skolen med den eldste, vi har heller ingen familie eller andre som kan passe dem. Vi har begge lyst til å være med på skolestarten, men da må jo nødvendigvis de små (som forøvrig er 3,5 og 1,5 år gamle) være med. Andre som har hatt yngre søsken med til skolestart? Hvordan har det fungert i klasserommet?

Anonymous poster hash: bbd2f...429
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke noe om det. Det er skolebarnet sin dag, og det er synd at oppmerksomheten skal bli ledet bort av småsøsken.

Jeg ville gjort hva jeg kunne for å skaffe barnevakt, men klart- må man så må man.

• Liker 13
Skrevet

Hvis småsøsknene er helt rolige og stille barn, som sitter helt stille - er det ikke noe problem å ta de med. Har man urolige barn, bør de absolutt ikke være med. For de aller fleste er første skoledag en litt spesiell "høytidlig" dag. Førsteklassingene skal være i fokus og det blir filmet mye. Mye av dette blir ødelagt av småsøsken som løper og bråker rundt.

Mange førsteklassinger syntes møte med skole og lærer er litt skummelt, og kommer det andre barn og "tar plassen deres" blir det enda mer skummelt.

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen hemmelighet at de yngste krever mest oppmerksomhet hos foreldrene. Så er helt enig med Løvetanten, det vil ta vekk en viss fokus på eldstemanns debut- som er en milepæl og en stor dag for de fleste.

Barn legger kanskje ikke det samme i det som voksne, men her ville jeg valgt å splittet dere. Husk å ta bilder!

Anonymous poster hash: c5c02...ceb

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde for alt jeg kunne forsøkt å unngå det.

Jeg synes skolestarteren skal få denne dagen fri for småsøsken.

Siden dere er to, hva med om mor eller far blir med eldste på skolen, og så møtes hele familien og spiser sammen eller noe slikt etterpå?

• Liker 2
Skrevet

Nei, der har ikke småsøsken noe å gjøre. Småsøsken tar mye plass/oppmerksomhet, samt at det blir trangt nok i skolegård/aula/klasserom med bare foreldre som gjester. Småsøsken vil det faktisk ikke være plass til.

Så enten får en av dere være hjemme med småtassene, ellers får dere få noen til å passe de på morgenen.

Anonymous poster hash: db873...fc9
  • Liker 4
Skrevet

Har aldri opplevd noen ta med en 1,5 åring på skolestart. Er han et helt usedvanlig geni siden du mener det er passende å ta han med på en sånn dag?

Anonymous poster hash: 00dab...f7f
  • Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvis småsøsknene er helt rolige og stille barn, som sitter helt stille - er det ikke noe problem å ta de med. Har man urolige barn, bør de absolutt ikke være med. For de aller fleste er første skoledag en litt spesiell "høytidlig" dag. Førsteklassingene skal være i fokus og det blir filmet mye. Mye av dette blir ødelagt av småsøsken som løper og bråker rundt.

Mange førsteklassinger syntes møte med skole og lærer er litt skummelt, og kommer det andre barn og "tar plassen deres" blir det enda mer skummelt.

Hvor rolige tror du 1- og 3-åringer er? De færreste slike sitter helt stille, noe som er helt naturlig for barn i den alderen.

Så gjør det dere kan for å få barnevakt.

• Liker 2
Skrevet

Har aldri opplevd noen ta med en 1,5 åring på skolestart. Er han et helt usedvanlig geni siden du mener det er passende å ta han med på en sånn dag?

Anonymous poster hash: 00dab...f7f

Nå skrev hun jo faktisk at grunnen var at barnehagen ikke er åpen på tidspunktet de skal møte opp på skolen, og de ikke har noen til å sitte barnevakt. Da trenger du ikke å komme med sarkastiske og nedlatende spørsmål som det der.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

På vår skole er det kun sitteplass til førsteklassingene så alle foreldre må stå i klasserommet. Det er så og si helt fullt. Småsøsken vil ofte bli utålmodige og jeg ville strekt meg langt for å få tak i barnevakt denne dagen.

Skrevet

Leste HI en gang til, og ser at du faktisk ikke er nødt til å ta med småsøsken. Du bare vil det fordi du vil være der selv ser det ut til.

Hvis dere er to foreldre så tar den ene småungene mens den andre følger på første skoledag.

Man ødelegger ikke for de andre med å ta med småttiser om det ikke er helt, helt nødvendig.

Det er ikke bare èn førsteklassing der vet du... Det er mange som har gledet og gruet seg til denne dagen, så at noen på død og liv skal presse med småsøsken for ikke å gå slipp av det selv er både tankeløst og ufint.

Tenk på de andre foreldrene og barna også.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er litt overrasket over svarene her. Mener dere at alle som har yngre søsken enn skolebarnet klarer å skaffe seg barnevakt eller går bare én forelder. Hva med aleneforeldre? Hva om det er en nyfødt baby? Jeg ville bli svært overrasket hvis det ikke møtte opp noen småsøsken også på mandag.

Uansett, takk for de (seriøse) svarene. Jeg snakket med svigermor på telefonen i dag og kom innom temaet og hun var så snill og tilby seg å fly hit noen dager og passe søsknene mens vi er med på skolestart begge to. :)

Skrevet

Jeg er litt overrasket over svarene her. Mener dere at alle som har yngre søsken enn skolebarnet klarer å skaffe seg barnevakt eller går bare én forelder. Hva med aleneforeldre? Hva om det er en nyfødt baby? Jeg ville bli svært overrasket hvis det ikke møtte opp noen småsøsken også på mandag.

Uansett, takk for de (seriøse) svarene. Jeg snakket med svigermor på telefonen i dag og kom innom temaet og hun var så snill og tilby seg å fly hit noen dager og passe søsknene mens vi er med på skolestart begge to. :)

Så bra at det løste seg! :D Skjønner godt at dere vil være med på den store dagen begge to. Og jeg tviler ikke på at svigermor blir kjempeglad for å få litt alenetid med barna ^^ Kos dere masse :)

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hvor rolige tror du 1- og 3-åringer er? De færreste slike sitter helt stille, noe som er helt naturlig for barn i den alderen.

Du skal vite det, at Myrthel har ekstremt veloppdragne barn.

• Liker 1
Skrevet

Rundt her vi bor er det flere skoler som presiserer at de ikke ønsker småsøsken tilstede første skoledag...

Da stedatteren min begynte på skolen, var vårt fellesbarn 9 mnd. Hun var med og satt i vogna under oppropet, men hun og jeg gikk ikke inn i klasserommet. Det var skolestarters dag!

Godt at det ordnet seg for dere! Flott med snill svigermor! :)

• Liker 1
Skrevet

De to yngste mine var veldig rolige i situasjoner med mange ukjente, og hadde nok sittet pip stille. Eldstefrøkna hadde jeg ikke tenkt tankten på å ta med i en slik situasjon, for hun var ikke rolig så rolig...

Uansett ville jeg ikke tatt de med i en slik setting, for man vet aldri med barn....

Du skal vite det, at Myrthel har ekstremt veloppdragne barn.

Jepp...Her er det full kontroll i alle situasjoner... :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...