Gå til innhold

Jobbe deltid - hvilken prosent og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barn nummer to kommer, skal jeg gå ned i stilling mens de er små.

Jeg lurer på - dere som jobber deltid (frivillig) og har barn, hvor stor prosent jobber dere? Og hvorfor akkurat den prosenten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber 60% i helsevesenet. Med annenhver helg.

Har bare ett barn da..

Jeg jobber annenhver helg fordi da er jeg mer hjemme i uka, så barnet mitt ikke trengte å starte i bhg da h*n fylte 1 år.

Dette er jo bare for en periode. Ønsker ikke og jobbe annenhver helg resten av mitt arbeidsliv. Da h*n starter i bhg og har gått der en god stund, så kan jeg tenke meg og gå opp til 80% stilling. :-) og ikke annenhver helg ;-)

Anonymous poster hash: 4c5b4...fd8

Skrevet

Har skolebarn nå, alltid jobbet 50. Ungene har sluppet lange dager + de kommer hjem rett etter skolen, og bare litt på sfo. Et barn som begynner 7 på skulen og hentes 16 tiden er utslitt til å begynne på noe lekser, derfor ville ikke vi ha så lange dager for barna våre. Har også jobbet mange år i bhg og ser hvor utrolig slitne barna er av lange dager. Er veldig for 6 timers dagen, og mener alle 1-3 åringer burde hatt en lovrettet dag med maks 6 timer, så kunne heller nav betalt forelderene for de 2 timene de ikke blir lønnet for. Barn sliter veldig med stress og konsentrasjon. Jeg tror ikke det er sunt å stå opp 6 hver dag og levere i bhg innen 7 og hente igjen nærmere klokka 17. Må være FRYKTELIG med slike lange dager :(

Anonymous poster hash: f1f2c...70e
  • Liker 4
Skrevet

Har skolebarn nå, alltid jobbet 50. Ungene har sluppet lange dager + de kommer hjem rett etter skolen, og bare litt på sfo. Et barn som begynner 7 på skulen og hentes 16 tiden er utslitt til å begynne på noe lekser, derfor ville ikke vi ha så lange dager for barna våre. Har også jobbet mange år i bhg og ser hvor utrolig slitne barna er av lange dager. Er veldig for 6 timers dagen, og mener alle 1-3 åringer burde hatt en lovrettet dag med maks 6 timer, så kunne heller nav betalt forelderene for de 2 timene de ikke blir lønnet for. Barn sliter veldig med stress og konsentrasjon. Jeg tror ikke det er sunt å stå opp 6 hver dag og levere i bhg innen 7 og hente igjen nærmere klokka 17. Må være FRYKTELIG med slike lange dager :(Anonymous poster hash: f1f2c...70e

Jeg skjønner hva du mener, men i slike diskusjoner, hvorfor blir det alltid trukket fram at det må være slitsom for barn å være i barnehagen fra 7 til 17? Hvem er det som har barna der så lange dager? Mitt inntrykk er at veldig mange (de fleste?) har barna sine ca åtte timer. Lenge det også, men en viss forskjell på det og 10 timer.

Selv kunne jeg tenke meg at en av oss jobber 80% når vi får to barn. Vet ikke om jeg foretrekker redusert jobb på slutten av hver dag eller en hel fridag per uke. Nå har jeg muligheten til å være hjemme på dagtid og jobbe på ettermiddagen/kvelden en gang i uka, så hvis jeg kan fortsette med det på ubestemt tid, er det ikke sikkert jeg syns noen trenger å jobbe redusert likevel.

Skrevet

Jeg jobber ca 80%. Jeg slutter tidligere hver dag. Slipper rush-trafikken, kan plassere møter, konferansetimer osv etter arbeidstid. Kan handle før jeg henter ungene. Og de får kortere dager - hver dag! :) Kjekt for oss alle! Hvis jeg hadde hatt en fridag i uken, så kunne jeg ha ryddet hus hele dagen, men jeg frykter at jeg hadde sovet lenge og sullet bort halve dagen.

Skrevet

Jeg jobber ca 80%. Jeg slutter tidligere hver dag. Slipper rush-trafikken, kan plassere møter, konferansetimer osv etter arbeidstid. Kan handle før jeg henter ungene. Og de får kortere dager - hver dag! :) Kjekt for oss alle! Hvis jeg hadde hatt en fridag i uken, så kunne jeg ha ryddet hus hele dagen, men jeg frykter at jeg hadde sovet lenge og sullet bort halve dagen.

