Gå til innhold

Kan man ta keisersnitt flere ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si man skal ha 3 barn, og man ønsker keisersnitt hver gang. Er dette noe problem? Og hvordan ser et keisersnitt-arr ut?

Anonymous poster hash: 334b3...68e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt KS åtte ganger og skal ta det en niende gang nå til vinteren.

Anonymous poster hash: 3b5f8...7a8
  • Liker 1
Skrevet

Hmmm.. er det et troll her?

Anonymous poster hash: d908b...d56
Skrevet

Hmmm.. er det et troll her?

Er bare ung og uerfaren. Ikke troll, lover. :) Derfor ønsker jeg seriøse svar også. -TS

Anonymous poster hash: 334b3...68e

Skrevet

Arret kommer an på hva slags snitt de må gjøre og om det har vært hastverk med i bildet.

Som regel legger de et 15 cm snitt rett under bikinilinjen. Hvis alt går etter planen, får du da en tynn stripe her når såret gror. Noen opplever å få heng over arret. Du kan også få nedsatt følelse i huden rundt arret.

Skrevet

Jeg tror det er en viss grense for hvor mange ganger man kan ta KS.

Men jeg kjenner ei som skal ha sitt tredje KS nå.

Det er jo ikke bare å ønske seg KS da, man må jo ha en god grunn. Så er det forskjellig fra sykehus til sykehus hvor god den grunnen må være.

Skrevet

I utgangspunktet er det intet i veien for at du kan få 3. keisersnitt. Dette forutsetter imidlertid at de 2 en har hatt ikke medførte spesielle problemer under operasjonen, eller komplikasjoner i ettertid. Prinsipielt er det ingen bestemt øvre grense for antall keisersnitt, og jeg det finnes kvinner som har hatt både 4 og 5 keisersnitt.

Det vanlige er å utføre keisersnitt ved termin etter et normalt svangerskap, men får du igjen stort foster, kan inngrepet utføres i f. eks. uke 38 i samråd med fødeavdelingen.

Luftsmertene kan ha kommet av at tarmene kan bli satt litt ut under/etter snittet, men hvis det ikke foreligger tegn på komplikasjoner, som f. eks. infeksjon, vil luftsmertene kunne lindres medikamentelt på barselavdelingen.

Er du over 40 så anses ikke alderen din til å være noe hinder, eller føre til noe avvik, i forbindelse med forløsningen.

Skrevet

De anbefaler maks 3 barn om alle er tatt med keisersnitt. Etter nr.2 er det nødvendig med ks med nr.3.

KS-arrene varierer sikkert, men mitt er ca 10cm bredt, veldig tynt og lite synlig. Sitter langt nede, nedenfor trusekant, omtrent ved "hårfestet".

Skrevet (endret)

Bare husk på at du får arr på livmoren også, noe som kan medføre at morkaken ikke sitter så godt fast som den burde.

Derfor bør keisersnitt egentlig bare benyttes om det er helt nødvendig.

Endret av zanna
  • Liker 4
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg har tatt KS åtte ganger og skal ta det en niende gang nå til vinteren.

Anonymous poster hash: 3b5f8...7a8

Dette tror jeg ikke på. Det er vel en maksgrense for hvor mange ganger man kan ta keisersnitt, og den ligger langt under ni.

Skrevet

Dette tror jeg ikke på. Det er vel en maksgrense for hvor mange ganger man kan ta keisersnitt, og den ligger langt under ni.

Derfor jeg gjør det i Mexico!

Anonymous poster hash: 5438e...655

Skrevet

Det er også forskjell fra kvinne til kvinne hvor mange keisersnitt man bør ha. Dette kommer visst litt an på hvorfor KS måtte tas og om det var akutt eller planlagt. Etter hvert KS vil kirurgen som regel kunne se hvor tynn livmoren er, evt om det er andre grunner for at enn ikke bør ta flere KS. Det er dessverre større sjanse for at fosteret dør i livmoren hvis man har utført KS tidligere.

Det er også en økende risiko for at egget ikke vil feste seg ved neste graviditet, at morkaken ikke fester seg på riktig måte/på riktig sted og i verste fall, ruptur på livmor eller morkakeblødning mot slutten av svangerskapet.

Du vet sikkert også at det er mange andre risikoer forbundet til operasjonen og tiden etterpå både for mor og barn. Det er ikke en absolutt maksgrense på 3 KS, jeg vet om kvinner som har hatt flere. Det er også mulig å ha en vaginal fødsel etter 2 KS hvis man ønsker det, men dette er noe legene bør være med på å vurdere.

Jeg har hatt 3 KS, og arret synes selvfølgelig men sitter så lavt at en bikiniunderdel som regel vil skjule det. Jeg har fått en "pølse" hengende over arret mitt selv om jeg er veldig slank ellers. Dette er ganske vanlig. Jeg har også fått en litt merkelig menstruasjon etter keisersnittene, den er vesentlig lengre enn før og ender med mørk utflod. Dette er visst ikke uvanlig og kommer av arrdannelsene etter keisersnittene.