Jobber 100% og har en fridag i uken når jeg jobber lørdager. Det er sånn fridagen blir :P

Skrevet (endret)

Jeg jobber 60 % og har fordelt det slik at vi har 3 dager på rad på jobb/ i barnehage og 4 dager etter hverandre hjemme :hjerte:

Vi ønsker ikke at Liten skal gå fullt i bhg, vi vil ha mest mulig tid med henne!! Småbarnstida går så utrolig fort, vips så er hun stor, og da kan jeg heller jobbe litt mer...kanskje :ler:

Endret av Diddles
Skrevet

Jens Stoltenberg og kona hyller deltidsarbeidende kvinner, så det er jo bra. Øke kontantsstøtten slik at flere har muligheten mener jeg da, eller finne på andre muligheter :)

Nå kjøpte vi et gammelt hus og hadde lave krav i starten, derfor kunne jeg gå deltid med kontantstøtte. Men skulle vi hatt nytt hus, nye biler, flere sydenturer i året, pusset opp hvert halvår osv, ja da måtte jeg også gått fullt.

Anonymous poster hash: f1f2c...70e
Skrevet

Jeg vet noen bruker en fridag i uka som "husmordag", hvor de gjør unna husarbeid mens barna er i barnehagen. Jeg skjønner det om man har mange barn, og det frigjør jo tid med barna senere. Men for min egen del ville jeg brukt en sånn dag sammen med barnet mitt. Gjerne kombinert med husarbeid. Men det er mulig jeg legger lista for lavt eller at vi bare har for få barn ennå, men jeg vet altså ikke hvordan jeg skulle brukt en hel dag på husarbeid hver uke. Da ville det nok blitt slapt, slik du frykter.

Skrevet

Ja, dessuten er det jo masse som ikke kan vente en uke, eller til helgen. Og da er det jo fint å ha litt ekstra tid hver dag. :)

Skrevet

Jeg har i flere år vaklet og vurdert fram og tilbake i forhold til å gå ned til 80%, for å ta en husmordag og ikke omkomme av stress. En dag i uka til å få unna ting, både rent husarbeid og ting som skal tas tak i med barna, eposter, svarfrister og kakebaking (altså ikke cupcakes til den fancy bloggen min :ler: men typisk ting vi skal stille opp med på cuper og juleavslutninger/skoleforestillinger).

Men så lenge den fridagen totalt vil koste 100 000 i året, synes jeg det blir for råflott. Men jeg har all forståelse for kvinner som gjør det når timeplanen blir i fulleste laget.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men i slike diskusjoner, hvorfor blir det alltid trukket fram at det må være slitsom for barn å være i barnehagen fra 7 til 17? Hvem er det som har barna der så lange dager? Mitt inntrykk er at veldig mange (de fleste?) har barna sine ca åtte timer. Lenge det også, men en viss forskjell på det og 10 timer.

Ja, jeg tenker også det. Det er vel ikke så mange som har barna der så lenge selv om de jobber 100%?

Her jobber vi begge 100%, men ungen er som regel ikke i bhg lengre enn ca 8-15.30. Virker som om de fleste ungene i barnehagen kommer og drar omtrent til de tidene.

Noen ganger henter jeg tidligere, andre ganger blir hun levert senere også, hvis hun plutselig en dag skulle finne på å sove litt lengre (har en morgenfugl som gjerne vil opp klokka halv sju eller før ;)).

Men vi er heldige med min jobb da, den er veldig fleksibel, jeg kan jobbe kvelder eller helger hvis jeg vil, forskyve dagen litt, og jobbe hjemmefra.

Anonymous poster hash: b1698...2c0

Skrevet

Uaktuelt for meg å gå ned i stilling, men mannen min jobber i praksis 80%. Han har fleksitid og kommer og går litt før tiden :)

Anonymous poster hash: 6e64d...3c3
Skrevet

Jobber 60% natt. Har den stillingsprosenten fordi jeg studerer på høyskolen og fordi vi prøver å få huslån. Optimalt sett hadde jeg jobber kun 26%, altså hver tredje helg for å få fokusert nok på lesingen og familien.

Skrevet (endret)

Har jobbet 80% mye så barnet mitt fikk 4-dagers barnehageuke som liten. Samtidig har vi jobbet skjevt for å korte ned hver enkelt dag. Akkurat nå jobber jeg fullt, men 07-15, slik at jeg kan hente lillemann tidlig. Slitsomt for meg, men synes det må til i en periode. Mannen jobber nå 80% for å kutte en bhg-dag i uka for ungene, og han leverer kl 9, for han kan ikke flexe arbeidstid like mye som meg + inntektsbortfallet er minst for ham.

Det er definitivt slitsomt med krevende jobb og hjem og barnestell på oss begge, men nå i en relativt kort periode i våre liv pusher vi ekstra for ungenes del. Lite tv og sofa..

Endret av ViljaH
Skrevet

Men så lenge den fridagen totalt vil koste 100 000 i året, synes jeg det blir for råflott. Men jeg har all forståelse for kvinner som gjør det når timeplanen blir i fulleste laget.

Jeg velger å ikke stirre isolert på pengetapet. Lønn er noe relativt, og henger sammen med utgifter. Livskvalitet kan ikke kun måles i penger. Jeg tapte mange titusener i permen (bonus), kunne ikke fått barn hvis bare pengene skulle telle.

• Liker 5
Skrevet

Jeg velger å ikke stirre isolert på pengetapet. Lønn er noe relativt, og henger sammen med utgifter. Livskvalitet kan ikke kun måles i penger. Jeg tapte mange titusener i permen (bonus), kunne ikke fått barn hvis bare pengene skulle telle.

Hvis bare pengene skulle telle, er det vel ingen som kunne fått barn ;)

Men uansett hvor enig jeg er i at livskvalitet ikke kan måles i penger, og at man ikke bør stirre på pengetapet, er det likevel et spørsmål om mors lille fridag og pusterom (om enn med husarbeid) er verdt et ikke ubetydelig innhugg i økonomien. Min erfaring ettersom ungene vokser til, er ikke minst at lønn er mer relativt enn utgifter, som stort sett er konstante, eventuelt stadig økende :ler:

Skrevet (endret)

Jeg tenker at kanskje blir det litt mindre middag på restaurant, og pensjonsopptjeningen svekkes så kanskjedet blir en sydentur mindre pr år når jeg er 67. Istedet får jeg mer tid med barna mine når de er små. Det er en trade-off klart i min favør, synes jeg.

Når barna blir større og skal ha alt mulig rart, kjøres hit og dit, mye med venner, kanskje jeg da jobber fullt ++ og kjøper vaskehjelp. Forøvrig, kravstore barn kan få nei, og de kan ta en liten jobb om de genererer høye utgifter.

Jeg har ikke fri så jeg får fri da, men så barna får fri.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at kanskje blir det litt mindre middag på restaurant, og pensjonsopptjeningen svekkes så kanskjedet blir en sydentur mindre pr år når jeg er 67. Istedet får jeg mer tid med barna mine når de er små. Det er en trade-off klart i min favør, synes jeg.

Pensjon kan dere spare på egenhånd til deg. :) Det er ikke sikkert at dere er sammen når dere blir pensjonister. Kjedelig om bare DU skal tape penger på det.

Skrevet

Jeg jobber 80%, og har gjort det siden jeg oppdaget at ingen takket meg for å ofre familien min for overtid og ekstraarbeid.

Jeg har for det meste hatt fri en dag i uken, og den ble brukt sammen med barnet. Det har som regel alltid vært situasjonen som har bestemt det sånn: fridag på skolen, dagmamma som ville ha fri en bestemt dag, firedagers plass i bhg osv.

Men det siste året har jeg prioritert kortere dager, det gjør at familien kan komme hjem til middagen på bordet, og at vi blir mye mer a jour på ettermiddagene.

Når vi begge jobbet til kl 15.00, ble ofte middagen prioritert bort til fordel for kjøring hit og dit på ungene, det ble liksom ikke tid til gode middagsrutiner når første trening begynte kl 16.00.

Angående tid i barnehagen, så har jeg inntrykk av at ungene trives så godt der at en halvtime fra eller til betyr mindre. Mine liker bedre å komme tidlig enn sent (da kommer de inn i leken fra starten av), og vil ikke hentes før det siste måltidet (frukt).

Minst en gang i uken blir de hentet før jeg kjører hjem, men den dagen er som regel middagen sabotert av andre aktiviteter uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...