KS er en ganske omfattende operasjon, og jeg hadde ekstreme luftsmerter p.ga luft i buken, men det er det slettes ikke alle som får. Man har smerter de første dagene og kjenner såret godt også etter noen uker. Man får bra smertelindring på sykehuset men det er viktig å prøve å ta det med ro de første ukene etterpå, ikke alltid så lett med en eller to småkrabater fra før ;)

Skrevet

Etter 2 ks blir det alltid det i evt svangerskap etter det. Om det er noen øvre grense vet jeg ikke.

Skrevet

Etter 2 ks får du automatisk ks neste gang. Hvor mange ganger du er gravid bestemmer du selv, men risiko for komplikasjoner øker for hver gang. Det er til syvende og sist du selv som utsetter deg for risiko ved å velge flere barn. Anonymous poster hash: 13d03...6db

Skrevet

Jeg leste for noen år siden om en dame som ventet sitt sjette KS-barn, og det ble regnet som en liten sensasjon.

Jeg har to, og over arret henger det en pølse som aldri går bort, selv om jeg er tynn. Mitt andre KS ødela sjansen for flere svangerskap for meg, pga arrvev ved livmoråpningen som gjorde passasjen ugjennomtrengelig. Jeg kunne fått assistert befruktning, men vi slo det fra oss, fordi vi da dette ble oppdaget hadde forsøkt å få nr 3 i så mange år at vi følte vi var blitt for gamle.

Ikke tving deg til KS uten at det foreligger medisinske årsaker til at du bør ha det. Det er forferdelig vondt i ettertid, barnet går glipp av viktige bakterier som de ville fått i seg ved en vaginal fødsel http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10119190, noe som gjør dem utsatt for allergier, og KS-barn er også mer utsatt for fedme, astma og diabetes.

Selve operasjonen er heller ikke risikofri, hverken for mor eller barn.

Anonymous poster hash: 69eb8...e31
Skrevet

En venninne hadde 4 planlagte keisersnitt og etter dette et omtrent usynlig arr under bikinilinjen.

Gikk bra med 4 operasjoner i narkose med 1, 3, 2 og 1 års mellomrom mellom barna.

Anonymous poster hash: a8a31...2fa

Skrevet

Derfor jeg gjør det i Mexico!

Anonymous poster hash: 5438e...655

London og Stockholm er også supert for KS!

Anonymous poster hash: a8a31...2fa

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg mener å ha hørt 3 eller 4 ganger er max. Sikkert litt avhengig av hvordan arret har grodd osv. Men det er vel også slik at etter 2 (eller 3?) keisersnitt så får man ikke lov å føde vanlig heller? Av fare for at livmoren skal revne...

• Liker 1
Skrevet

Du har fått mange fornuftige svar her :)

joda, det går an å ta keisersnitt flere ganger, men jeg ville ikke gjort det om det ikke var til det beste for barnet. Tok selv hastesnitt i vår. Ble i gangsatt, fødselen varte lenge, barnet hadde veldig høy puls over flere timer og kom ikke ut da de forsøkte 5 ganger med sugekopp. Det var dramatisk, men endte godt.

Derimot fikk jeg ikke holde sønnen min i armene mine når han var helt nyklekt. Jeg fikk se han og stryke over han mens jeg fortsatt ble sydd. Det tok dem noen få minutter å hente barnet ut, men en halv time å sy meg igjen etterpå. vi snakker lag på lag med sying i muskelvev og det som er under huden. Livmoren, som fosteret ligger inni mens det er i magen blir skjært i og sydd igjen. Det sier seg kanskje selv at det er en risiko som øker jo flere ganger en tar keisersnitt.

Jeg var ikke oppe fra senga før et døgn etterpå. Hadde kateter for å tisse. Første gangen jeg reiste meg for å gå på do måtte jeg ha støtte, og magen føltes tyngre enn den var da jeg var høygravid. De første 6 ukene skal en ikke løfte tyngre enn babyen og ellers være forsiktig når en går ut av sengen osv. selv nå når barnet mitt er 16 uker gammelt, føler jeg at det er tyngre enn før å gjøre fysiske anstrengelser, som f.eks. å bære tunge poser med varer og gå opp bratte bakker med barnevogn. Magen blir aldri 100% som den var før operasjonen. Kanskje 95%, men ikke 100% - det sa legen min. Over arret er huden nummen og følelsesløs fordi nerver ble kuttet under operasjonen.

For barnet er det heller ikke noe kupp. Klart det kan bli komplikasjoner i vanlige fødsler også og av og til må barnet ut fort. Sånn er det bare. Men de går glipp av mange bakterier som de får gjennom en vaginalfødsel, og vannet fra lungene blir ikke klemt ut som det gjør i vanlige fødsler.

Så jeg ville ikke valgt keisersnitt om jeg kunne født på vanlig måte. Selv om det er kjempevondt å få barnet ut - det var for min del vondt å ha rier i 27 timer også. Er overbevist om at jeg hadde overlevd fødslens siste fase om jeg måtte - det er også denne delen av fødselen som er den raskeste. :)

Skrevet (endret)

Helt feil tråd.

Endret av Schadenfreude

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...